Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 21 juli 2017

Lachen om tech: bedrijf stunt met komische voorwaarden openbare wifi

Gratis en voor niets openbare wifi gebruiken. Dat wil natuurlijk iedereen. Want in een wifi-loos halfuurtje wachten op het station jaag je met gemak je complete internetbundel er doorheen. Zonder dat je het door hebt zeg je ja tegen de algemene voorwaarden, et voila, de verbinding is daar. Dat nonchalante accepteren van de kleine lettertjes, daar wist het Britse wifi-bedrijf Purple wel raad mee.

Algemene wattes

De vader van het Wereld Wijde Web, Tim Berners-Lee, vertelde eerder dit jaar over zijn grootste zorgen voor de toekomst van innovatie. Een van is het toenemende aantal algemene voorwaarden en service-overeenkomsten die bedrijven gebruikers laten ‘ondertekenen’ bij het gebruiken van openbare wifi.

Het wifi-bedrijf Purple uit Manchester was het helemaal eens met de vader des internet. Met een stunt lieten ze zien hoe ‘gevaarlijk’ het ondertekenen van de ingewikkelde algemene voorwaarden eigenlijk is.

openbare wifi
Tim Berners-Lee

Niks algemeen aan de voorwaarden voor deze openbare wifi-spot

De algemene voorwaarden die het bedrijf stelde aan het gebruik van de openbare wifi werd door meer dan 22.000 mensen ondertekend. We durven er vergif op in te nemen dat als ze de voorwaarden ook daadwerkelijk hadden gelezen ze ze alle 22.000 niet hadden geaccepteerd.

Het bedrijf, dat het openbare wifi-netwerk verzorg voor onder andere Legoland en Pizza Express, verwerkte een community service clausule in de voorwaarden. Akkoord gaan met de algemene voorwaarden om even Facebook te checken of de richting op te zoeken was opeens 1000 uur werk waard. En wat voor werk.

In een blog op Purple’s website staan de algemene voorwaarden uitgelegd, en ze zijn briljant. Iedereen die ze heeft ondertekend ging akkoord met 1000 uur werk, te besteden aan: hondenpoep opruimen in lokale parken, knuffels geven aan straathonden en -katten, handmatig verstopte riolen ontstoppen, Dixi’s op lokale festivals en evenementen schoonmaken, het schilderen van slakkenhuizen om hun leven wat kleurrijker te maken en kauwgom van de straat schrapen.

Er was ook een prijs voor degene die de clausule was opgevallen. Dat was er welgeteld 1, de held. Gelukkig voor iedereen die de akkoord ging met de algemene voorwaarden gaat Purple de mensen er niet echt toe dwingen straathonden te knuffelen. Scheelt ze weer wat schurft.

Wijsheid die zo op een tegeltje kan

De marketingstunt van Purple laat zien hoe belangrijk het is om wél de algemene voorwaarden en service-overeenkomsten te lezen van openbare wifi-netwerken. Het zal misschien de eerste keer zijn dat ze leest, maar serieus, doe maar wel. Voordat jij straks ergens ongewild kauwgom staat te krabben op Amsterdam Centraal.

Denk je dat jij nog nooit akkoord hebt gegeven op belachelijke algemene voorwaarden? Think twice.

Reageer op artikel:
Lachen om tech: bedrijf stunt met komische voorwaarden openbare wifi
Sluiten