Returnal: Playstation 5 is een absolute topgame rijker

Games Jelle van Es 13 mei 2021
Leestijd: 5 minuten

Door de vele tekorten is het enorm lastig om op dit moment een PlayStation 5 te scoren. Lang maakte dat niet veel uit, want er waren nog weinig games waarvoor je de spelcomputer per se in huis moest halen. Zelfs een game als Resident Evil Village werkt nog erg goed op de PlayStation 4 (Pro). Maar een tijdje geleden verscheen Returnal. En dat is één van de eerste games die echt de moeite waard is.

De PlayStation 5-game Returnal is de nieuwste titel van ontwikkelaar Housemarque. Het is een relatief kleine ontwikkelaar, die zo nu en dan een topgame uitbrengt. Meestal waren dat titels voor de gamers met een kleine portemonnee. Denk dan aan games als Resogun, Alienation en Super Stardust HD. Maar Returnal is een full-priced game. En de titel is zijn geld meer dan waard.

Returnal is een game die je aan de slag laat gaan met Selene, die aan het begin van de game crasht op een vreemde planeet. Ze overleeft deze crash en gaat op onderzoek uit. Daarbij krijg je al snel te maken met verschillende wezens. Hoe goed je er ook op los knalt, uiteindelijk leg je het loodje en wordt duidelijk dat het een roguelike-actie game is. Dat betekent dat elke keer dat je dood gaat, je weer opnieuw begint. Slechts een paar vaardigheden behoud je, maar voor de rest moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Gaandeweg leer je van je fouten word je steeds beter, kom je verder en versla je verschillende lastige eindbazen. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Returnal review PlayStation 5

Ziet er heerlijk uit

Vanaf het eerste moment dat je Returnal opstart, valt gelijk op dat de game er lekker uit ziet. De game begint in een donkere jungle-achtige omgeving, maar dat is slechts één van de verschillende locaties die je bezoekt. Waar je ook komt, het is een feest voor het oog en toont beelden die de kracht van de PlayStation 5 laat zien. Tegelijkertijd wordt er gebruik gemaakt van mooie lichteffecten. Met name de kogels die op je af worden gevuurd vallen op met hun kleurrijke effecten. Echt een heerlijke game om naar te kijken.

Returnal PlayStation 5
Game begint wat donker (Afbeelding: Housemarque)

Gameplay van een zeer hoog niveau

Toch is het uiteindelijk de gameplay waar de PlayStation 5-game Returnal mee schittert. Het is een lekkere actievolle game, waarbij je echt goed moet opletten op de verschillende vijanden en hoe ze je aanvallen. Het begint redelijk simpel met duidelijke kleine vijanden en de kogels die ze afvuren, maar langzaam maar zeker krijg je sterkere vijanden voorgeschoteld. Zo zijn er vijanden die zich kunnen opladen en met een rake laser op je schieten. Dan moet je er snel bij zijn en op die vijand schieten om het proces te stoppen. Maar dan heb je weer te maken met je wapen, die vaak net op dat soort moment herladen moet worden, waardoor je soms net even te laat bent. Terwijl je met dat probleem bezig bent, krijg je vaak nog te maken met andere vijanden die ook het vuur op je openen. Zodoende ben je constant bezig met overleven en knallen en dat levert een heerlijk gevoel van constante actie op. Mocht je in leven blijven, dan kun je na de actie proberen om diverse upgrades, zoals nieuwe wapens op te pakken en op die manier ook weer wat sterker te worden.

Returnal
Pas op voor de kogels (Afbeelding: Housemarque)

Telkens kom je iets verder in deze PlayStation 5-topgame

Returnal is een game die behoorlijk pittig is. Zeker aan het begin zul je regelmatig fouten maken en is het niet heel erg gek dat je de PlayStation 5 vanuit frustratie uit zet. Maar gaandeweg leer je van de fouten en kom je telkens iets verder. Je begrijpt hoe vijanden werken, snapt hoe je jouw resources het beste kunt gebruiken en wat voor voordelen bepaalde wapens hebben. Het helpt daarbij dat bepaalde dingen bij je blijven nadat je in een run wordt afgemaakt. Denk daarbij aan de mogelijkheid om een fysieke aanval uit te voeren of Ether, die je in de game kunt gebruiken om bepaalde bonussen te scoren. En door die progressie is het een game die je blijft spelen.

Returnal PlayStation 5
Telkens iets verder (Afbeelding: Housemarque)

Eindbazen zijn heerlijk pittig

Het hoogtepunt in de gevechten is te vinden in de verschillende eindbazen die Returnal rijk is. Ideaal wanneer je genoten hebt van de bazen uit Demon Souls, een andere topgame van de PlayStation 5. Het is soms om gek van te worden, zoveel kogels en verschillende aanvallen worden op je afgevuurd. Maar ook hierbij leer je van je fouten en snap je wat voor tactieken je het beste kunt gebruiken. En als het je dan lukt om zo’n baas voor het eerst te verslaan, dan voel je je een echte koning. Om vervolgens in het nieuwe gebied door een standaard vijand volledig in de pan te worden gehakt.

Audio is ijzersterk

Bij het spelen van Returnal kreeg ik ook de nieuwe PlayStation 5 Pulse 3D Wireless Headset opgestuurd om de game daarmee te spelen. En dat was toch wel een fijne combinatie. De headset had van mij wel wat meer geluid van buitenaf tegen mogen houden, maar als je eenmaal in de game zit, dan geniet je met volle teugen van de verschillende geluiden in de game. Je hoort er heel erg goed mee waar vijanden vandaan komen en wanneer ze bepaalde aanvallen in zetten. Ook de verschillende sfeergeluiden komen met de headset goed tot zijn recht, waardoor het echt een game is die op het gebied van audio next-gen aanvoelt.

Screenshots die je kunt horen (Afbeelding: Housemarque)

Returnal is nu dus beschikbaar op de PlayStation 5. Wil je meer lezen over de spelcomputer? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Returnal: tips en tricks om langer te overleven in de PS5-game