Tesla’s Semi moet oppassen voor de elektrische vrachtwagen van Renault Trucks

Naast elektrische auto’s lijken ook elektrische trucks steeds meer aan populariteit te winnen. In ieder geval bij automakers dan. Meer en meer bedrijven lijken bezig te zijn met elektrische vrachtwagens en nu heeft ook Renault Trucks aangekondigd binnenkort te komen met een nieuwe elektrische vrachtwagen. Deze zou volgend jaar al in productie gaan.

Renault en Renault Trucks niet hetzelfde

Om verwarring te voorkomen moeten we meteen even aangeven dat Renault Trucks niet hetzelfde is als Renault. De twee bedrijven hebben wel dezelfde naam en zelfs hetzelfde logo, maar het zijn wel verschillende bedrijven. Renault hoort bij de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, welke op het moment goed is voor het produceren van de meeste plug-in elektrische voertuigen in de wereld. Renault Trucks hoort echter niet bij deze club, maar valt weer onder de Volvo Group.

Renault Trucks elektrische vrachtwagen

Elektrische vrachtwagen Electric Maxity

Hoewel het nieuws voor sommige mensen uit het niets lijkt te vallen, is Renault Trucks al jaren bezig met het testen van elektrische exemplaren. Al in 2010 was het bedrijf bezig met de Electric Maxity. François Savoye van Renault Trucks laat weten dat de commerciële ervaring met de Electric Maxity goed is geweest voor het bedrijf, aangezien hun netwerk nu al klaargestoomd is om elektrische voertuigen te verkopen, repareren en servicen. Waar de Electric Maxity echter geen competitieve oplossing was, zouden de nieuwe elektrische trucks dat wel zijn.

Renault Trucks is bezig met het bouwen van een speciale montagelijn voor het produceren van de elektrische voertuigen. Deze zullen geproduceerd worden in de Blainville-sur-Orne fabriek in Frankrijk.

Renault Trucks Electric Maxity
Electric Maxity

Ook Tesla zal in 2019 starten met de productie van hun spraakmakende elektrische Semi Truck. Deze vrachtwagen zou de wereld af moeten helpen om binnen een mum van tijd dieselvrachtwagens te vergeten, en zouden deze zelfs 15 cent duurder zijn per km dan de Semi. Een goede reden dus om over te stappen. Verder zou je met de Semi zo’n 800 km kunnen rijden met een volle accu en binnen een half uurtje weer genoeg opgeladen zijn voor 600 km aan vrachtwagengenot.