One Minute WANT: In gesprek met Nederlands populairste (Instagram)fotograaf Eelco Roos

Dankzij Instagram een carrièreswitch maken en daardoor de hele wereld overreizen én geld verdienen. Dat klinkt lang niet slecht! Eelco Roos ontdekte het platform al vroeg en begon te fotograferen. Al snel werden zijn foto’s wereldwijd opgepikt en Instagram pikte Eelco eruit als ‘iemand die je moet volgen’. Op dat moment werkte Eelco nog als IT’er bij IBM, besloot ontslag te nemen en veranderde zijn functie in ‘Instagramfotograaf’. Instagram kun je ondertussen uit de functiebenaming weghalen, want Eelco wordt steeds vaker als fotograaf ingezet. Wij vonden het tijd om Eelco voor ‘One Minute WANT – Chat‘ uit te nodigen en dronken koffie met hem. Ontdek binnen één minuut wie Eelco Roos is en waar hij zijn inspiratie vandaan haalt:

Meer video’s van ons zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal:

Een minuut gaat snel right? Wij dronken uitgebreid koffie met Eelco dus het volledige interview lees je hieronder.

Eelco Roos, wie ben je, wat doe je?

“Ik ben Eelco Roos, 41 jaar en ben fotograaf, dat tot stand is gekomen dankzij mijn succes op Instagram. Daarvoor was ik hobbyist fotograaf, maar tot mijn relatieve succes op Instagram kan ik mijzelf fulltime fotograaf noemen. Dus ik heb mijn baan bij IBM opgezegd en ben fulltime aan het fotograferen.”

Fotograaf dus, maar wij kennen je alleen als Instagramfotograaf. Vanwaar nu het onderscheid?

“De term Instagramfotograaf zegt mij niet zoveel. Wat is een instagramfotograaf? Dat vind ik een vreemde stelling. Iemand die foto’s maakt is een fotograaf en dan kies je uiteindelijk een platform om de fotografie mee te delen. Voor mij is dat Instagram. Dat is mijn persoonlijke kanaal. Maar ik doe inmiddels ook ‘offline’ fotografie. Ik organiseer dus exposities en maak foto’s voor magazines. Het is dus niet meer alleen Instagramfotografie.”

Wat betekent fotografie voor jou?

Fotografie is mijn creatieve uitlaatklep. Vroeger was ik dj en heb muziek geproduceerd. Ik ben dus altijd op zoek naar een creatieve uitlaatklep. De rode draad daarin is dat ik op de achtergrond sta. Ik zet mijzelf dus niet graag in de spotlight. Ik zou geen rapper worden, maar werd een dj, omdat je op de achtergrond in het donker platen draait. Dat vond ik interessanter.

Mijn agent zegt wel eens, je moet gaan Snapchatten, want dat is een platform waar alle kids op zitten. Maar ik vind het niet interessant om mijzelf te laten zien, ik vind het juist interessant om mijn visie op de wereld te laten zien. Dat vind ik interessanter om te doen dan om mijzelf te verkopen.”

Long and winding roads. #MyStopover @icelandair

Een foto die is geplaatst door eelco roos (@croyable) op

Je hebt nu zo’n 500K Instagramvolgers, hoe is dit ooit tot stand gekomen?

“Instagram begon voor mij in de tijd dat ik mijn eerste iPhone kocht. Instagram was in die tijd alleen nog een iPhone-app. Als Hollander ging ik in de App Store naar free apps en bovenaan stond Instagram. In eerste instantie dacht ik dat je écht geen mooie foto’s met je mobiel kan maken. Maar toen zag op Instagram foto’s van mensen waarvan ik dacht dat het niet mogelijk was. Toen is er bij mij een uitdaging geboren. Ik wilde Nederland laten zien dat je met een mobiel toffe dingen kunt maken. Vervolgens ben ik volop met de iPhone aan de slag gegaan.

Ik denk dat één van de succesfactoren is geweest dat er in de beginfase nog vooral Amerikanen op Instagram zaten (SF, LA, NYC). Die mensen hadden wel genoeg gezien van de Brooklyn Bridge en de Golden Gate en konden mijn koeien en fietsers op dijken wel waarderen. Ik liet een ander beeld zien. Een beeld van hoe het er aan de andere kant van de oceaan uit ziet. Amerikaanse volgers zorgen voor interviews en andere persaandacht en heeft Instagram mij uiteindelijk op de suggested user list gezet. Ik was blijkbaar vertegenwoordiger van wat Instagram met de app bedoelde, kwam op die lijst en dan krijg je er ineens duizenden volgers bij.”

