Public Speaking: wat je kunt leren van topondernemers Elon Musk en Steve Jobs

Noah Korevaar 24 jul 2017 Tech

Elon Musk en Steve Jobs zijn allebei techpioniers: ze wisten de wereld te veranderen met hun producten. Dat komt grotendeels door hun public speaking skills. We leggen je uit wat je van deze iconen kunt leren.

Public speaking: een kunst die je kunt leren

Public speaking is ontzettend belangrijk in de techwereld. Of beter gezegd, in de ondernemerswereld. De iconische presentatie van de eerste iPhone zal ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaan.

Een wat oudere man die het podium oploopt, altijd in dezelfde kleding. Een vrij sombere, zwarte achtergrond. Geen hippe muziek, maar stille spanning. Hoe wist Jobs toch keer op keer zijn publiek te betoveren?

eerste iphone

Waar andere fabrikanten stuntelen met stijve presentaties, weet Apple er elke keer weer een slick show van te maken. Ook na de dood van Steve Jobs.

Elon Musk kan er ook wat van. Hij weet zijn producten zo te omschrijven dat je er als publiek meteen helemaal in gelooft. Maar het ontwikkelen van een revolutionair product is pas het begin. Je moet je idee ook kunnen overbrengen.

apple tesla

Public speaking is dus zeer belangrijk. Gelukkig hoef je er geen briljante uitvinder met miljarden in je zak voor te zijn. Ook op school of op je werk kan een goede presentatie het verschil maken.

Maar hoe kun je op een boeiende manier het publiek aan je binden? Daarvoor kunnen we een hoop van Steve Jobs en Elon Musk leren.

Wees enthousiast, maar oprecht

Steve Jobs en Elon Musk zijn allebei erg enthousiast. Alles is amazing, revolutionary en innovative. Vaak is dat lichtelijk overdreven, maar toch geloof je het bij hen.

Dat komt doordat ze oprecht in hun eigen product geloven. Jouw passie kan je idee verkopen. Daar kunnen geen duizend goedgevulde slides tegenop. Als jij al niet enthousiast bent, waarom zou je publiek dat dan wel zijn?

Daarin zit ook meteen een risico: het moet wel oprecht zijn. Je publiek prikt zo door je geforceerde passie en enthousiasme heen. Elon Musk maakt veel standaardfoutjes tijdens zijn presentaties, maar die vergeet je meteen, omdat hij focust is op zijn eigen passie.

Drie is het heilige nummer

Steve Jobs geloofde er heilig in dat het nummer 3 het krachtigste nummer is als het om communicatie gaat. Daarbij ging het vooral om lijstjes: een lijstje van drie dingen is veel fascinerender dan een lijstje van twee dingen en makkelijker te onthouden dan een lijstje met twintig dingen.

Dat komt terug in elke presentatie van Apple. Sterker nog, de originele iPhone werd geïntroduceerd als drie losse apparaten: een iPod, een mobiele telefoon en een apparaat om op het internet te gaan. Pas daarna verklapte Jobs dat het om één product ging.

Houd het dus allemaal compact. Jij weet precies waar je het over hebt, maar de kans is groot dat je publiek alles voor de eerste keer hoort. Door het simpel te houden kan je publiek het goed volgen. Uiteindelijk draait het allemaal om de kern van je verhaal.

Vertel een verhaal

Elon Musk staat er bekend om dat hij tijdens zijn presentaties een verhaal vertelt. In plaats van de autocue woord voor woord op te lezen, neemt hij je mee in zijn verhaal.

Ja, daardoor stamelt hij wat vaker, maar dat is helemaal niet erg. Het levert namelijk een oprechte presentatie op, die minder als een promotiepraatje aanvoelt.

Jij weet wat je wil vertellen, dus probeer niet alles letterlijk uit je hoofd te leren. Neem je publiek mee. Dat zorgt er niet alleen voor dat je verhaal authentieker overkomt, maar het levert ook een duidelijker verhaal op.

Maak meteen duidelijk waarom een probleem relevant is

Begin nooit een pitch met jezelf, je team of je idee. Probeer meteen de aandacht van je publiek te pakken door je presentatie relevant voor hen te maken. Dat is een strategie die Elon Musk in vrijwel elke presentatie toepast. Hij begint met de vijand van zijn publiek. In het geval van Tesla is dat de schoorsteen van een fabriek waar rook uitkomt.

Elon Musk

“Dit is het probleem, en dat probleem ga ik oplossen.” Zo maak je meteen duidelijk waarom je presentatie zo belangrijk is voor je publiek. Probeer dus terug te gaan naar de essentie: wat maakt jouw idee belangrijk? Begin daarmee, en werk dan naar je oplossing toe.

Als met deze informatie je volgende pitch niet slaagt, dan weten wij het ook niet meer! Ook in Nederland weten wij overigens van wanten.

Freelancer van het jaar Boris Lange helpt je een handje met deze onmisbare tips om een goed idee aan de man te brengen. 15 kandidaten stappen uiteindelijk bij hem in de auto om hun ideeën te pitchen tijdens de SEAT Pitch and Ride.

Uiteindelijk moet je één ding onthouden: het draait erom dat jij in je idee gelooft. Waarmee ga jij de wereld of je nabije omgeving veranderen?

In samenwerking met SEAT

Reageer op artikel:
Public Speaking: wat je kunt leren van topondernemers Elon Musk en Steve Jobs
Sluiten