Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 19 mrt 2020

PlayStation 5 vs Xbox Series X: De technische specificaties

Gisteren maakte Sony bekend wat je straks van de PlayStation 5 kunt verwachten op het gebied van de specificaties. En daardoor kunnen we gelijk zien hoe de spelcomputer zich verhoudt ten op zichte van de Xbox Series X.

Hoewel het vergelijken van de specificaties een beetje appels met peren vergelijken is omdat het uiteindelijk ook gaat over het gemak van ontwikkeling, het optimaliseren en andere processen die er bij komen, is het wel interessant om te zien waar beide partijen voor kiezen.

CPU

De CPU is het hart van de spelcomputer en zorgt er voor dat alles loopt zoals het moet. Beide partijen zijn daarbij een samenwerking aangegaan met AMD. Microsoft spreekt bij de Xbox Series X over een 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT) 7nm CPU. Bij de PlayStation 5 wordt er ook gebruik gemaakt van een x86-64-AMD Ryzen™ “Zen 2” CPU met 8 cores en een variabele frequency tot 3.5 GHz. Op papier is die van de Xbox series X dus iets krachtiger.

Xbox Series X
De Xbox Series X (Afbeelding: Microsoft)

GPU

De GPU is zeg maar de videokaart. Deze zorgt er voor dat verschillende visuele prestaties zo goed mogelijk in beeld worden gebracht. De verwachting is dat je bij de eerste generatie games nog niet heel erg veel verschil gaat zien, maar games die over een jaar of twee uitkomen zullen gaan bewijzen wat de spelcomputer precies aan kan. De PlayStation 5 spreekt over een custom made GPU op basis van de AMD Radeon™ RDNA 2 graphics engine. Deze maakt gebruik van Ray Tracing Acceleration en kent een variabele frequency tot 2.23 GHz, wat neerkomt op 10,3 TeraFlops. Wat zijn Teraflops? Deze tweet van Microsoft probeert iets duidelijkheid te geven.

Hoe meer Teraflops een spelcomputer heeft, hoe sneller het processen verwerkt. Ter vergelijking: de PlayStation 4 Pro beschikt momenteel over 4,2 Teraflops. Zoals de tweet al aangeeft kent de Xbox Series X straks 12 Teraflops. Ook deze spelcomputer maakt gebruik van een custom made AMD Radeon™ RDNA 2 graphics engine. Het draait met 52 CU’s op 1.825 GHz. Dat laatste lijkt dus wat lager te zijn als de PlayStation 5, maar wanneer je de Teraflops tegenover elkaar zet, dan lijkt het dat op dit gebied de Xbox Series X ook krachtiger is.

Het geheugen van de PlayStation 5 en Xbox Series X

Dan het geheugen. Ook dat is iets dat behoorlijk belangrijk is. Daar wordt alle data verwerkt en hoe meer en sneller geheugen je hebt, hoe meer processen er verwerkt kunnen worden. Op dit gebied maken de beide spelcomputers gebruik van 16GB aan GDDR6 geheugen. Dit laatste is de nieuwste en snelste standaard. Bij de PlayStation 5 weten we dat deze draait op 448GB/s Bandwidth. Hoe hoger dat is, hoe sneller data kan worden verplaatst en gelezen. De PlayStation 4 Pro doet dat momenteel met 218 GB/s, dus het is meer dan een verdubbeling qua snelheid. Ook doet de Pro het slechts met 8GB aan DDR5 geheugen.

De hardeschijf van de PlayStation 5 en Xbox Series

Eén van de grote veranderingen die in de nieuwe generatie spelcomputers gaat brengen, is de harde schijf. De tijd van 40 seconden wachten voordat een game is ingeladen of laadtijden wanneer je gebruik maakt van fasttravel, moet straks zo goed als voorbij zijn. Bij zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X wordt er gebruik gemaakt van SSD-functionaliteiten. De Xbox Series X spreekt van een hardeschijf van 1TB custom NVMe SSD. De PlayStation 5 kent een 825GB custom SSD. Dat is dus minder dan die van de Xbox Series X, maar het schijnt dat de laatst genoemde wel razendsnel is. Er is sprake van 5.5GB/s Read Bandwidth. Dat is een stuk sneller dan de meeste SSD’s van dit moment. De Xbox Series X draait op een snelheid van 2.4GB/s. Dat zou dus betekenen dat de laadtijden op de Xbox Series X langer zijn, maar nog altijd een stuk sneller dan het huidige systeem. Met de hoge snelheid van de PlayStation 5 verwacht Sony ook niet dat je met de lancering externe harde schijven kunt aanschaffen die op dezelfde kwaliteit draaien. Bij de Xbox Series X is het zo dat je in elk geval makkelijk een extender van 1TB van dezelfde kwaliteit kunt aanschaffen.

PlayStation 5 logo
Het logo wat zich laat raden (Afbeelding: Sony)

De Optical Drive

Hoewel steeds meer games digitaal worden uitgegeven, beschikken de Xbox Series X en de PlayStation 5 nog altijd over een drive waarmee je je games fysiek in de spelcomputer kunt stoppen. Beiden maken gebruik van een Ultra HD Blu-ray drive. Bij de PS5 weten we daarbij dat hij tot 100GB per disc ondersteunt. Waarschijnlijk is dat ook bij de spelcomputer van Microsoft het geval.

Video Output van de PlayStation 5 en Xbox Series X

Momenteel heb je met de Xbox One X en de PlayStation 4 al twee spelcomputers die game sin 4K op je beeld toveren. De PlayStation 5 en de Xbox Series X zouden games en media in een 8K-resolutie moeten tonen. Daarnaast gaan beide spelcomputers beeldschermen met 120 Hz ondersteunen, waardoor games op 120 frames per seconden kunnen gaan draaien.

Audio

Tot slot nog iets over de audio. Bij de Xbox Series X wordt dit eigenlijk niet genoemd, maar verwacht ik dat hij net als de Xbox One X ondersteuning biedt voor Dolby Atmos. De PlayStation 5 heeft daar een troef en maakt gebruik van de “Tempest” 3D AudioTech. Daarmee moet je met zoiets als een gewone koptelefoon al speciale 3D audio kunnen beleven, waardoor games meer tot leven komen.

Als je op specificaties de PlayStation 5 en de Xbox Series X naast elkaar legt, dan lijkt de laatstgenoemde de spelcomputer met de meeste kracht te zijn. Tegelijkertijd lijken de verschillen ook niet extreem groot. En dat is eigenlijk maar goed. Op die manier is het voor ontwikkelaars relatief makkelijk om games op beide platformen uit te brengen. Uiteindelijk zullen de standaard elementen als prijs, beschikbare games en services voor de beslissing gaan zorgen. En op dat gebied is er nog altijd veel onduidelijk. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
PlayStation 5 vs Xbox Series X: De technische specificaties
Sluiten