Jeroen Kraak
Jeroen Kraak | LinkedIn OV 30 jul 2021

Overlast melden in de trein via WhatsApp: werkt het?

Het is nu een jaar mogelijk om overlast te melden bij de NS via WhatsApp. Wat heeft de service tot nu toe opgeleverd?

Reis je wel eens met de trein? Dan heb je vast wel eens te maken gehad met overlast. De stap om erover iets te zeggen kan groot zijn. Voor je het weet krijg je een grote mond, of nog erger: je krijgt te maken met fysiek geweld. Om dat te voorkomen laat de NS je sinds een jaar overlast melden via WhatsApp. Wat heeft het gebruik van de berichtendienst het eerste jaar opgeleverd?

Overlast melden via WhatsApp

Het afgelopen jaar kreeg de NS bijna 2.500 meldingen van overlast via WhatsApp. In bijna de helft van de gevallen is er na een bericht actie ondernomen meldt de NOS. De meeste berichten gingen over het overtreden van de huistegels (446), kort daarachter staat het lastigvallen van passagiers of onenigheid tussen reizigers (300). Op plaats drie staat bedelen (251).

Of er actie wordt ondernomen wordt bepaald bij de veiligheidscentrale. Daar komen alle meldingen die gedaan worden via WhatsApp binnen. Bij een klacht wordt de melder ook meteen te woord gestaan. Als er ingegrepen moet worden, krijgt de hoofdconducteur of iemand van Veiligheid & Service een seintje.

Positieve resultaten

De NS is positief over het eerste jaar overlast melden via WhatsApp. Juist tijdens de coronacrisis kunnen mensen volgens het bedrijf zich eerder onveilig voelen door sociale controle. Het was voor het bedrijf dan ook een ideaal moment om het systeem in te voeren. Ook reizigers zijn volgens het bedrijf tevreden. Het wat minder opvallen en laagdrempeliger dan naar de conducteur te stappen.

Zo meld je een probleem

De grote vraag is natuurlijk hoe je ongeregeldheden kunt melden bij de NS. Dat kan door via WhatsApp een bericht te sturen naar 06-13181318. Via dat nummer komt jouw bericht bij de veiligheidscentrale.

Reageer op artikel:
Overlast melden in de trein via WhatsApp: werkt het?
Sluiten