Onderzoek: ‘Prijsstijging Netflix zou desastreuze gevolgen hebben’

Eerder deze maand had Netflix slecht nieuws voor zijn Amerikaanse abonnees: die kunnen rekenen op een flinke prijsstijging. Oftewel, alle abonnementen worden een stuk duurder. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voor we in Nederland ook hetzelfde nieuws moeten gaan incasseren.

Prijsstijging Netflix

Maar wat zouden de gevolgen daarvan zijn? Ja, Netflix harkt zo meer geld binnen, kan zijn overhead verkleinen en kan in meer content voor de wereldwijde markt investeren, maar blijven er wel abonnees over om ook daadwerkelijk die content te streamen?

Logischerwijs reageerde men zeer verontwaardigd op het nieuws. Op sociale media dreigden abonnees massaal hun abonnement op te zeggen. Het is echter altijd maar de vraag hoeveel consumenten daadwerkelijk zo drastisch zullen handelen. Stiekem zijn we immers massaal verslingerd aan veel series die je enkel op de streamingdienst kunt vinden.

Zorgen die duurdere abonnementen er echt voor dat men massaal zijn abonnement opzegt? Midnet Analytics, een Amerikaans onderzoeksbureau, besloot dat uit te zoeken.

Ze stelden 607 willekeurig geselecteerde Netflix-abonnees verschillende vragen. 27 procent van de respondenten zijn van plan hun abonnement te cancelen, of overwegen hun abonnement te cancelen. 4 procent weet het al zeker.

Daar bovenop komt nog eens 10 procent aan respondenten die abonnee blijven, maar wel gaan downgraden. Oftewel, ze gaan voor een abonnement met minder schermen, om zo de hogere prijzen te compenseren.

🏖Lees ook: concurrentie voor Netflix? Slecht nieuws voor ons!

Advertenties?

Het onderzoek ging ook op een misschien nog wel veel interessantere vraag in: zijn abonnees geïnteresseerd in een Netflix met reclame en lagere prijzen? 40 procent vindt reclames/advertenties onacceptabel op Netflix, zelfs als de dienst gratis zou worden.

15 procent zou reclames accepteren, mits de dienst gratis wordt. 8 procent wil dan een korting van 75 procent, 29 procent zou een korting van 50 procent willen, en 13 procent zou vrede hebben met een korting van 25 procent.

Streaming Observer

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Onderzoek: ‘Prijsstijging Netflix zou desastreuze gevolgen hebben’
Sluiten