Review: De kleine doch krachtige HEOS 1 multiroom-speaker

Een écht knap stuk audio in en buiten ons huis. Dat is wat menig muziekliefhebber graag wil, right?! Het uitzoeken van mooie speakers waar prachtig geluid uit komt gaat dan ook vaak met een lange zoektocht gepaard. Logisch, want het is vaak een prijzige aankoop die je doordacht moet uitzoeken. En daar willen we jou uiteraard bij helpen! Wat we de laatste paar jaar steeds meer zien zijn multiroom-speakers. Speakers die je aan het Wifi-netwerk van je huis én draadloos aan elkaar koppelt. Kort gezegd kun je hierdoor in verschillende ruimtes muziek via je Wifi-netwerk naar de speaker streamen en kun je verschillende muziekgroepen aanmaken. Super handig, dus is het geen vreemde gedachte dat steeds meer audiomerken met een multiroom-speakerlijn op de markt komen. Dat geldt ook voor het audiomerk Denon, een merk dat bij jullie hoogstwaarschijnlijk goed in het geheugen staat geschrift. Een klein jaar geleden presenteerden ze dan ook HEOS by Denon, een draadloos muzieksysteem voor in het hele huis. Ze zijn begonnen met het uitbrengen van de HEOS 3, de HEOS 5 en de HEOS 7, maar onlangs is daar een kleine broer aan toegevoegd, de draadloze én draagbare HEOS 1. Uniek aan deze speaker is dat je ‘m zowel via Wifi als Bluetooth met je muziekspeler kunt verbinden en ‘m dankzij de Go Pack van je netstroom kunt halen. Maar is een kleinere multiroom-speaker wel de moeite waard? Wij hebben de HEOS 1 getest!

HEOS 1

Op het eerste oog is de HEOS 1 een prachtig ontworpen speaker met niet te veel knoppen, want dat is immers nergens voor nodig. De volumeknoppen zijn subtiel aan de bovenkant verwerkt, vind je aan de achterkant de benodigde ingangen én het schroefdraad om ‘m mee op te hangen. De HEOS 1 is dan ook eenvoudig aan de muur te monteren zodat je met twee exemplaren stereo-geluid kunt creëren. De gestroomlijnde vorm zorgt ervoor dat-ie in elk huis goed voor de dag komt en zijn de speakers in de HEOS 1 zo gepositioneerd dat er een breed geluidsveld wordt gecreëerd. Wij hebben de HEOS 1 uiteraard niet op de redactie getest, maar hebben ‘m mee naar huis genomen om in alle rust naar fijne tunes te luisteren. Check it out in onderstaande video!

Installatie

Het koppelen van een HEOS-speaker aan je Wifi-netwerk gaat vlekkeloos. Je downloadt de HEOS by Denon-app voor iOS of Android en je wordt door een aantal stappen geleid. Om een HEOS-speaker aan je netwerk te koppelen heb je eenmalig een jack nodig. De verbinding is vervolgens binnen enkele seconden gepiept. Daarna kun je de jack direct opbergen zodat je zo min mogelijk kabels in het zicht hebt.

HEOS by Denon-app

Als je de HEOS by Denon-app hebt geopend ontdek je direct dat-ie gebruiksvriendelijk is en zie je in totaal drie tabbladen. In ‘Ruimtes’ vind je de gekoppelde HEOS-speakers die je eventueel gegroepeerd hebt door de speakers op elkaar te slepen.

Via het tabblad ‘Muziek’ selecteer je je muziekdienst, je lokale muziek, muziekservers of de muziek die je via een USB-stick in de HEOS 1 hebt gestopt. Als je overigens een muziekdienst zoals Spotify gebruikt moet je deze via instellingen wel eerst aan je HEOS-account koppelen. Maar dat is een fluitje van een cent.

Als je eenmaal muziek afspeelt, want daar gaat het uiteindelijk om, vind je het afgespeelde nummer onder het tabblad ‘Huidige’. Hier wordt informatie over het nummer zoals de titel, artiest, de muziekbron en de albumcover getoond. Hier kun je ook het volume per speaker en per speakergroep regelen. That’s it.

