[REVIEW] BioShock: The Collection op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 8 jun 2020

2K Games heeft aan het einde van de maand mei een drietal games uitgebracht op de Nintendo Switch. Het zijn ports van verschillende klassiekers die vaak als collectie is uitgebracht. De laatste tijd ben ik zodoende aan de slag gegaan met XCOM 2, de Borderlands-collectie en dus ook BioShock: The Collection.

BioShock: The Collection is een collectie van de drie games uit de serie. Dat betekent dus dat je de onderwater wereld van Rapture kunt ontdekken in BioShock 1 en 2. En in BioShock: Infinite reis je af naar de zwevende stad Columbia. De games brengen een mooie combinatie tussen verhaalvertelling, actie, puzzel- en RPG-elementen. Hoewel de games redelijk verouderd zijn, is het toch een collectie die zowel voor nieuwkomers als oude rotten de moeite waard is. Dit zijn daarbij de punten die zijn opgevallen.

BioShock: The Collection ziet er goed uit in de handheld-modus

Ik speel mijn Nintendo Switch-games het liefst in de handheld-modus. Op die manier heb ik de mogelijkheid om mijn games altijd en overal te spelen. En wanneer je de game in de handheld-modus speelt, dan oogt het geheel allemaal best wel goed. Het helpt natuurlijk dat de game verkleind wordt naar een kleiner scherm en het er daardoor van zichzelf al redelijk scherp er uit ziet. Ook heb je op een relatief klein scherm niet heel erg veel mogelijkheden om te kijken naar details. Dus als je de game gewoon op de bank of in bed speelt, dan ziet het er gewoon goed uit.

Komt goed tot zijn recht op het kleine scherm (Afbeelding: 2K Games)

Maar in docked-modus iets minder indrukwekkend

Wanneer je er echter voor kiest om BioShock: The Collection op het grote scherm te spelen, dan vallen juist de verschillende oneffenheden op. Je ziet dan wat meer kartelrandjes en dat de details in de game er niet heel erg goed uit zien. Het zijn dan ook games die echt heel wat jaartjes oud zijn. De gameplay en de artstijl blijven overeind, maar wanneer je graphics belangrijk vindt, dan valt het op dat gebied een klein beetje tegen.

BioShock: The Collection
Lastige gevechten (Afbeelding: 2K Games)

BioShock en Infinite blijven uitstekende games

Toen de verschillende BioShock-games verschenen, waren het games die op bijna elk vlak goed scoorde. Dat visuele is dus wat verouderd, maar als je puur kijkt naar het verhaal en de gameplay, dan blijven het goede titels. Met name de originele BioShock en het laatste BioShock Infinite zijn voorbeelden van games die heel goed de tand des tijd kunnen doorstaan. Dat komt met name door de manier waarop het verhaal wordt verteld en de wereld waarin de games zich afspelen.

Infinite (Afbeelding: 2K Games)

Alle dlc zit er bij

Een bijkomend voordeel van BioShock: The Collection is dat je ook gelijk alle DLC er bij krijgt. Op die manier is de toch al uitgebreide collectie met vele uren gameplay net een tikkie uitgebreider. Zeker wanneer je destijds alleen maar het origineel hebt gespeeld en nooit hebt gekeken wat er daarna nog is uitgekomen, is dit mooi meegenomen. Het biedt net wat extra en geeft net dat beetje meer voldoening.

Genoeg te doen (Afbeelding: 2K Games)

De gameplay blijft goed

Tot slot is het zo dat de gameplay in BioShock: The Collection sterk is. Zoals gezegd is het een mix van verschillende elementen en bijna elk element weet op zijn eigen manier wel wat toe te voegen. Je gaat constant op zoek naar mogelijkheden om je tegenstanders te verslaan. Daarbij is het mogelijk om gebruik te maken van wapens met kogels, maar het is minstens zo interessant om te leren omgaan met de verschillende krachten die je tijdens je avontuur aanleert. Deze kun je direct gebruiken om tegenstanders af te maken, maar het is minstens zo interessant om het te gebruiken om ze af te leiden en tegen elkaar op te stoken.

BioShock: The Collection
Het weerzien met deze dame (Afbeelding: 2K Games)

Op die manier is BioShock: The Collection een zeer waardevolle toevoeging op de Nintendo Switch. De game is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.