[REVIEW] Borderlands 3: gewoon heel erg goed

Games Jelle van Es 9 sep 2019

In 2011 maakte de wereld kennis met Borderlands 2. Een RPG waarbij je er flink op los kon schieten en onderweg telkens nieuwe wapens kon scoren. Het werd gebracht met humor en leuke personages. Na die game kwamen er heel wat uitbreidingen, maar een echt vervolg bleef uit. Ontwikkelaar Gearbox bracht eerst de game Battleborn, maar dat was niet het succes waarop men had gehoopt. Daarom waren we blij dat eerder dit jaar Borderlands 3 werd aangekondigd. En nu heb ik die game vele tientallen uren gespeeld en kan er alleen maar enthousiast over zijn.

Borderlands 3 speelt zich een tijdje af na het tweede deel. Deze keer geen Handsome Jack die roet in het eten gooit, maar de Calypso Twins. Het zijn de populaire Youtube/Twitch-streamers van de wereld van Borderlands en zij hebben de Psycho’s tot nu hun trouwe volgers gemaakt. Zij worden steeds machtiger en zorgen voor veel chaos. Het is aan jou om daar iets aan te doen. En daarbij beperk je je deze keer niet alleen tot Pandora. Nee, je gaat met je ruimteschip de lucht in en doet verschillende planeten aan. Dit zijn de traditionele vijf punten die mij zijn opgevallen.

Speelt als een shooter

Borderlands 2 was natuurlijk al een shooter, maar dat was zo houterig dat het meer een RPG was met schiet elementen. Borderlands 3 is wat dat betreft echt een stap vooruit en speelt als een shooter. Het is allemaal super soepel. Je rent, je slidet, je springt op hoger gelegen platformen, richt je wapen en haalt de trekker over. Het is misschien niet zo smooth als een Call of Duty, maar voelt veel meer als zo’n game dan als een Borderlands 2. En dat is echt een stap vooruit. De soepelheid zorgt er voor dat ik met veel plezier extra missies speel of gewoon ergens willekeurig de confrontatie van vijanden opzoek.

Borderlands 3
Een oude bekende (Afbeelding: 2K Games)

Constant jezelf willen verbeteren

Borderlands 3 geeft je constant redenen om verder te gaan. De ene keer krijg je een missie, de andere keer heb je bijna genoeg punten om een level omhoog te gaan en weer een andere keer pak je net een nieuw wapen op, die je eigenlijk gelijk wilt uitproberen. Zodoende is het een game waarbij er telkens een vette worst wordt voorgehouden en ga je maar door. Gelukkig is hetgeen waarmee je jezelf telkens verbeterd ook echt de moeite waard. Zeker een nieuw sterk wapen is enorm leuk om mee te spelen en voel je je tijdelijk even heel erg krachtig. Of het moment waarop je genoeg skillpoints hebt verzameld om een nieuwe tier in je skilltree vrij te spelen en zo een bepaalde upgrade te scoren.

Borderlands 3
(Bron: 2K Games)

Genoeg content in Borderlands 3

Als je op zoek bent naar een game om je lang zoet te houden, dan heb je aan Borderlands 3 een goede. De campagne kost je enkele tientallen uren om uit te spelen, er zijn genoeg leuke zijmissies (sowieso is het niveau van elke missie van een zeer hoog niveau), er zijn vier verschillende personage die daadwerkelijk anders spelen, je kunt coöperatief altijd samen spelen, er is een soort New Game Plus-modus en er is bepaalde content die je telkens opnieuw kunt doen om betere gear te scoren. Dit is echt een game die een perfectie combinatie maakt tussen kwaliteit en kwantiteit.

Borderlands 3
Variatie in omgevingen (Afbeelding: 2K Games)

Humor spreekt mij aan (maar is erg persoonlijk)

Humor is altijd een ding geweest in de Borderlands-reeks. Het is hier en daar wat puberaal en grof, maar ik vind het erg funny. Personages worden krachtig neergezet. Soms is het wat seksistisch, maar het is nooit vrouwonvriendelijk. Zeker ook omdat de vrouwelijke personages in de game sterk worden neergezet. Ik heb er goed om kunnen grinniken zo nu en dan, maar het is natuurlijk wel persoonlijk. Het is een soort humor die wellicht niet voor iedereen is weggelegd.

borderlands 3 the rock
Claptrap in Borderlands 3 (Bron: 2K Games)

Het is gewoon zoals Borderlands 3 moet zijn

Dit laatste is misschien een ietwat vreemd punt om zo te noemen. Toen Borderlands 3 werd aangekondigd, was er wat commentaar dat het meer van hetzelfde is. En ja, dat is het ook. Maar tegelijkertijd moet je je dan afvragen wat je anders zou willen? Compleet grote veranderingen zouden er voor zorgen dat het een andere game zou zijn. Waarom zou je geforceerd zoiets als een competitieve multiplayer er in gooien? Nee, wat mij betreft heeft de ontwikkelaar de spijker op zijn kop geslagen. Het is van het begin tot en met het einde heel erg Borderlands-achtig. En dat is precies wat ik wil. En zodoende is Borderlands 3 alles wat ik had gewild.

Borderlands 3
Psycho’s zijn weer van de partij. Bron: 2K Games

Borderlands 3 is wat mij betreft een absolute must-have. Het is een game die eind van dit jaar heel goed kan worden uitgeroepen tot de beste game van het jaar. De game is vanaf 13 september beschikbaar en verschijnt dan op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.