Daniel Koster
Daniel Koster 28 okt 2015

Ontwerpers opgelet; dit zijn 10 dingen waar jij je klant enorm mee irriteert

Wij willen de ontwerper nog wel eens een handje helpen. Dit door de wereld bijvoorbeeld te laten weten wat mensen beter niet tegen de ontwerper kunnen zeggen. Maar de ontwerper zelf doet ook niet altijd alles goed. Ontwerpers hebben er namelijk ook wel eens een handje van om er bepaalde gewoontes op na te houden die de klant enorm kan irriteren. Dus wederom helpen we de ontwerper een handje door tien gedragen te noemen die je als ontwerper beter achter wegen kunt laten!

1. ‘Te weinig’ geld vragen

Het is elke ontwerper wel eens overkomen dat je het werk dat je moest verzetten hebt onderschat. Doordat je niet hebt ingecalculeerd dat er bij het ontwerpproces bijna altijd wel iets fout gaat, tussendoor komt of er op een andere manier (kostbare) tijd wordt verloren ben je hier uiteindelijk als ontwerper zelf de dupe van. Je moet namelijk meer werken voor hetzelfde geld. Echter leidt dit ook tot irritaties bij de klant, vooral aangezien (puntje 2):

2. Vertellen hoeveel geld je ‘normaal’ vraagt

Het bovenstaande resulteert normaliter in irritatie bij de ontwerper aangezien je meer werk verzet dan je normaliter zou doen voor het geld dat je ontvangt. Het is een hele opgave om dan niet op een gegeven moment te stellen dat je voor dit werk normaal gesproken meer geld vraagt. Maar dat is precies iets wat bij de klant tot ergernis kan leiden en het gevoel kan geven dat je er als ontwerper geen zin meer in hebt. Dit heb je ook niet, maar stel je professioneel op en laat dit niet blijken! Let op: je kunt wel voor het afspreken van een bedrag aangeven wat je normaal vraagt voor een dergelijke opdracht.

3. Stellen dat jij de klant beter kent dan dat ze zichzelf kennen

Het komt niet vaak voor dat een klant al precies weet wat voor ontwerp ‘ie wilt. Het is de taak van de ontwerper om hier samen met de klant uit te komen. Het is hierbij essentieel dat je de klant en de waardes van de klant leert kennen. Wanneer jij dit echter gaat bepalen voor de klant en ‘m ongevraagd een weg in duwt dan voer je je taak niet goed uit en kan dit leiden tot een eindproduct dat niet past bij de klant.

4. Volledig vertrouwen in jou als ontwerper vragen

Een bepaalde mate van vertrouwen is nodig tussen de ontwerper en zijn klant. Dit vertrouwen kan ten eerste tot stand worden gebracht door heldere communicatie waarbij de ontwerper met zijn portfolio laat zien wat ‘ie kan. Maar dit is niet genoeg. Je moet laten zien wat je kunt als ontwerper voor deze specifieke klant. Vraag hierbij niet dat je klant je simpelweg volledig moet vertrouwen, maar biedt hier een helpende hand bij zodat de klant gerust wordt gesteld. Dit kan er ook voor zorgen dat dit niet later nog tot ruzies leidt omdat de klant een andere verwachting van jouw werk had!

5. Denken dat het allemaal wel goed komt

Wanneer je de aanvraag krijgt voor een project waar jij jezelf helemaal in thuis voelt heb je als snel het idee dat het wel goed komt. Dit is bijvoorbeeld het geval als je voetbalfan bent en de inhoud van een voetbaltijdschrift moet ontwerpen. Zorg er dus zelfs als je er zeker van bent dat het goed gaat komen alsnog voor dat je de afspraken contractueel vastlegt. Anders kan jouw droombaan snel overslaan in een ware nachtmerrie waar je extra werk verzet zonder daar nog voor betaald te krijgen.

6. Er vanuit gaan dat je klant de vaktaal kent

De meest ontwerpers kunnen na een aantal gesprekken goed inschatten wat de affiniteit van de klant is met het vak. Echter kan zelfs de meest ervaring ontwerper de fout ingaan zonder het door te hebben en teveel vaktermen uitslaan. Je moet er dus als ontwerper voor zorgen dat je de essentiële werkgerelateerde aspecten in verstaanbare taal met de klant uitspreekt zodat hier geen misverstand over kan ontstaan.

7. Ontwerpen doorvoeren waar je eigenlijk niet in gelooft

Wanneer je met de klant hebt afgesproken dat je bijvoorbeeld drie ontwerpen zou doorvoeren waar zij uit kunnen kiezen kan dit leiden tot stress en tijdsdruk. Of soms heb je gewoon niet zoveel inspiratie en komt er niet zoveel uit. Zorg er in ieder geval voor dat je dan niet ontwerpen opstuurt waar je niet in gelooft. Je zult namelijk altijd zien dat die dan juist worden gekozen waarna je dan tegen de klant moet zeggen dat die toch niet gaat werken. De klant zal dan ook terecht vragen waarom je het ontwerp dan hebt opgestuurd en vervolgens ook je andere ontwerpen en jou minder serieus nemen.

8. Je klant niet achter de broek zitten

Zorg ervoor dat je je klant goed achter de broek aan zit. Vraag ze om benodigd materiaal en stuur ze regelmatig updates. Het ergste dat kan gebeuren is dat de klant zich onder druk voelt gezet (wat niet echt negatief is) en dat jij gewoon lekker door kunt werken. Zo voorkom je wrijving en ziet de klant dat je je schouders eronder zet.

9. Je eigen hachje redden

Als je op de ‘juiste’ manier met een project bezig bent dan is het presenteren van jouw werk aan de klant niet zo lastig. Je bent dan namelijk al een tijd bezig met de ontwerpen, de gedachte erachter enzovoorts. Heb je dit echter niet gedaan en komt die deadline voor de presentatie wel erg dichtbij, wat dan? Vaak flans je dan wat in elkaar. Je ontwerpen zijn dan meer op je creativiteit gebaseerd dan op de achterliggende normen en waarden van je klant. Tijdens de presentatie probeer je je eruit te praten met je ontwerpen, maar professionals zullen hierdoor heen kijken. Niet doen dus!

10. Werk te laat inleveren (of nog erger, werk te laat inleveren dat ook nog van lage kwaliteit is)

Het lijkt misschien overbodig om dit te moeten zeggen, maar dat is het zeker niet. Er zijn namelijk scenario’s te bedenken waarbij je het werk simpelweg niet afkrijgt. Werk voor je uitstellen of teveel hooi op je vork nemen bijvoorbeeld. Het te laat inleveren van je werk is uiteindelijk toch jouw schuld en dus moet je er koste wat het kost voor zorgen dat dat niet gebeurt. En als je dan te laat bent, zorg dan in ieder geval dat je de klant met je ontwerp volledig omver blaast!

Ben je als (grafisch) ontwerper op zoek naar een betere prijslijst?

Dan kunnen we je verzekeren dat deze prijslijst je nieuwe prijslijst wordt! Briljant.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Ontwerpers opgelet; dit zijn 10 dingen waar jij je klant enorm mee irriteert
Sluiten