Onrush Review: racen met een twist

Racegames komen in veel verschillende varianten uit. Je hebt de simulatoren zoals Gran Turismo en Forza, games die gebaseerd zijn op een licentie zoals de F1-games en natuurlijk rallygames zoals Dirt en Grid. Tevens heb je fantasievolle futuristische racers als WipeOut en F-Zero. Het is moeilijk om binnen het genre iets nieuws te doen, maar toch is dat Onrush gelukt.

Onrush is de nieuwe game van racegames-ontwikkelaar Codemasters en wordt gemaakt door een nieuw team. Dat team bestaat voornamelijk uit mensen die eerder bij Evolution Studios, een ontwikkelaar die je kent van de Motorstorm-games, werkten. En in eerste instantie lijkt Onrush ook erg op Motorstorm. Je scheurt door grote open omgevingen met buggy’s, trucks en motoren. Toch is er één groot verschil: in Onrush is er geen finishlijn. In plaats daarvan doet de game meer denken aan een team-based shooter.

In de verschillende races moet jij met jouw team proberen beter te presteren dan de tegenstander. Daarbij kun je de tegenstanders van de weg beuken, waarna het een paar seconden duurt voordat ze waar in de strijd terugkomen. Het is een game die even wat wennen is, maar uiteindelijk zeer verfrissend werkt. Dit zijn de vijf punten die ons opvielen.

Onrush is echt heel anders

Als jij het belangrijk vindt dat je bij elke game een echt andere ervaring hebt, dan is Onrush echt een game voor jou. Ik was een beetje verbaasd hoe alles werkte, maar dankzij duidelijke tutorials krijg je in de carrièremodus de verschillende modi rustig voorgesteld en wordt alles snel duidelijk. Doordat het zo anders is, zijn de eerste paar uur in de game echt een ontdekkingstocht en dat smaakt naar meer.

Onrush

Contant zit je in de actie

Bij sommige racegames maak je aan het begin van de race een foutje, waardoor je de complete race in niemandsland rondrijdt en dat kan soms wat saai zijn. In Onrush ben je continu midden in de actie. De game zorgt er voor dat je niet te veel uit kunt lopen of te veel achterop raakt. Het nadeel hiervan is dat je soms door middel van boosten niet heel veel dichter bij je tegenstander komt, maar dat neemt niet weg dat dit een game is die je op het puntje van je stoel laat zitten.

Onrush

Tegenstanders beuken geeft voldoening

Als het je toch lukt om je te positioneren in de buurt van een tegenstander, dan kun je hem door een rake beuk tegen de zijkant aan laten crashen, waarna je hem op heerlijke wijze ziet uitvallen. Het doet mij een beetje denken aan de lol die ik destijds had met de Burnout-games. Naast het spektakel die dat oplevert zorgt het er ook voor dat je een tactisch voordeel hebt. De tegenstander is na zo’n crash een paar seconden niet in het spel, waardoor jij meer ruimte hebt om in de verschillende modi punten te scoren.

Onrush

Overdrive is uitstekende beloning

Door te beuken en jumps te maken verdien je boost, waarmee je tijdelijk sneller bent. Daarnaast is er ook nog een zogenaamde Overdrive-meter die langzaam volloopt. Als die vol zit, dan ben je tijdelijk extra krachtig en kan het er in sommige gevallen voor zorgen dat het juist activeren van de Overdrive er voor zorgt dat je de winst naar je toe trekt. Je voorziet in de Overdrive afhankelijk van de gekozen wagen je medestrijders van extra boost of je botsingen met tegenstanders komen extra hard aan.

Onrush

Eigenlijk bedoeld om online met vrienden te spelen

Onrush is een game die in je eentje geinig is, maar eigenlijk bedoeld is om online met vrienden te gaan spelen. En daarbij kom je bij het gevaar van de game. Dit is nou niet echt een titel die je vrienden automatisch zullen oppakken. En het is ook maar de vraag hoe groot de online community na een paar weken is. Zonder die online community is de game een stuk minder interessant en dat is een potentieel gevaar dat je in je achterhoofd moet houden.

Onrush

Onrush is nu beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan ons gamingoverzicht hier.