[REVIEW] Baldur’s Gate Enhanced Editions: Oude tijden herleven

Games Jelle van Es 22 okt 2019

De helft van de games die ik nu ook actief op de Nintendo Switch spelen zijn remakes of ports. Ghostbusters, The Witcher 3 en Overwatch zijn daar goede voorbeelden van. Maar je kunt ook verder in de tijd gaan met de Baldur’s Gate Enhanced Editions Pack.

De Baldur’s Gate Enhanced Editions Pack bestaat uit de eerste twee Baldur’s Gate-games met zijn verschillende uitbreidingen. Het zijn games die in sommige gevallen meer dan twintig jaar oud zijn. Je ziet de actie vanuit een isometrisch perspectief en maakt een groep van verschillende helden aan, waarmee je diverse gevechten en opdrachten moet voltooien. Ik ben met de game op de Nintendo Switch aan de slag gegaan, maar het pakket is ook beschikbaar voor de andere spelcomputers. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Zo belachelijk veel content in de Baldur’s Gate Enhanced Editions Pack

Eén van de sterkste punten van de Baldur’s Gate Enhanced Editions is dat je belachelijk veel content krijgt voorgeschoteld. Dit is een compilatiepakket met meer dan honderd uur aan verhaal en avonturen. Dus als je op zoek bent naar een titel die je een tijd kan vermaken en je hebt The Witcher 3 al op een ander platform gespeeld, dan is dit de perfecte game om het aankomende jaar mee los te gaan.

(Bron: Beam Dog)

Controls werken goed

De Baldur’s Gate-games zijn titels waarbij je met je muis op van alles en nog wat klikte en vervolgens riep je dan rond of voerde je aanvallen uit. De vertaling naar de spelcomputer is perfect. Wat dat betreft lijkt het er op dat de maker goed heeft gekeken naar de console-overzettingen van Diablo III. Net als in die game gebruik je nu de analoge sticks om rond te lopen en wanneer je moet aanvallen, kun je redelijk makkelijk met de schouderknoppen de verschillende personages selecteren en bepalen wat voor aanvallen ingezet moeten worden. Het vergt aan het begin wel wat tijd om de menu’s door te hebben, maar als je eenmaal op dat punt zit, dan zit je goed.

Heerlijk voor onderweg

Ja, dit geldt voor heel veel games, maar zeker ook voor het Baldur’s Gate Enhanced Editions pack. Dit is een game die uitstekend is om heel wat uren achter elkaar te spelen, maar net zo goed in korte sessies gespeeld kan worden in de trein. Even een quest voltooien terwijl je rondrijdt is goed te doen. Omdat alles in teksten wordt gedropt, kun je het ook redelijk makkelijk zonder geluid spelen, zodat je jezelf niet helemaal hoeft te installeren voordat je er mee aan de slag gaat.

Verhaal is interessant

Deze Baldur’s Gate-games bieden niet alleen veel content, het is ook nog eens boeiend. Het verhaal dat wordt voorgeschoteld is tijdloos en geeft je het gevoel onderdeel te zijn van een groter geheel, waarbij je sleutel tot het succes bent. Niet elke dialoog hoef je volledig te lezen, maar het is vaak wel goed genoeg geschreven om je interesse te houden. Dus als je van een goed en uitgebreid verhaal houdt, dan ben je bij deze titel aan het juiste adres.

Waarschijnlijk alleen geschikt voor de wat oudere gamer

Nu zou ik kunnen zeggen dat het Baldur’s Gate Enhanced Editions pack ideaal is voor de jongere gamer om in aanraking te komen met wat nostalgie. Maar ik vraag me af of je daar op zitt e wachten. Het is allemaal wel heel erg oud en als ik heel eerlijk ben is Divinity Original Sin 2 op dit moment de betere keuze. Ik ben echter opgegroeid met dit soort games en met name door de nostalgische inslag van de games heb ik me er erg mee vermaakt.

(Bron: Beam Dog)

Het Baldur’s Gate Enhanced Editions pack is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.