Dominick Vietor
Dominick Vietor | LinkedIn Cars 28 dec 2017

Opel Ampera-e review: is elektrisch rijden klaar voor de massa?

Begin 2016 werd de Chevrolet Bolt aan de wereld getoond. Het zou de eerste betaalbare elektrische auto met een grote actieradius zijn. Elektrisch rijden zou dus eindelijk bereikbaar én praktisch worden voor de massa. Inmiddels is de auto in Nederland beschikbaar als de Opel Ampera-e, en is het tijd om de proef op de som te nemen. Kun je anno 2017 met een gerust hart een elektrische middenklasser aanschaffen?

Range anxiety, zoals de angst om met een lege batterij te stranden in vaktermen heet, is een van de belangrijkste redenen waarom elektrische auto’s maar langzaam doorbreken. Natuurlijk; je kunt een dikke Tesla kopen om er zeker van te zijn dat je voldoende reikwijdte hebt, maar dan ben je zo een ton kwijt. De gemiddelde ‘betaalbare’ elektrische auto komt op papier misschien 300 kilometer ver; in de praktijk kun je daar vaak zo nog een derde vanaf trekken. De betaalbare Tesla Model 3 lost dat probleem misschien op, maar die laat voorlopig nog even op zich wachten.

Opel Ampera-e review exterieur

Opel Ampera-e: een middenklasser met hoge actieradius

Maak kennis met de Opel Ampera-e. Een middenklasser die met zijn 60kWh-accu een officiële range van 520 kilometer heeft. Zijn recent verhoogde vanafprijs van 46.699 euro is niet bepaald laag en met een actuele levertijd van ongeveer een half jaar is hij ook niet écht goed beschikbaar. Toch is de Ampera-e op het moment een van de auto’s die het meest in de buurt van een betaalbare en praktische EV komt. In deze Opel Ampera-e review leggen we je haarfijn uit hoe dat zit.

Range anxiety voorbij

Range anxiety, de angst om niet genoeg reikwijdte te hebben om ergens te komen. Het is een groot probleem voor mensen die geïnteresseerd zijn in elektrische auto’s. Gelukkig doet Opel met de Ampera-e zijn best om die angst in te dammen. Dat begint op het dashboard. Links van de snelheidsmeter zit een balkje dat de huidige onder- en bovengrens van je range aangeeft. Een balkje dat naar onder of boven uitslaat vanaf het midden laat zien hoe zuinig je rijdt en hoe ver je ongeveer gaat komen met je huidige rijstijl.

Zo weet je dus hoe ver je gaat komen én krijg je meteen te zien of je goed bezig bent of niet. Slim bedacht. Omdat je precies weet waar je aan toe bent wordt de range anxiety grotendeels weggenomen. Het enige verbeterpunt is dat de auto als hij echt bijna op is de range niet meer kan aangeven. Dan wordt het dus wel erg spannend of je midden op de snelweg gaat stilvallen of niet.

Opel Ampera-e review interieur

We houden het liever op 300 tot 350 kilometer.

Die range zelf is volgens de officiële meting 520 kilometer. Klikt mooi, maar dat getal hebben wij niet op de range-indicator zien staan. Opel claimt zelf dat de auto ongeveer 380 kilometer ver komt op basis van een meer realistische test; dat is zeker haalbaar. Maar op basis van onze ervaringen houden we het liever op 300 tot 350 kilometer. Voor het meeste verkeer binnen Nederland nog steeds meer dan voldoende.

Veranderlijk als het weer

Wat wel een probleem is, is dat die range nogal variabel is. Anders dan bij een benzineauto hebben zaken als de airco en zelfs de radio een effect op hoe ver je komt. Tijdens onze testperiode in winterse omstandigheden kwamen we met ‘normaal gebruik’ niet veel verder dan 250 kilometer. Een rit van Breda via Eindhoven naar Enschede, zo’n 250 kilometer, lukte met een klein beetje marge. Daarbij hebben we gewoon lekker doorgereden en niet expres zuinig gedaan.

Vlak voor ons eindpunt zijn we nog een half uurtje aan de laadpaal gaan staan.

