Phil Schiller: ‘Kinderen met een Chromebook komen er niet’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F09%2FAcer_Chromebook_315_CB315-3H_CB315-3HT_07.jpg)
Phil Schiller, marketingdirecteur bij Apple, heeft in een interview gezegd dat kinderen met een Chromebook in de klas er niet komen. De gemakkelijk in gebruik te nemen apparaten van Google zouden volgens de topman alleen goed genoeg zijn voor toetsen.
Apple heeft deze week een nieuwe Macbook gepresenteerd en daarom is marketingdirecteur Phil Schiller op pad om met de pers te praten. In één van de interviews, in dit geval met CNET, geeft Schiller af op de concurrentie. Er heerst namelijk een strijd tussen de Chromebook van Google en de iPad van Apple in de klassen in de Verenigde Staten.
‘Chromebooks zijn alleen goed voor toetsen’
Schiller reageert ontzettend pittig als het gaat om het feit dat de Chromebook momenteel wint van de iPad in de Amerikaanse klassen. Hij is van mening dat de iPad, verrassing, de beste tool is voor de klas en dat kinderen met zo’n Chromebook op het bureau “er niet zullen komen”.
Bovendien zouden de Chromebook niet in staat zijn kinderen te inspireren, omdat het niet echt inspiratievolle technologie is. Je zou cutting-edge leermiddelen nodig moeten hebben om dat voor elkaar te krijgen en de iPad zou precies binnen die norm moeten passen. De Chromebook wordt door Schiller als een te goedkopere tool gezien, eentje die alleen gebruikt zou kunnen worden voor toetsen.
Every child has the ability to succeed — helping them to do that has always been our mission. In the full conversation with CNET, we discussed giving kids and teachers the content, curriculum and tools they need to learn, explore and grow. Not just to take a test.
— Philip Schiller (@pschiller) November 13, 2019
Schillers reactie op Twitter
Schiller heeft later nog gereageerd op Twitter en legt uit dat Apple kinderen drie handvatten geeft: content, een leerplan en middelen. Elk kind heeft het in zich om wat van zijn leven te maken, verduidelijk Schiller, en Apple geeft hen de mogelijkheid dat te doen.
Het is een harde aanval op de Chromebook van Google, eentje die mogelijk het vertrouwen in zo’n apparaat op kan zeggen. En dat terwijl Chromebooks juist goedkoop en ontzettend handig zijn, omdat kinderen vaak niet afgeleid kunnen worden in hun leeromgeving en ouders of scholen de apparaten eerder kunnen betalen.
Bovendien hebben Chromebooks standaard en toetsenbord en kun je er al veel langer een muis op aansluiten, zeggen leraren. Ondanks dat zien ze wel dat de iPad meer duurzaam en draagbaar is. Ook kan de stylus wel degelijk meerwaarde hebben. Dat is dus een iets genuanceerder antwoord.