Dit werd ‘m niet: de kansloze QR code die niemand ooit (heeft) gebruikt

Aan een revolutionaire innovatie gaan tergend lange onderzoeken, testfases, en bijzonder uitmuntende presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In de rubriek ‘Dit werd ‘m niet’ lichten we de mooiste flops uit de techgeschiedenis uit. Deze week de QR code.

QR wie?

De kans is groot dat je ze al weleens hebt gezien, of eigenlijk regelmatig ziet maar nog nooit hebt gebruikt: de QR code. We durven erop te gokken dat je deze code in de laatste paar maanden, of misschien zelfs wel jaren, niet meer hebt gebruikt.

Voor wie überhaupt niet bekend is met de QR code (dat laat wel zien wat een enorme flop het is) geven we even een korte uitleg. Het is een code die is bedacht in 1994 in Japan. Het oorspronkelijke idee achter de code was simpel; hij zou de offline- en de onlinewereld met elkaar verbinden. De code werkt als een soort barcode die je moet scannen met je smartphone. Door de code te scannen kun je extra informatie over een product of dienst ontdekken. Klinkt tot nu toe prima, toch?

qr code

Onderzoek heeft uitgewezen dat in de VS een toenemende hoeveelheid mensen QR codes scant, maar dat het aantal mensen dat dit vaker dan één keer doet echt nihil is. En dan hebben we het nog niet eens over Europa gehad. Ondanks dat je de codes op veel producten en posters kunt terugvinden, zijn er een aantal redenen waarom de QR code nooit een succes is geweest.

De QR code is vrij inefficient.

Bijna niemand heeft een QR scanner

De eerste reden waarom de codes niet handig zijn is omdat bijna niemand een QR scanner heeft. Bijna iedereen heeft een smartphone, maar op sommige smartphones heb je een aparte app nodig om de code te scannen. Deze app heeft men eigenlijk alleen maar op hun telefoon staan als ze echt weten dat ze ook daadwerkelijk een code willen scannen. En dat is dus bijna nooit. Zo zijn we het cirkeltje weer rond.

Informatie verzamelen: hebben we daar Google niet voor?

QR codes zijn bedoeld om extra informatie te verzamelen over een product of dienst. Tegen de tijd dat je de code hebt gescand heb je waarschijnlijk ook al 4 tabbladen open staan in je browser. Het zelf opzoeken van informatie gaat minimaal zo snel, als het niet sneller is, dan wanneer je de code scant. De QR code is vrij inefficient.

De plek van de QR code

Dit is misschien wel de grootste fail: sommige codes verschijnen op plekken waar je helemaal geen wifi of mobiele verbinding hebt zoals in een metro diep onder de grond of in een vliegtuig. De uitvoering op de foto hieronder is misschien nog wel de meest kansloze van allemaal.

QR code

Het is het negen van de tien keer niet waard

De ‘moeite’ die het kost om een app te openen, een code te scannen, en te wachten is het resultaat helaas vaak niet waard. Het komt nog regelmatig voor dat de websites achter de code niet goed geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Dit is jammer want het idee om consumenten te voorzien van extra informatie vanaf een offline product is wel tof. We vinden het dan ook wel heel dapper van de ING dat het de QR code weer hip probeert te maken. Dapper maar kansloos.

Ondanks dat de mobiele barcode nooit succesvol is geworden, beleven we er wel (nog steeds) veel lol aan. Zo bestaat er bijvoorbeeld een Tumblr pagina waarop alle mensen te zien zijn die een dergelijke code scannen (we zullen het verklappen: de pagina is leeg), en kun je op de pagina ‘wtf QR codes‘ de meest belachelijke plaatsingen van codes terugvinden.

Benieuwd hoe je je smarphone nou wél nuttig kunt inzetten (naast je normale gebruik)? Check hier bijvoorbeeld hoe je in no time foto’s bewerkt op je smartphone. Daar heb je tenminste echt wat aan.

Like ons voor toffe content rondom tech, gadgets en meer 👍!