Picl review – de nieuwste arthouse films vanuit je luie stoel?

Zoals je misschien al was opgevallen besteden we regelmatig aandacht aan Video-on-demand (VOD) diensten. Zo publiceerden we onlangs nog een uitgebreide review van Pathé Thuis. Dit keer bekijken we Picl, een service waarmee je overal ter wereld je eigen filmhuis kunt creëren.

Picl Review

Ook in Nederland zijn er een hoop streamingdiensten en VOD services beschikbaar. Denk bijvoorbeeld maar aan Netflix, Videoland of Pathé Thuis. Bekende namen die daardoor ook veel gebruikt worden. Een voor jullie misschien onbekende naam is Picl, een service die zich focust op arthousefilms. Opvallend is dat je hier, in tegenstelling tot vrijwel iedere soortgelijke dienst, al films kunt kijken die nog maar net in de bioscoop draaien.

Het aanbod is divers, maar net als bij Netflix verdwijnen bepaalde titels na een tijdje weer. Dit klinkt misschien stom, maar vergelijk het met de bioscoop; daar blijven films ook niet voor eeuwig beschikbaar. Het voordeel hiervan is dat de hoeveelheid films hierdoor niet snel te groot zal worden. Dit maakt het namelijk wat makkelijker om een film te kunnen kiezen.

Beeldkwaliteit

Als je via Picl een film bekijkt dan zal de kwaliteit zich automatisch aanpassen op jouw verbinding. Dit om te voorkomen dat een film teveel hapert als je traag internet hebt. Bij een goede verbinding heb je prima beeld en geluid.

Het is natuurlijk niet te vergelijken met een echte bioscoop, maar gelukkig hoeven de meeste arthouse films het ook niet van de special effects te hebben.

Prijzen

Bij Picl betaal je per film die je huurt. Deze kosten tussen de 5,99 en 8,50 per titel. Alhoewel dit vrij prijzig klinkt, is de insteek van Picl dat een film huren even duur moet zijn als een bioscoopkaartje. De film is tenslotte ook nog in het filmhuis te zien. Een leuk detail is dat je bij aankoop kunt kiezen naar welk theater het geld gaat. Zo kun je dus ook vanaf thuis je favoriete filmhuis steunen.

Picl App

Er blijkt helaas nog geen Picl app, maar de dienst is verder wel gewoon via je mobiel of tablet te bekijken. Uiteraard hebben we dit ook even geprobeerd en het bleek prima te werken.

Conclusie

Picl is een verfrissende video on demand dienst waarmee je toegang krijgt tot films die nog in de bioscoop draaien. Ideaal voor mensen die bijvoorbeeld vanwege tijdsgebrek of ziekte liever thuis een filmpje kijken. Het werkt lekker simpel en ook qua beeld en geluid is alles prima in orde. Wel is Picl eigenlijk alleen geschikt voor mensen die het arthouse genre kunnen waarderen.

Voordelen

+ Het filmhuis vanuit je luie stoel

+ Prima beeld en geluid