Firefly: waarom wij Google’s zelfrijdende auto niet meer op de weg zien

In 2013 begon Google zusterbedrijf Waymo met een ambitieus project: de Firefly zelfrijdende auto. Het bedrijf boekte hiermee uiteindelijk behoorlijk goede resultaten, maar heeft nu aangegeven niet verder te gaan met de ontwikkeling van de kleine Firefly. In plaats daarvan zal de technologie geïmplementeerd worden in bestaande auto’s die al veelvuldig geproduceerd worden.

Firefly was altijd al bedoeld als platform om de technologie te testen

De makers van de Firefly hebben aangegeven dat ze het project altijd al als platform wilden gebruiken om te experimenteren met de zelfrijdende technologie. In tegenstelling tot wat velen dachten, was het niet de bedoeling om daadwerkelijk een eigen zelfrijdende auto op de markt te zetten. Twee jaar na de start van het project in 2015 lukte het Waymo om de Firefly een testrit te laten maken zonder dat deze in de problemen kwam. Het was voor het eerst dat er bij een autonome auto niet ingegrepen hoefde te worden. In totaal werd er miljoenen kilometers afgelegd zonder menselijke inmenging.

Waymo Firefly

Radar, lidar en sensoren voor de navigatie

Firefly bestaat uit een systeem met acht verschillende sensoren en een 360 graden radar, welke via radiogolven objecten om de Firefly heen kan waarnemen. Ook is de auto uitgerust met een lidar om door middel van laserpulsen de afstand tot de objecten te kunnen bepalen. Op deze manier kan de auto soepel door het verkeer rijden, zonder ergens tegenop te botsen.

Waymo Firefly zelfrijdende auto

Firefly niet geschikt om massaal zelfrijdende auto’s te introduceren

Nu de technologie er dus klaar voor is, wordt het tijd om deze massaal te gaan toepassen. De bedoeling is om deze in bestaande auto’s te implementeren, zodat er meer mensen bereikt kunnen worden. De stap om een al goed werkende auto met een autonoom systeem te kopen is toch kleiner dan om en geheel nieuwe zelfrijdende auto aan te schaffen, welke zichzelf nog niet bewezen heeft.

Maximumsnelheid Firefly onvoldoende

Ook heeft de Firefly zelf maar een maximumsnelheid van 40 km per uur. Wat ook een reden is om andere auto’s voor de daadwerkelijke implementatie op de weg te gebruiken. Waymo zal onder andere de Chrysler Pacifica uitrusten met de technologie. In totaal zal er met zeshonderd Pacifica auto’s getest worden. Daarna zullen waarschijnlijk snel ook andere modellen aan de beurt zijn.

Waymo Firefly

Het ziet ernaar uit dat we sneller dan verwacht allemaal zullen overstappen op zelfrijdende auto’s. Volgens een nieuw rapport zal dat al binnen tien jaar gaan gebeuren.

Reageer op artikel:
Firefly: waarom wij Google’s zelfrijdende auto niet meer op de weg zien
Sluiten