[REVIEW] Call of Duty: Mobile is ideaal voor onderweg

Games Jelle van Es 9 okt 2019

Gamen op de smartphone is al jaren populair en lijkt met de onlangs gelanceerde abonnementsvormen van Apple en Google alleen maar groter te worden. Dan helpt het ook als er grote game-uitgevers zijn die hun games op het platform uitbrengen. Nintendo is daar een goed voorbeeld van, maar ook Call of Duty: Mobile is een game van een grote uitgever die zijn weg naar de smartphone heeft gevonden.

Overigens wordt Call of Duty: Mobile niet door een studio gemaakt die eerder een andere Call of Duty-game heeft ontwikkeld. Dit is een game die vanuit China wordt gemaakt door Tencent, die eerder ook PUBG Mobile uitbracht. Laat je daardoor echter niet afschrikken. Call of Duty: Mobile is echt een uitstekende game geworden die zeer de moeite waard is om te proberen. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Uitstekende besturing

Eén van de grote struikelblokken wanneer je een schietspel overzet naar een smartphone is natuurlijk de besturing. Je hebt geen acht achtieknoppen en triggers en moet zodoende dus alles op het scherm doen, zonder dat het in de weg zit. De makers hebben er voor gekozen om het scherm in tweeën te delen. Het linkergedeelte gebruik je om rond te lopen, terwijl je het rechter gebruikt om te richten. Bij het schieten zelf heb je twee keuzes. Je kunt zelf bepalen wanneer je de trigger overhaalt, maar je hebt ook een automatische variant, waarbij het vuur wordt geopend als je een halve seconde of zoiets richt op een vijand. Ik heb die laatste variant geprobeerd en dat speelt echt heel erg relaxt. Zodoende is het mogelijk om echt van de game te genieten in plaats van dat je er op los klooit.

Call of Duty Mobile
De besturing is uitstekend Bron: Activision

Vele bekende maps in Call of Duty: Mobile

Daarnaast heeft de ontwikkelaar er verstandig aan gedaan om maps te brengen die in vorige Call of Duty-games geïntroduceerd werden. Hierdoor is Call of Duty: Mobile een feest van herkenning. Als liefhebber van de serie kon ik door die maps te herinneren gelijk in de actie duiken. Je weet immers waar de vijand zich bevindt, wat eventuele plekken zijn waar campers zich verschuilen en wat de plekken zijn waar jouw wapen het beste tot zijn recht komt. Hierdoor is het als Call of Duty-speler echt alsof je thuiskomt.

Battle Royale voor de liefhebber

Naast de standaard multiplayermodus kent Call of Duty: Mobile ook nog een Battle Royale-modus, zoals die destijds in Call of Duty: Black Ops 4 werd geïntroduceerd. De modus werkt behoorlijk goed. Je wordt gedropt in een grote arena en moet dan proberen zo lang mogelijk te overleven, terwijl de veilige zone steeds kleiner wordt. Onderweg pak je nieuwe wapens en armor op, waarbij standaard uitrusting automatisch wordt opgepakt en je handmatig moet bepalen wat het wapen is waarmee je wilt spelen. Ideaal wanneer je het samen met vrienden gaat spelen, hoewel het met vreemden ook goed te doen is.

Los met Battle Royale (Bron: Activision)

Makkelijk samen spelen

En ja, het is dus mogelijk om Call of Duty: Mobile met vrienden te gaan spelen. De game geeft je de mogelijkheid om een account aan te maken of te linken met Facebook en van daaruit is het makkelijk om vrienden toe te voegen. Als die dan online zijn, dan nodig je ze uit om samen een team te spelen en vervolgens kies je voor de actie. Je hoeft nooit lang te wachten totdat je een potje gevonden hebt en qua lag heb ik eigenlijk nergens last van gehad. Een ideale game dus om in de pauzes er even bij te pakken.

Call of Duty: Mobile
Samen is leuker (Bron: Activision)

Call of Duty: Mobile is een microtransactions gallore

Call of Duty: Mobile is een free-to-play game, waardoor je dus niks hoeft te betalen om de game te spelen. Maar de ontwikkelaar doet er wel alles aan om geld aan jou te verdienen. Je wordt echt doodgegooid met pop-ups die je verleiden om geld te betalen voor een premium battle pass of de mogelijkheid om speciale wapens uit een lootbox te halen. Ik heb niet het gevoel gehad dat ik minder goed was omdat ik geen geld in de game uitgaf, maar irritant zijn alle meldingen wel.

Call of Duty: Mobile
Call of Duty: Mobile gameplay (Bron: Activision)

Call of Duty: Mobile is nu beschikbaar voor de smartphones en de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.