Ontken je klimaatverandering? Geen YouTube-inkomsten meer voor jou!

Apps Wesley Akkerman 8 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

YouTube voert een verandering door aan het advertentiebeleid. Ontken je de klimaatverandering? Dan kun je fluiten naar je centen. Google, het moederbedrijf van de streamingdienst, wil met deze zet ervoor zorgen dat je “duurzame keuzes” maakt. Je bent vrij om iets anders te kiezen, maar dan hangen er wel consequenties aan.

Op een hulppagina voor Google Ads legt de zoekmachinegigant uit waarom YouTube hiervoor kiest. “In de afgelopen jaren uitten veel adverteerders en partners hun zorgen over advertenties die verschijnen bij inaccurate claims over klimaatverandering. Adverteerders willen gewoon niet hebben dat hun reclame naast die claims staat.”

YouTube werkt advertentiebeleid bij

Daarom gaan de dingen veranderen vanaf oktober. Makers van video’s waarin “tegenstrijdigheden ten opzichte van de gevestigde wetenschappelijke consensus aangaande klimaatverandering” voorbijkomen, kunnen niets meer verdienen aan die content. Je mag klimaatverandering dus geen hoax of een scam noemen en je mag ook het broeikaseffect niet ontkennen. Verder moet je de trends erkennen die de langetermijngevolgen waarnemen.

Youtube Google
Het videoplatform (Afbeelding: ANP/Rob Engelaar)

Google maakt wel onderscheid in bepaalde video’s. Je mag bijvoorbeeld niet zeggen dat klimaatverandering onzin is en dat presenteren als een feit. Maar je mag wel content plaatsen waarin je discussies aanhaalt over het klimaat of de claims. In de twee laatste gevallen kun je dus nog wel de centen binnenharken.

Nieuw beleid in samenwerking gemaakt

Het nieuwe beleid is in samenwerking met de experts van de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering opgesteld. Die organisatie, eigendom van de Verenigde Naties, evalueert de risico’s van klimaatverandering. De nieuwe richtlijnen komen dus niet zomaar uit de lucht vallen.

Google trekt voorgoed de stekker uit grootste YouTube-irritatie ooit

Verder laat YouTube het toe geld te verdienen aan andere onderwerpen die betrekking hebben op het klimaat in het algemeen. Denk dan aan openbare debatten over een klimaatbeleid, de impact die klimaatverandering heeft, het bespreken van nieuwe onderzoeken en meer. Laten we hopen dat er daardoor niet genoeg grijze ruimte ontstaat, waardoor videomakers alsnog ongefundeerde meningen de wereld in gooien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Google

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen