Zuhre Orhon
Zuhre Orhon 26 apr 2016

Review ‘Captain America: Civil War’, één van de beste Marvel-films ooit

Marvel-films zijn nou eenmaal de sh*t! En na ‘The Avengers: Age of Ultron’ zijn ze terug. Want vanaf 28 april komt ons favoriete team in ‘Captain America: Civil War’ terug in de Nederlandse bioscopen. Wij hadden de eer ‘m al eerder te zien en hebben onze ongezouten mening voor je klaarliggen. Het is de vraag of deze film aan de verwachtingen voldoet, want de gebeurtenissen in deze film zijn een voortzetting van Age of Ultron. We kunnen je alvast vertellen dat de verwoesting destijds niet onopgemerkt is gegaan!

Captain America: een gevecht tussen vrienden

De film gaat verder daar waar het bij Age of Ultron is afgelopen. Onze helden staan nu voor een dilemma. Want er is ophef over de schade die tijdens de vorige gevechten is ontstaan. Zo hebben de Avengers meerdere keren steden afgebroken die onschuldigen het leven hebben gekost. Na acht jaar strijd wordt dit eindelijk onder hun neus gewreven. Hieruit volgt dan ook de centrale vraag: kies je voor een autonoom leven als superheld of opereer je alleen onder toezicht van de status quo? We zien op een interessante wijze wie waarom voor een bepaalde kant kiest. Als filmkijker stel je jezelf dezelfde vraag en probeer je tegelijkertijd beide kanten te begrijpen. Hierdoor wordt het verhaal interessanter en dieper dan de vorige films. Bovendien merken we dat, ondanks de humor, de toon serieuzer is en dat er minder punchlines zijn.

De rijke casting maakt het een bijzondere ervaring

De Avengers bestaan inmiddels uit een groot team, dat weet je hoogstwaarschijnlijk. In deze film komen Spider-Man, Black Panther en Ant-Man erbij. Deze helden worden respectievelijk door Tom Holland, Chadwick Boseman en Paul Rudd vertolkt. Eerlijk gezegd zaten we niet op een negentien-jarige te wachten die de rol van Spider-Man kreeg toegeschoven. Maar na Civil War te hebben gezien, garanderen we je dat Tom Holland de Spider-Mans fans niet gaat teleurstellen. Bovendien zijn Black Panther en Ant-Man een smakelijke aanvulling bij de actie en humor. Helaas zorgden de nieuwkomers er wel voor dat Fury, Hulk en Thor achterwege bleven. Het voelde als een feest waarbij deze helden niet waren uitgenodigd. Niet cool! Maar met een cast van elf superhelden (+ Bucky) zijn we bereid de producenten enigszins te vergeven.

Civil War: visuals en de actie

Over het algemeen ziet Captain America: Civil War er gelikt uit. Er is zelfs een scène waarbij je de makers een staande ovatie wilt geven. Hoewel we ons aan één of twee slow motions kunnen storen, zijn de visuals van topkwaliteit. Alleen de ogen van Spider-Man vinden we afleidend. Je gaat ons begrijpen wanneer je de film hebt gezien. En de actie! Civil War maakt het waar, want zoals de titel al vrijgeeft: dit is een burgeroorlog binnen het groepje van de good guys. Er is genoeg actie en de innerlijke strijd van de helden is voelbaar. Vooral Rogers en Stark strijden eerder met hun moraal dan hun fysieke krachten. Deze innerlijke strijd van partijen maakt het lastig de slechterik aan te wijzen. En juist dit maakt Civil War één van de beste Marvel-films ooit!

Verdict: bedankt Joe en Anthony Russo

Captain America: Civil War is overduidelijk een film vanuit een nieuw perspectief. Marvel heeft besloten om naar de kritiek van de filmkijkers te luisteren. Gelukkig wisten de producenten de spijker op de kop te slaan en de Marvel-fans van een epische film te voorzien. En deze keer zonder steden te verwoesten! Wij denken dat de toekomstige Marvel-films dankzij de regisseurs Joe en Anthony Russo een andere lading zullen krijgen. Boek je agenda, want Captain America: Civil War is vanaf 28 april in de Nederlandse bioscopen bij jou in de buurt te bewonderen. Wat een topfilm.