Wij gebruiken ook veel hashtags, maar volgers ho maar

“Hashtags blijven gebruiken is wel wat ik adviseer. Daarmee laat je je werk zien aan mensen die je nog niet volgen. In mijn begintijd als fotograaf heb ik wel veel tijd aan digitaal netwerken besteed. Je moest op zoek gaan naar mensen waarvan jij denkt dat ze interessante foto’s maken. Die moet je volgen en op reageren. Niet alleen met opmerkingen als beautiful en amazing, maar juist een oprechte vraag stellen. Zo speel je jezelf in de kijker bij de grote jongens op Instagram. Als zij je terugvolgen kan het hard gaan. Ik heb wel flink wat tijd geïnvesteerd om vrienden over de hele wereld te maken en te kijken of ik zo ook aan meer volgers kon komen. Dit was in eerste instantie geen doel, maar als die volgers eenmaal beginnen te komen dan wordt het verslavend.”

Damn, dit moet veel tijd hebben gekost. Je had een fulltime job, je hebt een gezin. Dus stiekem de wekker om 2 uur ‘s nachts zetten?

Ja zeker, de wekker zetten om ook in een andere tijdzones relevant te zijn. Ik heb veel internationale volgers dus dat moet je in Nederland niet vergeten. Hierdoor moet je ook vroeg in de ochtend of zelfs ‘s nachts posten.

Ik woon bijvoorbeeld in Zoetermeer en werkte in Amsterdam. Toen ik met Instagram begon ben ik binnenwegen te nemen en ging ik dijken fotograferen. Met koeien en schapen in de mist. Daarvoor zette ik de wekker een uur eerder en ging ik op pad.”

Het is allemaal begonnen met de Nederlandse dijken, maar we zien steeds meer buitenlandse fotografie. Je bent dus veel aan het reizen?

“Ik kwam erachter dat de reisindustrie Instagram begon te omarmen als een platform waar ze hun prachtige land of stad mee konden laten zien. Ik werd voor een aantal reisopdrachten richting Taiwan, Canada en Australië gevraagd waarna ik zelf pitches ben gaan schrijven om hier meer mee te doen. Ik ben dus potentiële opdrachtgevers gaan mailen met de vraag of ze al van het bestaan van Instagram wisten en dat veel mensen op Instagram inspiratie opdoen om op reis te gaan. Dat heeft mooi uitgepakt dus reis ik nu de hele wereld over om op de mooiste plekken foto’s te maken. Dat is het mooiste wat er is.”

Betekent dit dat je altijd onderweg en op reis bent?

“Nee, ik ben bewust vader geworden, ik heb twee kids met mijn lieve vriendin. Met haar heb ik afgesproken om maximaal een week tot negen dagen per maand op reis te zijn. Anders ben je nooit meer thuis en dat is niet iets wat ik ambieer. Ik geef ook workshops waarmee ik mensen leer hoe je Instagram het beste kunt inzetten en hoe je betere foto’s met je mobiel maakt. Daarnaast wordt ik steeds vaker voor grote reiscongressen of social media congressen uitgenodigd om te praten. Ik kom nu net terug van het grootste social media congres Engage. Dan sta je naast NASA astronauten en guys van Coca Cola en BMW je verhaal te doen. In dat wereldje word ik steeds serieuzer genomen dus dat is te gek. Je blijft jezelf ontwikkelen.”

Eelco Roos fotografeerde hoofdredacteur Rutger Houweling tijdens het interview in de fietstunnel van het Rijksmuseum, Amsterdam

Wat als Instagram straks ‘dood’ is?

“Ik ben druk bezig om aan klanten en mijn netwerk te laten zien waar ik mee bezig ben en het meer is dan alleen Instragram. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een campagne voor Ducati in Parijs geschoten. Nu kreeg ik een half jaar geleden een aanvraag of ze de licentie van beelden konden overkopen en komen de foto’s in het boek ‘Negentig jaar Ducati’. Ik heb er dus ook bewust voor gekozen om nu niet alleen meer met mijn iPhone te fotograferen en heb ik ook klanten als Johny Walker, Samsung en Philips. Dan moet ik ook met mijn spiegelreflex aan de slag gaan. Inmiddels probeer ik tussen mijn iPhone en spiegelreflex af te wisselen. Op zo’n manier bouw je een portfolio op en zet ik mijzelf niet weg als Instagramfotograaf, maar als fotograaf.”

Op je Instagram zijn beelden over een reis naar Oeganda te zien. Kun je hier iets meer over vertellen?

“Voor het eind van een nieuw jaar probeer ik mijzelf een nieuwe doel te stellen. Mijn doel voor 2016 was dat ik wilde ontdekken of ik nog iets anders kan bereiken met mijn relatieve invloed op Instagram dan alleen commerciële samenwerkingen. Bijvoorbeeld voor een goed doel. Halverwege januari werd ik voor de campagne ‘jij hebt goud in handen‘ van ‘Stop Kinderarbeid’ benaderd.

