[REVIEW] Code Vein: Dark Souls, maar dan in Anime-stijl

Games Jelle van Es 8 okt 2019

De ontwikkeling van Code Vein is de maker waarschijnlijk niet in de koude kleren gaan zitten. Een paar jaar geleden speelde ik de game al op een evenement van Bandai Namco en Tokio en zag het er top uit. Uiteindelijk duurde het erg lang voordat hij verscheen. Eerst had de game eind 2018 moeten verschijnen, vervolgens werd het begin 2019 en nu is hij net een week uit.

Code Vein is van het begin af aan beschreven als een Dark Souls-game in een animestijl. En eerlijk gezegd snap ik die beschrijving goed. Op die manier kun je namelijk op een bierviltje uitleggen wat de game is. De game speelt zich af in een apocalyptische wereld waar de laatste mensen in een stad proberen te overleven. Deze mensen hebben een soort parasiet in zich zitten en moeten bloed drinken om niet volledig door te draaien. Maar elke keer dat ze dat doen, verliezen ze herinneringen. Op die manier moet je telkens een balans vinden tussen leven en je hoofd verliezen. Dit zij de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Interessante wereld

Vanaf het allereerste moment dat je Code Vein gaat spelen, kom je er achter dat het een game is met veel diepgang. De game heeft een animestijl, maar ook eigenlijk een animeverhaal, met vele verschillende lagen, achtergronden, personages en cutscenes. Het is wel wat aan de donkere kant, maar dat past bij dit soort games. Hoewel het leveldesign niet altijd heeft interessant is, geeft de game je genoeg redenen om door te blijven spelen.

Code Vein
Lekker anime (Afbeelding: Bandai Namco)

Behoorlijk pittig

Wanneer je niet houdt van games die het je moeilijk maken, dan kun je Code Vein overslaan. Dit is een game die gewoon pittig is. Qua moeilijkheidsgraad zit hij wel duidelijk onder de Souls-games van ontwikkelaar From Software, maar het is zeker een titel waarbij het even niet goed opletten er voor kan zorgen dat je er aan gaat, met alle gevolgen van dien. Het positieve daaraan is dan wel weer dat je constant op het puntje van je stoel zit om alle actie te volgen.

Altijd opletten (Bron: Bandai Namco)

Keuzes maken in speelstijl

Bij veel games in dit genre moet je aan het begin van de game een class kiezen en daar zit je dan vervolgens tientallen uren aan vast. Code Vein geeft je gelukkig de mogelijkheid om de classes van andere personages aan te nemen en op die manier langzaam maar zeker je eigen speelstijl te creëren. Dat zorgt er voor dat je telkens nieuwe dingen bijleert en houdt de game op een langere termijn zeer boeiend.

(Bron: Bandai Namco)

Technisch niet altijd even goed

Het is inmiddels 2019 en ik speel Code Vein op de PlayStation 4 Pro. Een game die dus een paar jaar in ontwikkeling is geweest. Het is dan vervelend om te merken dat de game technisch niet helemaal lekker in elkaar zit. Meer dan eens belandde ik in een gevecht en kakte de framerate zo erg in, dat het lastig was om goed in te schatten wanneer ik moest aanvallen en wanneer ik juist moest zorgen dat ik weg was. Dat is gewoon jammer.

(Bron: Bandai Namco)

Gears of War-achtige slome momenten

Oké, dit laatste punt heeft iets meer uitleg nodig. In de oude Gears of War-games heb je regelmatig een soort van cutscenes waarbij je bij werd gepraat over wat er gaande was. Op dat soort momenten kon je alleen maar rustig lopen. In Code Vein heb je dat ook en het is gruwelijk irritant. Meer dan eens krijg je een scene waarbij het verleden van een bepaald personage wordt getoond. Dat moet je dan stapvoets doorlopen, terwijl het verhaal wordt verteld. Waarschijnlijk dachten de ontwikkelaars dat het een mooie break was van de actie, maar in de praktijk wordt het al erg snel irritant en zijn dit soort stukken vervelend om door te spelen.

Code Vein
(Bron: Bandai Namco)

Code Vein is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en de Xbox One en is wat mij betreft een aanrader als je echt van pittige games houdt. Mocht je een PlayStation 4 in huis hebben, dan hebben we goed nieuws. We kunnen namelijk twee exemplaren voor die spelcomputer weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze prijzen. Laat daarbij ook je adresgegevens achter, zodat we de prijzen kunnen opsturen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.