Oppermachtig Google steunt de concurrent: wat zit daar achter?

Startpage, Ecosia en Qwant: allemaal zijn het alternatieve zoekmachines die zich onderscheiden van reuzen Google en Bing. Maar vaak werkt de reus samen met deze nieuwkomers: waarom?

De term ‘googlen’ spreekt al boekdelen. In Nederland heeft het bedrijf uit Mountain View meer dan 90 procent van de markt in handen. Bij tablets en smartphones is dat zelfs meer dan 97 procent.

Nieuwkomers: ook uit Nederland

Toch zal het je misschien zijn opgevallen dat er in de markt van zoekmachines toch nieuwkomers zijn bijgekomen. Én daarvan is Nederlands: Startpage.com, dat niet verward moet worden met het niet verwante Startpagina. Startpage is niet uniek. Zo heb je ook DuckDuckGo, Ecosia en Qwant. Allemaal weten ze zich op een manier te onderscheiden. Hoe doen ze dat?

Privacy is hierbij het sleutelwoord. Waar Google het liefst zoveel mogelijk van je te weten wil komen om gericht te kunnen adverteren, doen de nieuwkomers dat anders. Zo vertelt DuckDuckGo direct op zijn homepage dat het ‘je niet zal achtervolgen met advertenties‘.

Het Nederlandse Startpage.com garandeert daarnaast dat je IP-adres niet opgeslagen zal worden. Ook worden er geen cookies opgeslagen die je surfgedrag in de gaten houden. Zo kan je er ongestoord je vliegtickets boeken zonder dat de prijs kunstmatig bij jou verhoogd wordt.

Hoe werken alternatieve zoekmachines?

Toch vraag je je misschien af: hoe komen deze bedrijven aan hun zoekresultaten? Zoals wel vaker het geval is: Google heeft het antwoord. Want hoewel Startpage een onafhankelijk bedrijf is, koopt het wel de zoekresultaten van het Amerikaanse bedrijf op. Zo kan je als zoekmachine je onderscheiden van de concurrentie en is de kwaliteit van je zoekresultaten in orde.

Vooral Bing levert de kleinere zoekmachines hun zoekresultaten aan. Het Duitse Ecosia, het Franse Qwant en het Amerikaanse DuckDuckGo steunen niet op Google, maar voornamelijk op Bing.

Bing heeft er écht baat bij de nieuwkomers een serieuze kans te geven. Doordat het marktaandeel van Bing wereldwijd minder dan 3 procent is, nemen de nieuwkomers vooral het marktaandeel van Google over. En doordat Bing zijn zoekresultaten doorverkoopt verdient de zoekmachine van Microsoft er zelf nog aan ook.

Startpage nieuwkomer zoekmachine Google
De homepage van de Nederlandse zoekmachine Startpage.com. (Afbeelding: Startpage.com)

Google domineert de onderhandelingen

Interessant voor de nieuwkomers is, is dat zij aan de onderhandelingstafel bij Bing nog iets te vertellen hebben. Bij Google ligt dat een stuk anders. Zo kan het zijn dat bedrijven toch met een zoekmachine in zee gaan die minder kwaliteit kan leveren in vergelijking met Google.

Zodra Bing steeds meer samenwerkt met nieuwe zoekmachines, wordt het voor Google interessant om hetzelfde te gaan doen en dus: mee te concurreren. Ook voor de reputatie van Google is deze strategie handig. Door kleinere concurrenten te steunen, wordt het een stuk lastiger om te bewijzen dat Google een monopolie najaagt.

Of alternatieve zoekmachines in de toekomst een serieuze bedreiging voor Google kunnen worden, is nog maar de vraag. Zo zijn ze vaak maar in specifieke markten populair, net zoals het Russische Yandex en het Chinese Baidu. Wat wel duidelijk is, is dat ze zorgen voor een uniek samenwerkingsverband tussen de kleintjes en de reuzen in de wereld van zoekmachines.

Reageer op artikel:
Oppermachtig Google steunt de concurrent: wat zit daar achter?
Sluiten