Een foto die is geplaatst door eelco roos (@croyable) op

Voor deze campagne ben ik een week naar Oeganda geweest en dat was super indrukwekkend. Het was en schrijnend, maar ook echt mooi. Je maakt je een voorstelling over hoe het daar is, maar als je daar nog niet bent geweest heb je eigenlijk geen besef van hoe het er daar aan toe gaat. Dit was dan ook echt een campagne die naar meer smaakt. Ik wil het hier niet bij laten, maar echt kijken hoe ik mijzelf meer kan inzetten om iets goeds in de wereld te doen. En ik denk dat iedereen hier wel eens over na moet denken.”

Zie jezelf dan niet ook als fotograaf die helemaal geen partner nodig heeft om vette projecten te maken?

“Dat heeft wel iets wat Oeganda heeft losgemaakt. In mijn vriendenkring zitten journalisten die meer ervaring met de vluchtelingenproblematiek hebben. Er zijn dan ook gesprekken gaande om dit verhaal te vertellen. Ik denk dat er met de huidige vluchtelingenproblematiek een pittige uitdaging ligt.”

Wat is je favoriete plek om te fotograferen?

“Canada heeft mijn hart gestolen. En dan vooral Yasper en Banff in de Canadian Rockies. Hier moet je een roadtrip maken waar je langs bergen, gletsjers en blauwe meren rijdt waarvan je normaal gesproken alleen de foto’s ziet. De mensen in Canada zijn ook heerlijk openminded. Ze houden van het outdoor leven!”

Incredible start of the day in Banff. @travelalberta #travelalberta

Een foto die is geplaatst door eelco roos (@croyable) op

En je favoriete fotografiemoment?

“Het zogenoemde golden hour. Dit is het uur waarin de zon opkomt en ondergaat. Dan heb je lange schaduwen, zacht licht en flinke contrasten met een mooi oranje gouden licht. Vooral wanneer je in je tentje in Canada wakker wordt en je ziet de oranje gekleurde toppen van de bergen. Dat is een magisch moment waar je de hele nacht naar uitkijkt.”

Wat is je favoriete foto van een andere fotograaf

“Een foto van Chris Ozer, een fotograaf uit New York. Hij is tijdens Storm Sandy naar de kust gegaan om te fotograferen. Hij fotografeerde een flinke golfbreker terwijl er ook iemand aan de kade stond. Het gaf mooi de schaal aan en de foto heeft zelfs de New York Times gehaald.

Hij was één van de eersten die besefte dat het niet alleen om de likes op Instagram gaat. Maar je moet laten zien wat je interessant vindt, ook al genegeerd dat maar de helft of een kwart van de likes dan normaal. Dat was voor mij ook een punt waarop ik dacht, ik moet mij niet zo vasthouden aan al die likes. Ik moet laten zien wat mijn visie op de wereld is.”

Waar ben je als fotograaf het meest trots op?

“Dat is toch wel de campagne die ik voor Oeganda heb gedaan. Alle toeristische klussen zijn droomreizen, maar het was eens tijd om al die luxe gedag te zeggen en meer inhoud in mijn werk te zoeken. Het was een zware week, maar het resultaat mag er zijn en daar ben ik het meest trots op tot nu toe.”

Welke apps gebruik je voor de fotografie?

“Ik gebruik twee apps om mijn foto’s te bewerken. Dat is Snapseed. Hiermee zet ik beelden recht en pas ik het contrast en helderheid aan. VSCO Cam gebruik ik vervolgens om er een filter overheen te leggen.”

En nog een coole app waar mensen zich mee kunnen vermaken?

“Eens in de zoveel tijd komt er een spel voorbij die het goed doet bij mij. Dat is op het moment Hitman Sniper. Zeker de moeite waar om eens uit te proberen. De game is echter wel verslavend dus wees gewaarschuwd.”

Tot slot: waar komt je Instagramnaam Croyable vandaan?

“Croyable komt nog van mijn ‘hip hop / DJ / graffiti’ tijd. Ik wilde ‘credible’ zijn, en de franse vertaling daarvan is croyable. Toen ik met instagram begon dacht ik er niet aan mijn eigen naam te gebruiken, dus ik gebruikte mijn ‘nick name’. Voordat ik het wist kwam de groei op Instagram en was het niet meer slim om de naam aan te passen.”

Reageer op artikel:
One Minute WANT: In gesprek met Nederlands populairste (Instagram)fotograaf Eelco Roos
Sluiten