Geluid

Als je een compacte speaker van 249 euro aanschaft mag je er natuurlijk vanuit gaan dat het geluid top klinkt. We willen geen schelle geluiden, een slappe bas of tonen die niet in balans zijn. Iets wat wij regelmatig wel bij een compacte draagbare speaker horen. Maar met de HEOS 1 ervaar je dat zeker niet.

De audio klonk in alle ruimtes van ons huis zeer aangenaam. Het design en plaatsing van de interne speakers zorgt ervoor dat het geluid van drie kanten de kamer in wordt gebracht. De bas voert geen overtoon, maar wordt naar behoren ingezet. De toonhoogtes zijn in balans en wij horen een zuiver en heerlijk geluid uit de HEOS 1 komen. Hierbij hebben we natuurlijk de prijs en type speaker in het achterhoofd gehouden. Voor een speaker met een afmeting van 189 x 129 x 128 millimeter komt er een krachtig geluid uit waarmee je de woonkamer optimaal kunt vullen. En via je de equalizer kun je zelf nog de ‘Treble’ en ‘Bass’ ietwat tweaken mocht je hier behoefte aan hebben. Wat overigens prettig aan een streamen via het Wifi-netwerk is, is dat wanneer de muziek door blijft spelen als je wordt gebeld. Er dan natuurlijk vanuit gaande dat je de muziek via je smartphone afspeelt. Jij kunt in alle rust je telefoongesprek voeren terwijl anderen nog van de muziek kunnen genieten. Just saying.

Stereo

Zoals jullie in de video al konden zien en horen kun je twee HEOS 1-speakers tot een stereopaar koppelen. Door het schroefdraad aan de achterkant van de speaker kun je ze dus perfect als stereopaar in je huis ophangen. Maar neerzetten is ook geen probleem. Ook hier waren we onder de indruk van het geluid die de twee speakers samen produceerden. Ze zijn briljant op elkaar afgestemd en is het een verfijning voor het oor om na een zware werkdag met een glas wijn je favoriete muziek in stereo-geluid te beluisteren.

Buiten gebruik dankzij de Go Pack

Als audiofabrikant wil je je altijd onderscheiden van de rest en daar heeft Denon met de HEOS 1 goed over nagedacht. Het is de meest compacte uit de serie en is dankzij de afmeting en een gewicht van 1,9 kilogram erg draagbaar. Sommigen zullen ‘m misschien te zwaar vinden, maar met een rugtas is-ie prima te vervoeren. Maar wat we willen benadrukken is dat er voor de HEOS 1 de speciale Go Pack is ontwikkeld waarmee je ‘m van de netstroom kunt koppelen en met een volle batterij voor zes uur kunt gebruiken. Binnenshuis kun je dan uiteraard nog steeds via je Wifi-netwerk muziek streamen, maar bij de Go Pack wordt een losse Bluetooth receiver geleverd waarmee je overal via Bluetooth je muziek kunt streamen. Denk aan chille muzikale zomeravonden in het park, op je balkon, in de tuin of op een boot. De Bluetooth receiver wordt samen met de Splashguard geleverd waardoor de speaker spatwaterdicht wordt. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een paar spetters die uit het zwembad richting de speaker vliegen. Wij hebben de accu uiteraard op de proef genomen en konden er inderdaad met gemak een muzikale avond van zes uur mee vullen.

Je zult verwachten dat een speaker zijn kracht verliest als-ie uit een gesloten ruimte wordt gehaald en naar de buitenlucht wordt bedracht. Dat is over het algemeen ook zo, maar de HEOS 1 heeft ons tijdens een barbecuesessie met zo’n dertig mensen meer dan plezier gedaan. In een straal van tien meter was het geluid goed hoorbaar en werd er hier en daar een dansje verricht terwijl er aan een hamburger werd gepeuzeld. Als je de HEOS 1 dus voor zowel een picknick als een tuinfeestje gebruikt kun je nog steeds verwachten van zuiver geluid te genieten. Met de Go Pack weegt de HEOS 1 wel 0,32 kilogram zwaarder en kost-ie 99 euro extra. Denon heeft echter een kleine verrassing voor je. Tot eind september 2015 krijg je op de Go Pack vijftig procent korting waardoor je voor de HEOS 1 inclusief Go Pack 299 euro betaalt. Je bestelt ‘m hier.