Martijn Pijnenburg
Martijn Pijnenburg Tech 21 mrt 2018

Pacific Rim Uprising Review: waardige opvolger?

In 2013 verscheen Pacific Rim, een sciencefiction film waarin robots het moesten opnemen tegen reuzenachtige monsters. Met name vanwege het visuele spektakel en het hoge entertainmentgehalte was dit project een groot succes. Het vervolg draait vanaf morgen in de bioscoop en wij laten je alvast weten of deze de moeite waard is.

Pacific Rim Uprising Review

Pacific Rim Uprising begint vrij sterk. Waar je als kijker een typisch sequel plot (aaah, de Kaiju zijn terug!) zou verwachten, lijkt de film in eerste instantie een andere weg in te slaan. De eerste 15 minuten zijn hierdoor erg vermakelijk en laten je verlangen naar meer. Dit komt met name door de talentvolle John Boyega, die het hoofdpersonage vertolkt. De film kiest daarna echter al snel weer voor de bekende weg. In principe hoeft dit niet erg te zijn, maar helaas is de uitwerking niet al te best.

pacific rim uprising want

Het verhaal speelt zich af na de Kaiju oorlog, waarin de mensheid het moest opnemen tegen gigantische ruimtemonsters. Alhoewel het gevaar weg is, blijft men zich voorbereiden op een eventuele nieuwe bedreiging. Dit doen ze door nieuwe piloten op te leiden om gigantische vechtrobots (ook wel Jaegers genaamd) te kunnen besturen. Een van hen is de door Boyega vertolkte Jake Pentecost, zoon van Stacker Pentecost uit het eerste deel.

We maken al snel kennis met een groot aantal personages, waarvan de meeste niet weten te overtuigen. Met name de jonge piloten zijn zo eenzijdig uitgewerkt dat ze aanvoelen als ‘’typetjes’’ in plaats van daadwerkelijke karakters. De personages van Scott Eastwood en Cailee Spaeny hadden potentie, maar dat is niet optimaal benut. Dit terwijl in beide gevallen de acteerprestaties prima in orde zijn. Ook met het personage van Boyega gaat het bergafwaarts. In de intro lijkt de eigenwijze Jake eventjes de show te stelen, maar vanwege het matige script komt ook hij uiteindelijk niet uit de verf.

”Alhoewel de film zijn voorganger niet weet te overtreffen is er op de actiescènes niks aan te merken.”

Gelukkig moet een film als Pacific Rim het over het algemeen ook helemaal niet van de complexe karakters hebben. Het is meer het visuele spektakel dat belangrijk is. Robots die monsters in elkaar beuken, om precies te zijn. Wat dat betreft doet Pacific Rim Uprising het niet onaardig. De film bevat vele gevechten tussen robots en er komen uiteraard ook weer wat monsters in voor. Alhoewel de film zijn voorganger niet weet te overtreffen is er op de actiescènes niks aan te merken.

Deze review is geschreven door CineMartijn.

Gehaast en afgeraffeld

De actie zorgt er in combinatie met het leuke uitgangspunt voor dat Pacific Rim Uprising best vermakelijk is. Het is alleen jammer dat alles zo gehaast verloopt. Met name bij de eerder genoemde personages. Er lijkt af en toe wel wat ruimte voor diepgang, maar dan springt de film snel weer over naar wat anders. Ook het algemene plot voelt erg afgeraffeld aan. Dit is zonde, aangezien het dus wel degelijk potentie had.

Pacific Rim Uprising

Pacific Rim Uprising is geen erg sterke opvolger maar zal desondanks genoeg genreliefhebbers weten te vermaken. Als jij gewoon vechtende robots wilt zien is er eigenlijk geen reden om deze film over te slaan. Ben jij nog niet bekend met de franchise en weet je nog niet of het wat voor je is? Begin dan liever met deel 1, die is namelijk een stuk beter. Lees ook onze recente reviews van Annihilation en Bitcoin Heist.