Maak kennis met de groenere versie van de Porsche Cayenne Coupé

Al een redelijke tijd zijn automakers zich aan het voorbereiden op een duurzamere toekomst op de weg met hybride modellen en volledig elektrische auto’s. Ook Porsche doet daaraan mee en zo’n vier jaar geleden begonnen ze al te teasen met de Taycan, wat hun eerste volledig elektrische auto moet gaan worden. In de tussentijd moeten we het doen met hybrids en afgelopen week mochten we kennismaken met twee hybride versies van de Cayenne Coupé.

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé

De 2020 Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé is het wat minder krachtige broertje van de twee, maar komt aan de andere kant dan ook weer met een wat milder prijskaartje. Toch blijft het natuurlijk wel een Porsche en mild is in dit geval zeker relatief. De hybrid is uitgerust met een 3.0 liter V6 motor en heeft daarnaast uiteraard ook nog een elektrische motor, die zijn power krijgt van een 14,1 kWh accu. In totaal is elektrische auto goed voor 455pk en een whopping 699Nm koppel. De batterij zou goed moeten zijn voor een actieradius van 32 km en qua maximumsnelheid moet je denken aan 252 km per uur.

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Bron: Porsche

Inderdaad kan de EV ook behoorlijk snel optrekken en zit je op een snelheid van 96 km per uur binnen 4,7 seconden. Bedenk je wel dat de batterij het wel minder lang volhoudt als je dat herhaaldelijk blijft doen. Vergeleken met de Porsche Cayenne E-Hybrid komt het Coupé model met een paar leuke extra’s. Zo kun je genieten van een panoramisch dak en glijdt je over de weg met 20 inch lichtmetalen velgen. Onderweg zit je comfortabel in een elektrische sportstoel, die je op acht niveaus kunt instellen. En wat betaal je voor dat alles? De Cayenne E-Hybrid Coupé komt met een vanafprijs van 109.0000 euro.

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Bron: Porsche

Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

Dan gaan we verder met de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé. Zoals gezegd is dit het krachtigere broertje. Deze is weliswaar uitgerust met dezelfde elektrische motor en batterij als de E-Hybrid Coupé, maar krijgt daar een 4.0 liter twin-turbo V8 verbrandingsmotor bij. Dat levert 670pk aan paardenkracht op en een mooie 899Nm aan koppel. In plaats van 4,7 seconden, duurt het nu nog maar 3,6 seconden om naar een snelheid van 96 km per uur te klimmen en je kunt in de Turbo S E-Hybrid Coupe over de weg scheuren met een maximumsnelheid van 294 km per uur.

Porsche Turbo S E-Hybrid Coupé
Bron: Porsche

Standaard kun je bij de elektrische auto rekenen op carbon-keramische remschijven, adaptieve schokdempers en torque vectoring. Ook aanpasbare sportstoelen zijn standaard. In plaats van de 8 niveuas van de E-Hybrid Coupé, kun je echter aan de slag met 18 niveaus. Uiteraard kun je de EV daarnaast nog uitrusten met allerlei extra’s, zoals een luidere sportuitlaat om je komst kilometers ver al aan te kondigen en achterasbesturing. Al die power en luxe komt natuurlijk wel met een behoorlijk prijskaartje en je moet dan ook rekenen op minimaal 194.200 euro om in de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé rond te rijden.

Porsche Turbo S E-Hybrid Coupé
Bron: Porsche
Porsche Turbo S E-Hybrid Coupé
Bron: Porsche

Bij het woord hybrid in combinatie met voertuigen, denk je doorgaans aan een auto. Airbus onthulde echter onlangs een opvallend concept voor een hybride vliegtuig.

Cnet

Reageer op artikel:
Maak kennis met de groenere versie van de Porsche Cayenne Coupé
Sluiten