Resident Evil 4 Review: Klassieker op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 2 jun 2019

Resident Evil 4 wordt gezien als één van de beste games die ooit is gemaakt. Oorspronkelijk verscheen de game op de Nintendo GameCube en was één van de redenen om die spelcomputer te halen. Vervolgens werd hij ook uitgebracht op de PlayStation 2, om daarna meerdere malen opnieuw uit te zijn gekomen. Nu is de game ook beschikbaar op de Nintendo Switch.

En zodoende gaan we voor de zoveelste keer aan de slag met Leon Kennedy, die zich in een klein dorpje bevindt. Al snel komt hij er achter dat het er goed mis is en de eerste scene waarbij er een gast met een enorme kettingzaag achter je aankomt, is nog altijd scary. Dit zijn de punten die ons zijn opgevallen tijdens de review.

Onderweg griezelen

Het grote voordeel van Resident Evil 4 op de Nintendo Switch, is dat je hem nu altijd en overal kan spelen. Ja, het is een argument die eigenlijk bij elke game op het platform geldt. Maar in dit geval werkt het misschien nog net wat beter. Dit omdat de kans groot is dat je Resident Evil 4 wel eens eerder hebt gespeeld. Dan hoef je de game niet in een grote cinematische setting te spelen, maar ga je puur voor de fun. Kijken hoe snel je je door bepaalde problemen kunt worstelen en of je alle geheimen onderweg kunt vinden. Het idee dat je dan steeds even makkelijk een half uur kan spelen werkt.

Resident Evil 4

Gameplay werkt nog altijd goed

Wat ook werkt, is de gameplay. Ja, het is wat ouderwets qua mogelijkheden, maar daar is de game ook opgebouwd. Het niet kunnen rondlopen en schieten was ten tijde van deze game nog niet zo’n probleem en het levert eigenlijk ook wel een beetje spanning op. Je moet nu wegrennen voor je vijanden, kijken of je genoeg ruimte tussen jou en het gevaar hebt gecreëerd, je omdraaien en vervolgens het vuur openen. Maar daarbij moet je dan wel goed afwegen of het het waard is om je kogels te gebruiken. Vaak heb je er niet genoeg en een eindbaas verslaan met een mes is eigenlijk geen optie.

Resident Evil 4

Avontuur kent genoeg variatie

Resident Evil 4 blijft ook lang leuk. Het is een game die van vele markten thuis is. De ene keer word je omringd door vele vijanden en moet je je doorheen zien te werken, terwijl je de keer daarop bezig bent met het oplossen van een puzzel. Tussendoor heb je nog stukken waarbij het er relatief veilig uitziet, maar je dan opeens in een beerklem staat. Om nog maar te zwijgen van de vele baasgevechten en de momenten waarop je je geld kunt uitgeven bij de mysterieuze verkoper.

Resident Evil 4

Geen extra’s te vinden

Resident Evil 4 is een klassieker die vandaag de dag nog altijd dik de moeite waard is. Toch is het wel jammer dat de ontwikkelaar niet de moeite heeft genomen om wat extra’s in de game te stoppen. Dat had niet zo verkeerd gestaan voor een heruitgave van een game die inmiddels vijftien jaar oud is. Het is echt het hoofdavontuur en dat is het.

Resident Evil 4

Resident Evil 4 is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.