Persona Dancing: Endless Night Collection Review

Jelle van Es 3 dec 2018 Gaming

De Persona-reeks is één van mijn favoriete series van de afgelopen jaren. Zowel op de PlayStation 2 en PlayStation Vita heb ik Persona 4 grijs gespeeld en Persona 5 is wat mij betreft één van de beste games van deze generatie. Het zijn JRPG’s van het hoogste niveau. Maar buiten dat heeft de reeks in het verleden ook wat uitstapjes gedaan. Zo is er een vecht- en een muziekgame in de reeks verschenen. En nu heb je met Persona Dancing: Endless Night Collection andermaal een muziekgame te pakken.

Persona Dancing: Endless Night Collection is een complete mix van drie games. Het gaat om Persona 3: Dancing in Moonlight, Persona 4: Dancing all Night en Persona 5: Dancing in Starlight. Het zijn games die je overigens ook los kunt halen. Daarbij is Persona 4 overigens een titel die al eerder uitkwam. Het zijn games die een verhaal kennen, maar die kun je eigenlijk vergeten. Het is echt een muziek-ritmegame waar je los mee kunt gaan. Dit zijn de punten die ons zijn opgevallen.

Persona Dancing

Visuele stijl is erg fijn

De stijl in de verschillende Persona-games is eigenlijk altijd al een goede reden om de titels te spelen. Ook in de Persona Dancing: Endless Night Collection is die stijl goed verwerkt. Er zit een klein verhaal in elk deel, maar dat kun je eigenlijk negeren. Als liefhebber van de reeks werd ik echter wel vrolijk van alle omgevingen waarin je kunt dansen en de personages die je liefhebt in de game tegenkomt. Het is een artstijl die je gelijk herkent en goed door de games is doorgevoerd. Ik werd er in elk geval erg vrolijk van.

Persona Dancing

Typische Persona-muziek

De Persona-reeks heeft een grote lading aan nummers voortgebracht. Een groot aantal daarvan komen terug in de Persona Dancing: Endless Night Collection. Het is soms een beetje jazz-achtig, maar het werkt eigenlijk wel goed voor een ritme-spel. Er zijn tegelijkertijd ook heel wat nummers die qua tempo wat hoger zijn en waarbij je flink los gaat. Qua aanbod is er genoeg te ontdekken en is het bovendien behoorlijk divers. Ik heb zodoende niks om over te klagen.

Persona Dancing

Behoorlijk uitdagend

Bovendien is de game lekker uitdagend. Je hebt in het spel twee kanten waar de verschillende noten vanuit het midden naar toe zweven. De ene kant bestaat uit driehoekje, cirkel en kruisje, terwijl de andere kant opgevuld wordt met de d-pad boven, links en onder. Op die manier zijn er dus zes plekken waar de noten kunnen landen. Met name de noten die aan beide kant een noot tegelijkertijd nodig heeft om goed te spelen vergt wat timing, maar als je de muziek een beetje hard aan zet, merk je al snel dat er veel logica zit in het ritme en de plaatsing van de noten. Toch kan het zeker in het begin behoorlijk uitdagend zijn en moet je rekening mee houden dat je nummers niet gelijk perfect voltooit.

Persona Dancing

Soms wel iets te druk op het scherm

Wel kun je soms fouten maken omdat het scherm dat je voor je krijgt enorm druk is. Naast het feit dat verschillende Persona-personages er op los dansen, zijn er noten die in verschillende soorten naar zes verschillende kanten toevliegen. Ook krijg je zo nu en dan met een tekstuele melding het bericht dat je het erg goed doet. Het is daardoor als geheel een stuk boeiender om naar te kijken dan een standaard muzikale ritmegame, maar daardoor moet je er wel rekening houden dat je door die drukte zo nu en dan een foutje maakt.

Persona Dancing

Dat gezegd hebbende, heb ik me er enorm mee vermaakt. Als liefhebber van zowel de Persona-reeks als muzikale games, is de Persona Dancing: Endless Night Collection echt een schot in de roos. De game is nu beschikbaar op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze uitgebreide overzichtspagina.