Wie dat wel wil doen heeft de nodige tools tot zijn beschikking. Natuurlijk kun je rustig optrekken, zo veel mogelijk regeneratief remmen en niet te hard rijden. Maar de auto heeft ook bijvoorbeeld standaard stuur- en stoelverwarming, zodat je niet de hele auto warm hoeft te stoken. Stoelverwarming achter is beschikbaar, maar daarvoor moet je de duurdere Business Executive-versie kiezen.

Opel Ampera-e review laden

Tijdens onze rit terug naar Opel hebben we zo zuinig mogelijk gereden en de reguliere verwarming niet aan gehad. Dat was nét voldoende om de gereden route van zo’n 320 kilometer te volbrengen. Vlak voor ons eindpunt zijn we zelfs nog een half uurtje aan een laadpaal gaan staan omdat de auto aangaf dat hij echt bijna leeg was. Wie lange afstanden aflegt zal dus ook met de Ampera-e zijn rit nog goed moeten plannen.

Duurt lang

Daar komt bij dat het opladen over het algemeen niet bijzonder snel gaat. Bij snellaadstations langs de snelweg, die dankzij Fastned vrij veel beschikbaar zijn in Nederland, kun je de auto relatief snel opladen. In een half uur krijg je er volgens Opel 150 kilometer bij. Dat is misschien net wat enthousiast, maar komt zeker in de buurt. Dat getal ligt bij een ‘gewone’ laadpaal op 22 kilometer en aan het reguliere stopcontact op 6 kilometer.

Opel Ampera-e review laden

Aan een reguliere laadpaal, waar je toch meestal terecht komt, duurt het dus meer dan een volle werkdag om de auto helemaal op te laden. 300 kilometer rijden en na een halve dag weer terug zit er dus niet in.

Rijden met de Ampera-e voelt als rijden met de auto van de toekomst.

In principe kun je de laadstatus in de gaten houden via de myOpel-app. Daarmee kun je verder bijvoorbeeld de status van de auto checken, de auto op slot zetten en de verwarming alvast aanzetten. Helaas werkt het nogal buggy; het is ons zelfs niet eens gelukt om de app met de auto te koppelen. Dan heb je geen mogelijkheid meer om op afstand te checken of je Ampera-e al vol zit.

Het nieuwe rijden

Nee, we hebben het niet over ‘het nieuwe rijden‘ zoals je misschien bij je rijles geleerd hebt. Hoewel die efficiënte rijtechniek natuurlijk wel aan te raden is voor een optimale range. Waar we eigenlijk op doelen, is dat rijden met de Opel Ampera-e voelt als rijden met de auto van de toekomst. Dat heeft niet zozeer met de auto zelf te maken, maar wel met elektrisch rijden in het algemeen.

Je kunt bijna rijden op één pedaal.

Het flinke koppel van 360 Nm is direct beschikbaar als je het stroompedaal indrukt, waardoor de auto lekker vlot optrekt. Dat geldt vanuit stilstand: een sprintje tot 100 kilometer per uur leg je af in 7,3 seconden. Leuk om een beetje mee te spelen. Maar wat echt fijn is, is dat je ook vanaf een hogere snelheid hard kan optrekken. De auto trekt moeiteloos een sprintje als je iemand wilt inhalen op de snelweg; wel zo handig.

Opel Ampera-e review logo

Een ander groot voordeel is de rust aan boord. Behalve een licht gezoem en geluid van de wind en de banden hoor je helemaal niks. Heerlijk rustig. Zodra je weer in een auto met een verbrandingsmotor stapt voelt dat echt aan als een stap terug in de tijd.

Opel Ampera-e review exterieur

Naast de gewone rijmodus, is er ook een modus waarbij de Ampera-e zodra je het stroompedaal loslaat op de motor afremt. Dat is even wennen, maar wanneer je eraan gewend bent eigenlijk wel heel fijn. De rem hoef je nauwelijks meer aan te raken en je kunt dus bijna rijden op één pedaal.

