[REVIEW] Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary

Games Jelle van Es 24 feb 2020

De afgelopen jaren hebben we heel wat games gezien die getrakteerd werden op een remaster of een remake. Oude games in een nieuw hoesje zeg maar. En voorlopig is het een trend die doorgaat. Eén van de grootste games van dit jaar waar ik naar uitkijk is bijvoorbeeld Final Fantasy VII Remake. Voordat je daar los mee kunt gaan, hebben we eerst nog de Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary bundel.

De Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary-bundel is uitgegeven om te vieren dat de Platinum Games-titels Bayonetta en Vanquish zo’n tien jaar geleden uitkwamen. Je kunt de games overigens ook los van elkaar kopen, wanneer je bijvoorbeeld Bayonetta al grijs hebt gespeeld op de Nintendo Switch. Ik ging echter met beide games aan de slag en kwam met de volgende punten die me opvielen.

Bayonetta blijft een enorm sterke game

Ik denk dat dit inmiddels de derde of vierde game is dat ik Bayonetta ben gaan spelen. En eerlijk is eerlijk, dit is gewoon een sterke game. Op het gebied van graphics is hij misschien niet zo sterk meer als een jaar of tien geleden, met name de achtergronden zijn wat matig, maar op alle andere gebieden is dit nog altijd een topgame. Het is een beetje Devil May Cry-achtig, waarbij je het als de heks Bayonetta opneemt tegen allemaal Engelen (in plaats van demonen). Ook zijn er diverse eindbazen en krijg je een verhaal voorgeschoteld.

Bayonetta
Bayonetta (Afbeelding: Sega)

Die lekker over de top is

Wat Bayonetta 10 jaar na zijn release nog altijd zo interessant maakt, is de over de top actie in de game. Alles loopt enorm soepel en in elk gevecht waar je in belandt, geniet je van het tempo. Door op tijd weg te duiken voor een aanval, activeer je een soort van slow-motion en is het vanuit die positie mogelijk om relatief makkelijk een tegenaanval in te zetten. En dan heb ik het nog niet gehad over de verschillende speciale aanvallen, de finishing moves of de cinematische scenes die van een hoog niveau zijn. Een game waarbij je zonder twijfel op het puntje van de stoel gaat zitten.

Bayonetta
Genoeg actie in de game (Afbeelding: Bayonetta)

Vanquish is even inkomen

Vanquish is een game die iets minder bekend is bij het grote publiek, maar zeker niet de mindere is van de twee. Wel is het een game waar je echt even in moet komen. Zeker aan het begin lijkt het een redelijke rechttoe, rechtaan third person shooter. Je zult echter al snel leren dat het een game is die draait om het sliden door de levels heen, waarbij je tussendoor het vuur opent op de verschillende vijanden. Waar je Bayonetta nog kan beschrijven als een soort Devil May Cry, daar is Vanquish vooral een game die over de top is en tien jaar na zijn release behoorlijk uniek is.

Vanquish
Vanquish is een typische game die je gemist hebt (Afbeelding: Sega)

Maar uniek en ideaal als remaster

En door dat unieke karakter, is Vanquish van de twee de beste kandidaat om als remaster in huis te halen. Bovendien is dit een game die daadwerkelijk echt profiteert van het remaster-gehalte. Met name de hoge en stabiele framerate past perfect bij de snelle actie en geeft je het gevoel dat je een game speelt die wellicht binnen de laatste twee jaar is uitgegeven. En omdat veel gamers deze game in eerste instantie hebben gemist, is dit een perfect moment om hem alsnog in huis te halen.

Lekkere actie (Afbeelding: Sega)

Remasters zijn wel wat kaal

Toch wil ik nog eindigen met een puntje van kritiek en dat is te vinden in het feit dat de remasters behoorlijk kaal zijn. Je zult er geen extra’s in vinden of bepaalde artwork om vrij te spelen. Dit zijn gewoon de games Bayonetta en Vanquish die voorzien zijn van een 4K-resolutie en een framerate van 60fps. Daardoor werken de games dus goed, maar is er dus niet heel veel extra’s te vinden en dat voelt toch wel een beetje goedkoop aan.

Vanquish
(Afbeelding: Sega) Bron: Sega

De Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary bundel is nu beschikbaar voor de Xbox One en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.