ProtonMail vergelijkt Apple met maffia: ‘in 2018 gedwongen tot in-app aankopen’

In de week waarin Het Congres een uitspraak deed over de monopoliepositie van bedrijven als Google, Facebook en Apple spreekt een bepaalde partij zich deze week uit over de situatie. Het gaat om ProtonMail dat in 2018, naar eigen zeggen, door Cupertino gedwongen werd om in-app aankopen aan te bieden.

Amerikaanse website The Verge ging in gesprek met CEO Andy Yen die de werkwijze van Apple vergelijkt met de maffia.

Apple dwingt ProtonMail tot in-app aankopen

Het is niet verrassend dat Andy Yen van ProtonMail zich in het openbaar verdedigt tegen Apple. Zijn bedrijf is immers een van de oprichters van de Coalition for App Fairness. De groep, waar onder andere Epic Games en Spotify een prominente plek hebben, zet zich in voor oneerlijke regels binnen online downloadwinkels. Een groep die zich voornamelijk lijkt te richten op de App Store van Apple. Ook dat is niet heel verrassend gezien Andy Yen het bedrijf uit Cupertino het beste kan vergelijken met de maffia.

In een interview met The Verge laat Yen weten hoe ProtonMail, een gratis applicatie, in 2018 werd gedwongen tot het aanbieden van in-app aankopen. Terwijl het bedrijf dat destijds niet op de planning had staan. “In de eerste twee jaar dat we in de App Store stonden was er helemaal niets aan de hand”, zo laat Andy Yen van ProtonMail weten in het interview. “Maar op het moment dat we steeds meer in populariteit begonnen te stijgen, werden we opeens een stuk beter in de gaten gehouden.” Vervolgens komt Andy Yen met de referentie naar de maffia:

“Zoals iedere goed georganiseerde maffia te werk gaat kwamen ze achter ons aan voor wat geld.”

ProtonMail kreeg in 2018 het bericht van Apple dat er in-app aankopen moesten worden toegevoegd aan de app. Dat had alles te maken met het feit dat er een aantal betaalde diensten op de website van ProtonMail te vinden waren. Iets waardoor Apple direct handelde. Het bedrijf uit Cupertino wil dat alle in-app aankopen via de App Store gaan, waardoor het een percentage op die aankopen kan pakken.

Luisterde het bedrijf van Andy Yen daar niet naar, dan zou de mail-applicatie uit de App Store verwijderd worden.

“We boden helemaal geen betaalde versie in de App Store aan. Het was een gratis download en je kon überhaupt niet betalen via die weg. Een compleet ander verhaal dan bijvoorbeeld bij Epic Games, waarbij het andersom werkte.”

“Je wordt volledig voor het blok gezet”, zo gaat Andy Yen verder. Volgens de CEO van ProtonMail is Apple rechter, jury en beul waardoor er een ‘take it or leave it’ sfeer ontstaat. “We moesten wel toegeven om ons eigen bedrijf te kunnen redden.”

30% voor Apple, zonder die marge te hebben

Het waren overigens geen loze woorden van Apple. Andy Yen laat weten dat er een maand was waarin de app ProtonMail niet geüpdatet kon worden, zelfs niet voor beveiligingsredenen. Toen het bedrijf uiteindelijk toestemde, moest het financieel gezien 26% meer van zijn gebruikers vragen. Iets dat te maken had met de 30% die Apple vervolgens wilde hebben.

“Toen Apple 30% extra begon te rekenen, wist ik niet waar ik het moest zoeken. We hadden niet eens een marge van 30%! Het is overigens vrij bijzonder om een bedrijf met zo’n marge te vinden. We moesten onze prijzen omhoog gooien en konden niet eens aan onze klanten laten weten dat het via de website goedkoper was.”

Volgens Andy Yen is deze werkwijze alles behalve goed. Al is het al om het feit dat je op deze manier nooit kan concurreren met Apple.

“Het is lastig concurreren, wanneer je 30% van je omzet moet afstaan aan je directe concurrent.”

WordPress en Hey

We weten inmiddels dat ProtonMail alles behalve de enige partij is die op deze manier naar de zaak kijkt. Zo werden ook WordPress en Hey gedwongen om in-app aankopen aan te bieden. We weten al maanden dat deze bedrijven niet de enige kunnen zijn. Zo liet Ben Thompson van Stratechery onlangs weten dat inmiddels 21 ontwikkelaars zich bij hem gemeld hadden. Maar er leek een soort angst te heersen rondom Apple en het App Store beleid.

“En ontwikkelaars zijn nog steeds bang”, zo gaat Andy Yen verder.

“Er is een hoop angst in de markt op dit moment. Mensen zijn zelfs doodsbang om hun mond open te trekken.”

In de afgelopen weken heb ik veel reacties op de website voorbij zien komen over het beleid dat Apple in de App Store doorvoert. De meningen lopen sterk uiteen en daarom ben ik heel benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden. Staat Andy Yen van ProtonMail in zijn recht of heeft Apple het in dit geval bij het juiste end? 

Laat het me weten in de reacties!

Reageer op artikel:
ProtonMail vergelijkt Apple met maffia: ‘in 2018 gedwongen tot in-app aankopen’
Sluiten