Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Tech 20 feb 2019

Apple wint het nog steeds niet van de Echo en Google Home

Waar je in het begin van het smart home tijdperk praktisch gezien alleen Amazon’s Echo speaker met Alexa had om je zaakjes voor je te regelen, is de slimme speaker markt nu vol met verschillende opties. Google’s Home speakers zijn populaire keuzes, maar je kunt bij steeds meer bedrijven terecht voor een slimme speaker. Ook Apple heeft inmiddels een eigen speaker, maar deze heeft zich tot nu toe nog niet weten te meten met de speakers van Amazon en Google. Ook in het vierde kwartaal van 2018 wist de HomePod het niet te redden, hoewel er wel een stijgende lijn is.

Groeiende slimme speaker markt

Als we kijken naar data van Strategy Analytics lijkt de slimme speaker markt nog lang niet verzadigd te zijn en lijkt hij voorlopig alleen maar te groeien. In het vierde kwartaal van 2018 werden er maar liefst 38,5 miljoen speakers verscheept, wat 95 procent meer is dan in hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor. Volgens de cijfers is het zelfs meer dan in heel 2017 werd verkocht.

Amazon Echo

Amazon en Google aan top

De data van Strategy Analytics laat ook zien dat in het laatste kwartaal van 2018 Amazon weer de grote winnaar was. Het bedrijf was goed voor 35,5 procent van het marktaandeel en verscheepte 13,7 miljoen Echo speakers. Uiteraard vinden we Google op nummer twee, hoewel ze Amazon nu wel langzaam maar zeker beginnen in te halen. Google was goed voor 30 procent van het marktaandeel met 11,5 miljoen verscheepte speakers.

Googe Home slimme speakers

Apple op de zesde plaats

Na Amazon en Google komen we helaas voor Apple nog niet aan bij de HomePod. De Chinese bedrijven Alibaba, Baidu en Xiaomi pronken namelijk op nummer drie, vier en vijf. Op nummer zes vinden we Apple uiteindelijk met 1,6 verscheepte HomePods, wat goed is voor 4,1 procent van het marktaandeel. Wel is het zo dat Apple het in het vierde kwartaal beter deed dan in het kwartaal daarvoor en 45 procent meer speakers heeft verkocht dan in het derde kwartaal. Ook daar lijkt dus een stijgende lijn te zijn, hoewel er zeker nog wat werk aan de winkel is.

Apple HomePod slimme speaker

Problemen HomePod

Een nadeel aan de HomePod is dat hij redelijk prijzig is vergeleken met de andere speakers, terwijl zowel Amazon als Google speakers hebben in verschillende prijscategorie├źn. Ook zijn er wat beperkingen met betrekking tot de samenwerking met producten van derden en daarnaast heeft Siri helaas ook een boost nodig.

Apple zou volgens de berichten echter werken aan een goedkopere versie van de HomePod en deze zou er volgens dezelfde berichten dit jaar nog aankomen. Logisch gezien zou dat een groei van Apple‘s marktaandeel moeten betekenen en tegen die tijd zal Strategy Analytics wel weer met nieuwe data aan komen zetten.

PhoneArena

Reageer op artikel:
Apple wint het nog steeds niet van de Echo en Google Home
Sluiten