Redbad Review – Is dit de Nederlandse Braveheart?

Zoals we onlangs al aangaven in ons artikel over Nederlandse science fiction komen Hollandse films niet altijd even goed uit de verf. Natuurlijk worden er wel mooie dingen gemaakt, maar spektakelfilms lijken niet onze sterke kant. Het is daarom ook niet gek dat veel Nederlandse regisseurs hun werk in Hollywood besluiten te realiseren. Roel Reiné heeft naast projecten als Marvel Inhumans ook films in gemaakt. Waaronder het onlangs verschenen Redbad, een historische film gebaseerd op koning Radboud.

Redbad Review

Koning Radboud, ook wel bekend als Radbod of Rêdbêd, was een Friese leider die onder andere tegen de Franken vocht. Ondanks dat er niet veel feiten over hem bekend zijn is het wel een soort legende.

Ideaal dus voor een verfilming. In de Redbad film zien we een Friese stam die net hun leider is verloren in een onverwachte aanval. Hiervoor wordt niemand minder dan zijn zoon Redbad, welke eigenlijk de troonopvolger is, gezien als verantwoordelijke. Vandaar dat men besluit hem te verbannen, maar desondanks blijft de dappere rebel zijn strijd tegen de Franken doorzetten.

Redbad begint veelbelovend, al is het wel een beetje vreemd om in een dergelijke setting personages Nederlands te horen spreken. Nadat de personages een korte introductie hebben gehad wordt het al snel spannend, maar laat ook de regie wat steken vallen. Het vervelende is dat dit niet eenmalig is, maar de hele film zo door blijft gaan.

Leuk, maar te rommelig

Het verhaal dat in Redbad vertelt wordt is niet erg origineel. Men heeft duidelijk ”inspiratie gehaald” uit projecten als Braveheart, Game of Thrones en dergelijke verhalen. In principe is dat prima, zolang er maar een vermakelijk resultaat uitkomt. Wat echter nogal tegenviel. Alhoewel Redbad met momenten best lekker wegkijkt is de vertelstijl erg rommelig. Veel belangrijke scenes zijn te langdradig of juist te snel, waardoor je het eigenlijk niet serieus kunt nemen. Ook de geloofwaardigheid ontbreekt erg vaak.

Het acteerwerk draagt helaas ook wat bij aan de eerder genoemde teleurstelling. Al is het lastig om een goed oordeel te kunnen geven over de cast. Deze heeft namelijk enkele sterke namen, maar sommige acteurs zijn in deze setting moeilijk om serieus te nemen. Dit omdat je ze voornamelijk van Nederlandse komedies kent. Buiten dat doen de acteurs het helemaal niet slecht, maar het matige script zorgt ervoor dat veel scenes toch niet uit de verf komen. Dit is vooral terug te zien in enkele tenenkrommende dialogen.
Deze review is geschreven door CineMartijn.

Ook pluspunten

Gelukkig heeft Redbad ook enkele goede aspecten. De cinematografie is met momenten erg goed. Bereid je maar voor op vele prachtige shots van landschappen, dorpen en kastelen. Ook de gevechten zijn goed in beeld gebracht en kijken lekker weg. De film doet het visueel dus nog best aardig, zeker voor Nederlandse begrippen.

Redbad

Ondanks dat we het Roel Reiné van harte gegund hadden is het onwaarschijnlijk dat men Redbad zal gaan herinneren als de Nederlandse Braveheart. De film had veel potentie en mag er visueel ook zeker zijn. Het is alleen jammer dat zowel de regie als het script ervoor zorgen dat het geheel niet helemaal goed uit is gepakt. Desondanks is het de moeite waard om Redbad zelf eens te bekijken, mocht het genre je liggen. Je mening over de film kun je daarna meteen delen via de Willem app.

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!