Mark Hofman
Mark Hofman Rides 4 feb 2022

De Polestar 2: een jaar verder en nog heel veel sterker

De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Ook als het minder leuk is blijkbaar, want we kunnen wel stellen dat het afgelopen jaar niet heel spannend was. Wel mocht ik ongeveer een jaar geleden op pad met de Polestar 2, waar ik destijds enorm van genoot met hier en daar een kleine kanttekening. Zijn die een jaar later nog steeds aanwezig of heeft de elektrische auto zich herpakt?

Om die vraag te kunnen beantwoorden besloot ik mijn nieuwsgierigheid om te zetten in productiviteit. Ik zocht contact op met Polestar en kreeg vervolgens de sleutels van een Polestar 2 Single Motor Long Range. Een paar dagen later staat de auto weer bij het bedrijf zelf en geniet ik nog intens na van de afgelopen week.

De Polestar 2 blijft een heerlijke ervaring

We kunnen Polestar best wel complimenteren voor de elektrische auto die het op de markt heeft gebracht. Het zusterbedrijf van Volvo weet namelijk een volledig elektrische auto op de markt te brengen, zonder het echte autogevoel los te laten. Dat vond ik een jaar geleden al met de meest uitgebreide versie van de Polestar 2 en dat vind ik ook bij het model dat ik nu reed. Niet alleen handig, razendsnel en modern, maar ook ontzettend stijlvol en chique.

Elektrische auto
Strak bakkie (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

De term chique leent zich niet alleen voor het exterieur dat, in dit geval, voorzien is van de kleurenoptie Moon. Chique leent zich vooral ook voor het interieur. Een interieur dat voorzien is van ventilerend nappaleder Barley met gereconstrueerd houten deco. Een interieur dat beschikt over uiterst comfortabele, en vooral volledig verstelbare, stoelen. Een interieur met stoelverwarming, stoelverkoeling en stuurverwarming. Een interieur waarmee je zonder enige problemen kunt genieten van lange ritten.

Lange ritten die je als bestuurder ontzettend comfortabel beleefd door de Adaptive Cruise Control, One Pedal Drive en het infotainment systeem waarmee je niet alleen geniet van je favoriete muziek, maar ook op de hoogte bent van alles wat er op de weg gebeurt.

Polestar 2
Niet verkeerd, toch? (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Het mag duidelijk zijn: de Polestar 2 blijft gewoon een heerlijke ervaring.

Kleine stapjes voor een groot resultaat

Wanneer een product veel potentie heeft, kunnen kleine stapjes al voor groot resultaat zorgen. Iets dat de Polestar 2 duidelijk laat zien. Dankzij een paar kleine tweaks wordt de gebruikservaring, die ik vorig jaar ook al erg goed vond, verbeterd.

Dat zit ‘em bij deze elektrische auto voornamelijk in de software. Het opladen van de batterij gaat met de snellaadfunctie relatief snel, maar rooft in vergelijking met een ouderwetse tankbeurt nog aardig wat tijd. Het is dus fijn om te zien dat deze tijd prettiger besteed kan worden.

Polestar 2
Goed neusje (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

De elektrische auto is in het afgelopen jaar voorzien van zowel een videospeler als een volledig toegewijde browser. Het bekijken van films, series en documentaires is dankzij deze eerste toevoeging mogelijk, waar je het nieuws kunt lezen of spelletjes speelt met die tweede.

Beide toevoegingen zijn erg prettig en welkom. Er is in mijn tijd met de auto geen enkele sprake geweest van een trage reactietijd of de nodige problemen. Alles werkte naar behoren, wat de tijd bij een laadpaal aanzienlijk prettiger kan maken. Mits het werkt, natuurlijk…

Elektrische auto
Sportief pookje (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Het probleem blijft aan

Technologie is prachtig, maar kan ook een bron van frustratie zijn. Dat werd mij dankzij de Polestar 2 nog eens duidelijk toen ik met een bijna lege accu stilstond bij een Fastnedstation op de A15. Door een defecte aansluiting in de auto was het niet mogelijk om de elektrische auto in rap tempo op te laden. Ook niet bij andere aanbieders.

In mijn testperiode nam ik de Polestar 2 mee naar een vakantiepark. Dat park beschikte over een aantal laadstations, waardoor ik de elektrische auto makkelijk op kon laden. Achteraf maar goed ook, want ik had dus een aardig probleem gehad op het moment dat ik aangewezen was op snelladers langs de snelweg. De enige optie was regulier laden in een dorp of stad, wat gezien de snelheid zeker geen aanrader is.

Ik doe de Polestar 2 tekort als ik de elektrische auto hier volledig op afreken. Het is immers een bijzonder geval waar ik in mijn eerste testperiode niet mee te maken kreeg. Het laat alleen wel zien hoe kwetsbaar de technologie is en hoe de elektrische auto als geheel nog in de kinderschoenen staat. Je bent als automobilist anno 2022 nog té afhankelijk van verschillende factoren om met een gerust hard de snelweg op te gaan.

Polestar 2
Strak kontje (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Polestar 2 in 2022 een fantastische keuze

De Polestar 2 heeft zich in het afgelopen jaar steeds meer kunnen bewijzen op de Nederlandse wegen. Na het rijden van meerdere modellen en het afwachten van een aantal updates, ben ik blij dat ik weer een week in de elektrische auto heb kunnen vertoeven. Waarom? Omdat de ervaring gewoon ontzettend goed is.

De elektrische auto behoort, naar mijn mening, nog steeds tot een van de stijlvolste die er is en de rijervaring blijft indrukwekkend. Met de zorgen rondom de batterij weggedacht is het nu eenmaal een zeer comfortabele manier om jezelf van A naar B te verplaatsen.

Polestar 2
Heerlijk interieur (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Alleen kunnen we de zorgen rondom de batterij, zowel het opladen als de actieradius, anno 2022 nog niet volledig wegdenken. Het gaat op dit gebied nog te vaak mis om er als consument vanuit te kunnen gaan dat het allemaal goed zal komen. Natuurlijk zijn omwegen die je kunt nemen om het alsnog te laten slagen en natuurlijk is er altijd een oplossing te vinden voor een probleem. Maar willen we echt dat iedereen overstapt naar de elektrische auto, dan zal er op het gebied van de batterij toch echt meer zekerheid ingebouwd moeten worden.

Dat is een probleem waar de Polestar 2 in ieder geval nog geen einde aan maakt, net als ieder ander model op de markt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De Polestar 2: een jaar verder en nog heel veel sterker
Sluiten