Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 2 okt 2018

Het is tijd voor reclame in WhatsApp op jouw iPhone

Een jaar geleden verliet Brian Acton Facebook. Een opvallende move, want Acton is de medeoprichter van WhatsApp. Ten tijde van Facebook’s overname van WhatsApp beloofde het sociale netwerk plechtig beide diensten gescheiden te houden.

WhatsApp begint implementatie reclame

Ook zouden gebruikers niet bang hoeven zijn voor reclame. Want dat is immers het verdienmodel van Facebook. Die belofte hebben Zuckerberg en Co. ook daadwerkelijk bijna vijf jaar volgehouden. Tot nu.

Afgelopen week gaf Acton eindelijk een interview over zijn vertrek. Daarin onthulde de beste man dat Mark Zuckerberg al voor de overname plannen had voor de implementatie van reclame. Die implementatie staan nu, vijf jaar later, voor de deur.

WABetaInfo is een site die alle technische veranderingen van WhatsApp bijhoudt, voor alle platformen. De experts duiken na elke update in de code van de chat-app, waar ze geregeld onaangekondigde nieuwe features en veranderingen spotten.

Daaruit blijkt dit keer helaas dat WhatsApp inderdaad druk bezig is met het implementeren van reclame in de iOS-versie. Al een tijdje deed het gerucht de ronde dat er reclame zou komen in de Status-tab van de chat-app, en dat blijkt nu te kloppen.

Daarbij moet je denken aan het type reclame dat je ook in je Instagram Stories te zien krijgt. Nu zul je wellicht denken: “Niemand gebruikt de Status-functie in WhatsApp!” Dat klopt wellicht, maar dit is pas het begin voor Facebook.

?Check ook: Zeven onbekende WhatsApp functies die je moet kennen

Gerichte reclame?

Vooralsnog blijft het onduidelijk of het om gerichte reclame gaat. Waar niks aan verandert, is het feit dat jouw chatberichten versleuteld worden verstuurd. Oftewel, Facebook kan jouw berichten niet gebruiken om reclame te targetten.

Wat nog wel een optie voor ze is, is het koppelen van telefoonnummers aan Facebook-profielen. Hoe dan ook gaan we antwoorden op dit soort vragen vanzelf krijgen, al kan dat nog best even gaan duren. De reclame-implementatie zit nog in de testfase, dus het is onduidelijk wanneer iPhone-gebruikers ze daadwerkelijk gaan zien.

Denk als Android-gebruiker overigens niet dat je de dans ontspringt. Wanneer de implementatie op iOS rond is, zal Android onvermijdelijk snel volgen.

WABetaInfo

Reageer op artikel:
Het is tijd voor reclame in WhatsApp op jouw iPhone
Sluiten