Jelle van Es | LinkedIn Gaming 13 nov 2018

Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee Review

Intro

De eerste keer dat we kennismaakten met de wereld van Pokémon, ligt alweer bijna twintig jaar achter ons. Toen waren het de games Pokémon Red en Blue die er voor zorgden dat iedereen met een Game Boy aan de haal ging. In de Kanto-regio kreeg je de kans om vele Pokémon te vangen en het uiteindelijk op te nemen tegen de Final Four en zo historie te schrijven in de wereld van Pokémon. Nu keert die goede oude tijd terug met Pokémon Lets’ Go Pikachu en Let’s Go Eevee.

De game is iets anders dan dat je gewend bent in vergelijking met de Pokémon-games die je op de handhelds hebt gespeeld. Zo maakt de game gebruik van verschillende Pokémon Go-elementen. Het vangen van Pokémon doe je door een bal te gooien in plaats van ze eerst te verzwakken. Dat is even wennen, maar is op de lange termijn eigenlijk wel fijn. Daarnaast heb je nu in de vorm van Pikachu of Eevee (afhankelijk van welke versie je kiest), gelijk een buddy die je bijstaat en waar je echt een band mee op kan bouwen. En dat slechts een tweetal kleine punten. Dit is wat ons opviel tijdens het spelen van de game.

Pokémon Let's Go Pikachu

De game ziet er fijn uit

De game kwam zo’n twintig jaar geleden uit, maar dat zie je eigenlijk niet aan de game af. Het is een uitstekende remake en schotelt je vrolijke en kleurrijke werelden voor die er om smeken om verkend te worden door de speler. Elk nieuw plaatsje dat je tegenkomt is een feest voor het oog en is heerlijk om te ontdekken. Je doet er ook goed aan om met iedereen die je ziet te gaan praten om op die manier dingen te ontdekken. Ook in de gevechten zie je de verschillende aanvallen via mooie animaties in beeld worden gebracht en worden de belangrijkste momenten in de game via cutscenes net wat mooier in beeld gebracht.

Pokémon Let's Go Pikachu

Klik op volgende om naar stap #1 te gaan

Pokémon vangen is eigenlijk een stuk leuker om te doen

Pokémon vangen in Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee werkt iets anders. Waar je in het verleden door het hoge gras moest lopen en daar via een random encounter gekoppeld werd aan een Pokémon. Vervolgens moest je die Pokémon verzwakken en daarna een Pokéball gooien en hopen dat je hem vangt. In deze game gaat dat wat anders. Je ziet Pokémon vrij rondlopen en door er mee in aanraking te komen, kun je in het gevecht komen. Op dat moment moet je net als bij Pokémon Go een Pokéball geven. Bij een sterke Pokémon is het handig om een betere type ball te gooien en dat ook nog eens te combineren met een fruitje. Het is misschien wat gek, maar het tempo waarin je Pokémon vangt ligt wel wat hoger. Daarnaast heb je ook niet het gedoe dat je op een bepaalde plek telkens op en neer loopt om op die manier te hopen een speciale Pokémon tegen te komen. Je ziet hem nu immers en dan kun je bepalen of je hem wilt vangen of niet.

Pokémon Let's Go Pikachu

Een gevangen Pokémon levert experience-punten voor de Pokémon die je in je team hebt zitten. Vang je er één die je graag in je team wilt hebben? Dan hoef je niet eerst naar een cp toe om daar je team aan te passen. Dat kun je nu ‘gewoon’ uit je Pokémon Bag doen en is zeer snel te doen. Heb je Pokémon die je niet hoeft, dan kun je die naar de professor sturen, waarna je als beloning een snoepje krijgt waarmee je bepaalde statistieken van je Pokémon wilt verbeteren. Kortom, het is een systeem dat veel meer is dan het domweg balletjes gooien.

De gevechten zijn ouderwets boeiend

Naast het vangen van wilde Pokémon, krijg je in de game ook te maken met traditionele gevechten. Dat is wanneer je het opneemt tegen andere trainers of in een Gym vecht om een badge. Deze gevechten zijn traditioneel en draaien om wat voor soort type Pokémon je gebruikt en wat voor level deze is. Een water- of gras-Pokémon is bijvoorbeeld extra handig tegen een steen-Pokémon. Daarbij moet je nog wel opletten wat voor soort aanval je gebruikt en of je wel genoeg PP-punten hebt om deze uit te voeren. Is je Pokémon zijn health kwijt, dan moet je terug naar het Pokémon-center om ze daar weer te laten genezen. Wat dat betreft is Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee wel weer gewoon een echte Pokémon-game.

Pokémon Let's Go Pikachu

Klik op volgende om naar stap #2 te gaan