Jelle van Es | LinkedIn Gaming 10 dec 2018

PlayStation Classic Review: Retro-ervaring waar meer in had gezeten

Met de PlayStation Classic hebben we inmiddels de zoveelste console die in een kleinere versie opnieuw is uitgebracht met een aantal games. Het begon een paar jaar geleden toen Nintendo met een officiële kleine NES kwam waarop je een aantal games kon spelen. Vervolgens kwam de SNES Mini, we hebben een Commodre 64 Mini gehad en ook is er een hele dikke (maar veel te dure) Neo Geo Mini op de markt. Met de PlayStation Classic komen we terecht in het tijdperk van de 32-bits games, die je nu op je grote scherm kunt beleven.

Het ding met deze games, is dat ze de tand des tijd iets minder goed hebben doorstaan dan bijvoorbeeld de SNES Mini. Waar de SNES-games met hun pixelart-stijl lekker retro aanvoelen, daar voelt de PlayStation Classic simpelweg wat ouder. Het is de eerste spelcomputer die er echt naar streefde om de realiteit na te bootsen, maar de kracht was nogal gelimiteerd. Daardoor ogen de games meer oud dan de SNES-games dat deden. Tegelijkertijd is het ook de eerste spelcomputer waar ik echt heel fanatiek op heb gegamed. Samen met vrienden tijdens de middelbare school naar huis fietsen om samen een potje FIFA 97 met zijn vieren te spelen (dankzij de Multitab) en dan vervolgens elkaar de huid vol schelden omdat het ene team won en het andere verloor. Dit zijn de ervaringen die ik met de PlayStation Classic heb gehad.

PlayStation Classic zelf oogt fantastisch

Op het moment dat je de PlayStation Classic uitpakt, word je gelijk vrolijk. De spelcomputers is een heerlijke replica van het oorspronkelijke model van de PlayStation en is lekker klein. Via een HDMI en USB-kabel voorzie je de console van een verbinding met je televisie en stroom en daarna kun je beginnen met gamen. Het wisselen van spellen gaat overigens niet met een menu, maar door op de console op één van de knoppen te drukken. Dat is wat omslachtig, maar tegelijkertijd ook wel lekker retro.

PlayStation Classic

Controllers zijn top

De PlayStation-controllers waren voor zijn tijd erg goed. Het is dan ook niet gek dat de DualShock 4-controllers van vandaag de dag zijn gebaseerd op het oude model. Ze liggen lekker in de hand en zijn precies zoals je ze herinnert. Het is wel jammer dat er niet voor is gekozen om de eerste Dualshock-controllers te leveren, want bij een aantal games hadden de analoge sticks niet misstaan.

PlayStation Classic

Aantal klassiekers

Er zijn twintig games in de collectie te vinden. En daar zitten echt wat toffe klassiekers bij. Games die nostalgische gevoelens oproepen of je de kans geven om games te ervaren waar ik twintig jaar geleden helemaal gek van werd. Games als Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, Tekken 3 en Destruction Derby.

PlayStation Classic

Maar ook een hoop games die overbodig zijn

Tegelijkertijd zijn er ook een hoop games die gewoon zwaar overbodig zijn. Games die gewoon ruk zijn of inmiddels al goede remakes hebben gekregen. Het spelen van de eerste Resident Evil is met de meest recente remake overbodig. Dat geldt ook voor Oddworld: Abe’s Odyssey. En dan heb j nog games die twintig jaar geleden ook eigenlijk niet de moeite waren. Rainbow Six is nooit speelbaar geweest op de PlayStation, Jumping Flash en Intelligent Cube waren al de moeite niet waard en Battle Arena Toshiden is nutteloos met Tekken 3 in de collectie. Er zijn zoveel betere en interessantere games die in de collectie hadden kunnen worden opgenomen. Het voelt wat dat betreft een beetje als half werk en dat is erg jammer.

PlayStation Classic

Veel PAL-omzettingen

In de jaren negentig had je NTSC en PAL-versies van games. De NTSC-versie werden gebruikt voor de Amerikaanse en Japanse markt, terwijl wij in Europa de PAL-versies kregen. Deze maakten gebruik van een 50 Hz-output in plaats van de 60 Hz van de NTSC-games. Het verschil zit hem met name in snelheid. De NTSC-games lopen zo’n 12 procent sneller. Het is jammer dat er bij de PlayStation Classic voornamelijk gebruik is gemaakt van de PAL-versies, die een stuk slomer lopen en games daardoor nog wat stroperiger aanvoelen dan dat het nodig is.

PlayStation Classic

De PlayStation Classic is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.