Middenklasse interieur

Het interieur van de Opel Ampera-e is typisch voor een middenklasser. Netjes, maar niet meer dan dat. Dat is een beetje dubbel, want hoewel de Ampera-e eigenlijk een middenklasser in hart en nieren is, kost hij wel ruim 46 duizend euro. Dat geld is natuurlijk in de elektrische aandrijflijn gaan zitten, maar het is toch niet gek om voor zoveel geld een iets hoogwaardiger interieur te verwachten.

De technische en veiligheidsuitrusting van de Opel Ampera-e scoort punten.

Verder valt vooral het vrij grote touchscreen dat in de middenconsole zit op. De meeste functies worden via dat scherm bedienend en de interface werkt – voor een auto – opvallend soepel. Een misser is dat er geen ingebouwde navigatie aanwezig is. Zeker als je dringend een laadstation nodig hebt is het handiger om dat in de auto te kunnen regelen in plaats van op je smartphone. Overigens kun je via Apple CarPlay wel navigatie op het scherm van de auto krijgen, maar dan moet je een iPhone hebben én ben je afhankelijk van een relatief buggy systeem.

Opel Ampera-e review interieur

De technische en veiligheidsuitrusting van de Opel Ampera-e scoort wel punten. Keyless entry behoort tot de standaarduitrusting, net als rijbaanassistentie en een preventiesysteem voor botsingen met zowel verkeer voor je als voetgangers. Tegen een meerprijs zijn zaken als automatisch inparkeren, dodehoek-waarschuwing, verkeersbordherkenning, een achteruitrijcamera en volgafstand-indicatie beschikbaar. Het enige dat we écht missen is adaptieve cruisecontrol.

Opel Ampera-e review interieur

Overal connected

Een handige extra is OnStar, een soort ingebouwde assistent. Via een knopje aan het dak kun je OnStar bellen en allerlei dingen vragen. Bijvoorbeeld waarom dat ene lampje op je dashboard steeds brand of waar je de dichtstbijzijnde laadpaal kunt vinden. Als je echt in de problemen zit kun je bij de SOS-knop terecht, waarmee OnStar meteen de locatie van je auto doorkrijgt en hulp kan sturen. En dan is er nog de ingebouwde wifi-hotspot, waarmee je passagiers binnen heel Europa online kunnen.

Elektrisch rijden biedt zeker voordelen.

Helaas zijn die diensten niet gratis. Voor de wifi-hotspot ga je na een proefperiode van 3 maanden zoveel betalen dat hij waarschijnlijk niet meer de moeite waard is. De proefperiode voor de andere OnStar-diensten is 12 maanden, daarna betaal je 9,95 euro per maand of 99,95 euro per jaar.

Opel Ampera-e: praktisch, maar zeker niet perfect

Opel neemt met de Ampera-e de meeste bezwaren van elektrisch rijden weg tegen een acceptabele prijs. Hoewel de range iets minder groot is dan gehoopt, is hij wel ruim voldoende voor de overgrote meerderheid van de gebruiksscenario’s. Los van de lagere milieubelasting biedt elektrisch rijden verder zeker voordelen. Je kunt relatief goedkoop kilometers maken en het rijdt heerlijk ontspannen en stil. Het hoge koppel dat altijd voor je klaarstaat is een mooie extra.

Opel Ampera-e review exterieur

Helaas moet je daar ook zeker het een en ander voor inleveren. Een flinke berg geld, bijvoorbeeld. Want met zijn 46.699 euro is de auto nogal duur voor wat hij biedt. Bovendien is het interieur niet meer dan okay, werkt de bijbehorende app matig en missen we ingebouwde navigatie.

Wie relatief betaalbaar elektrisch wil rijden en afhankelijk is van een hoge range, heeft aan de Opel Ampera-e een van de beste keuzes. Maar als je ook wel met wat minder reikwijdte vooruit kunt zijn er inmiddels betere of goedkopere alternatieven beschikbaar. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens bij onze WANT Awards van de beste elektrische auto’s van 2017.

Reageer op artikel:
Opel Ampera-e review: is elektrisch rijden klaar voor de massa?
Sluiten