Tech 10 dec 2018 Mark van Woerden

Op bezoek bij OPPO in China: kijkje achter de schermen

Een kleine tijd geleden heeft het Chinese bedrijf OPPO ons uitgenodigd om zowel naar het hoofdkantoor als de fabriek te komen in China. We kregen veel te horen over het streven van het bedrijf en mochten een kijkje in de keuken nemen. Hoe wij dat vonden, kun je zien in dit artikel en in onderstaande video.

Hoofdkantoor van OPPO

Eenmaal in China en in Shenzhen – waar ook het hotel zat – stond er in de planning om naar het hoofdkwartier van het Chinese bedrijf te gaan. De product manager, Chuck Wang, van het bedrijf liet ons een aantal dingen weten over de filosofie en het streven van het bedrijf. OPPO is inmiddels in meer dan 30 landen actief, waaronder Frankrijk, Italië, Spanje en zo ook Nederland. Het bedrijf begon daarmee met de OPPO Find X. Dit toestel bevalt een unieke cameramotor om zo de welbekende notch achter zich te laten. Als de camera – zowel de voor- als de achtercamera – gebruikt zou worden, dan kwam het omhoog door middel van een motortje. We duiken dieper in dit toestel in de OPPO Find X review.

Op bezoek bij OPPO

Toen de presentatie van deheer Wang afgelopen was, kregen we de mogelijkheid om vragen te stellen. De laatste tijd duiken steeds meer geruchten op over zogenaamde vouwbare smartphones, en dit onderwerp kon natuurlijk niet ontbreken bij de vragenronde. Het kwam er op neer dat OPPO waarschijnljk op het Mobile World Congress, wat eind februari plaatsvindt in Barcelona, meer details gaat geven over een vouwbare smartphone. Een concreet toestel wordt dan dus niet gepresenteerd.

Wat ook steeds relevanter wordt, is de opvolger van 4G, namelijk 5G. Waar merken als Samsung, OnePlus en Huawei begin 2019 al komen met 5G in een smartphone, is OPPO ook al een tijdje bezig met de ontwikkeling ervan. Een exacte datum heeft het bedrijf niet genoemd, maar het zal in de eerste helft van 2019 in een toestel verschijnen.

Een kijkje in de keuken

Alle vragen voor die dag zijn gesteld, waarna het de volgende dag tijd is om een kijkje in de keuken te krijgen. Dit is in Dongguan, een gigantische stad ten noorden van Shenzhen en gelegen in de provincie Guangdong. Na ingepakt te zijn met een lab coat en een witte pet was het tijd om de fabriek te betreden. Meteen werden we overweldigd door veel mensen en veel meer machines. Op het moment dat we in de fabriek aanwezig waren, werd de OPPO RX17 Pro getest.

Er werd ons verteld dat per batch van 30.000 toestellen er 100 werden uitgehaald om grondig te testen. Die honderd telefoons werden gestopt in een hittecel van 80 graden, een koelcel van diep onder het vriespunt, en werd op verschillende andere manieren gemarteld. Zo werd het in een draaiende doos gestopt om zo een valtest te simuleren en werden alle knoppen die op het toestel zaten een aantal tienduizend maal ingedrukt.

Op bezoek bij OPPO

Natuurlijk wordt elk toestel wel getest op de basiselementen om zeker te zijn dat het toestel wel volledig werkt. Dit werd niet door mensen gedaan, maar door machines. Wat wél door mensen werd gedaan, was het precisiewerk. Zo wordt de achterkant van de telefoon op het frame gezet door mensen, om dit zo precies mogelijk te laten gebeuren.

Een eigen leventje

Iets wat we eigenlijk nergens anders vinden, is het leven van werknemers van OPPO. Niet alleen werknemers van dit bedrijf, maar eigenlijk door heel China is het leven anders dan dat wij kennen. In China kennen ze namelijk de zogenaamde 9/9/6 werktijden. Dit betekent dat werknemers van 09:00u ‘s ochtends tot 21:00u ‘s avonds werken, en dit 6 dagen per week. Aan het eind van de maand werken ze ook de zondag door, waardoor werknemers dus soms 13 dagen achter elkaar 12 uur per dag werken. OPPO gebruikt deze werktijden zelf niet trouwens. Deze werknemers werken gewoon 5 dagen per week.

Op bezoek bij OPPO

De OPPO-werknemers wonen en werken in een soort campus. Dit betekent dat het privéleven en werk op zo goed als dezelfde locatie is. Om een goed beeld te geven: het is een soort dorp in de gigantische stad Dongguan. Bijna alles zit in deze campus, zoals supermarkten en andere winkels. Scholen voor kinderen zitten wel buiten de campus.

Op naar meer

Al met al hebben we een leuke maar vooral unieke ervaring gehad in China. We hebben OPPO een stuk beter leren kennen door te weten hoe ze te werk gaan en waarnaar ze streven. Hoewel het bedrijf nieuw is in de Europese markt, is OPPO is zeker een bedrijf waar we meer van gaan horen.

Reageer op artikel:
Op bezoek bij OPPO in China: kijkje achter de schermen
Sluiten