Polestar 2: 5 dingen die je nog niet wist over de elektrische auto

De tweede elektrische auto van Volvo, de Polestar 2, is een gedegen concurrent voor Tesla‘s Model 3. Al lang voordat de elektrische auto op de markt verscheen maakte hij veel indruk. Je hebt daarom misschien al veel gelezen over deze sterke elektrische auto. Maar vast niet alles.

Je wist in welke prijsklasse de Polestar 2 zou vallen en je wist dat dit merk een soort kindje is van Volvo. Hieronder hebben we een aantal dingen over de Polestar 2 op een rij gezet die je misschien nog niet wist.

Polestar bestaat al jaren

Wie dacht dat Volvo in de laatste jaren zelf from scratch Polestar heeft bedacht en opgezet heeft het mis. Polestar deed het jaren geleden namelijk goed als een race team dat meedeed in de Swedish Touring Car Championship. Het merk is echter wel nieuw in de wereld van elektrische auto’s. Dat is waar Volvo om de hoek kwam kijken. Volvo werkt sinds 2009 samen met Polestar en kocht het automerk in 2015. Twee jaar later werd het automerk als een op zichzelf staand merk voor elektrische auto’s.

Het exterieur van de elektrische auto was al jaren bekend

Voor de onthulling van een nieuwe auto krijgt het publiek vaak wat teasers te zien. In die teasers, foto’s of video, zie je zelden duidelijke beelden van de binnenkant van de auto. Waar minder geheimzinnig over wordt gedaan is het uiterlijk van de auto. Dat geldt ook voor de Polestar 2. Eigenlijk wisten we namelijk in 2016 al hoe die er uit zou komen te zien. Tenminste, de oplettende kijker had dit kunnen opmerken.

In 2016 presenteerde Volvo namelijk twee conceptauto’s, genaamd ‘40.1’ en ‘40.2’. Lekker pakkend wel. De eerste van deze twee werd de Volvo XC40 en de tweede werd de Polestar 2. Als je de oude foto’s erbij pakt dan zie je nu inderdaad dat de gelijkenis tussen de 40.2 en Polestar 2 groot is.

Volvo 40.2 concept
Volvo 40.2 conceptauto (Afbeelding: Volvo)

De Polestar 2 lijkt erg veel op de Volvo XC40

Volvo presenteerde in 2016 twee conceptauto’s die erg op elkaar leken. De tweede werd, zoals hierboven uitgelegd, de Polestar 2. De eerste werd uiteindelijk doorontwikkeld tot een auto die we nu kennen als de Volvo XC40. Een auto waar de Polestar 2 erg op lijkt. De auto’s delen het ‘Compact Modular Architecture’-platform dat zowel goed is voor plug-in hybride auto’s en honderd procent elektrische auto’s. Ondanks dit zullen ze zeker niet hetzelfde rijden.

Je kunt deze elektrische auto niet kopen bij een Volvo dealer

Zoals hierboven al genoemd is Polestar sinds 2017 een op zichzelf staand merk. Dat betekent dat je de auto’s, anders dan je misschien had verwacht, niet bij een Volvo dealer kunt kopen. Waar wel? Op de website van Volvo (dat dus wel) of bij Polestar zelf. Deze nieuwe elektrische auto kost zo’n 60.000 euro.

Polestar 2
De elektrische auto (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Geen knoppen op het middenconsole van de Polestar 2

Wie bekend is met Android zal snel gewend zijn aan het infotainmentsysteem in deze nieuwe elektrische auto. Het systeem werd namelijk ontwikkeld door Google en is in weze een autovriendelijke versie van Android. Dit systeem, genaamd Android Automotive, helpt de bestuurder navigeren via Google Maps, geeft toegang tot de Play Store en is aan te sturen via Google’s spraakassistent. Er is een aan- en uit knop waarmee je ook het volume kunt bepalen maar verder werkt het systeem volledig via deze app en dus zonder knoppen.

Reageer op artikel:
Polestar 2: 5 dingen die je nog niet wist over de elektrische auto
Sluiten