[REVIEW] Dragon Quest XI S: Prachtige JRPG op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 30 sep 2019

Nieuwe games verschijnen vaak niet tegelijkertijd met een PlayStation 4-release op de Nintendo Switch. Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat zo is. Vaak na een jaar komt de titel dan alsnog uit op het platform. Zodoende speel ik regelmatig games voor een tweede keer. Zo ook Dragon Quest XI S. Maar in dit geval vind ik dat geen enkel probleem.

Dragon Quest XI is zonder twijfel één van de betere JRPG’s van de laatste jaren. De serie is in Japan altijd al een begrip, maar ook in het Westen zijn we langzaam maar zeker van de serie gaan houden. Hoewel de game hier en daar wat ouderwets is, zijn er zeker moderne elementen in te vinden. Maar het belangrijkste is dat Dragon Quest XI S de speler een prachtig avontuur voorschotelt. Dat was al het geval op de PlayStation 4 en is op de Nintendo Switch zeker niet minder. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

2D-modus is leuk om te proberen

Toen Dragon Quest XI in eerste instantie uitkwam, was er een versie voor de PlayStation 4 en de Nintendo 3DS in Japan. Die laatste liet je hetzelfde avontuur spelen, maar dan in een 2D-modus. Deze optie zit nu ook op de Nintendo Switch. Op die manier is het mogelijk om het avontuur in een klassieke stijl te beleven. Hoewel in de 3D-stijl veel fijner vindt, kan ik me voorstellen dat dit leuk is om een keer te proberen.

Visueel nog altijd sterk

En als je Dragon Quest XI S in zijn 3D-modus speelt, dan ziet de game er uitstekend uit. Net als op de PlayStation 4 wordt er gebruik gemaakt van felle en vrolijke kleuren die perfect van het beeldscherm afspatten. In de grote open wereld zie je de verschillende vijanden rondlopen en door daarmee in aanraking te komen kom je in een gevecht. Dat is nog altijd turn-based, maar voelt minder langzaam, omdat je in een 3D-arena wordt gegooid waar je ook vrij kunt rondlopen. En als je dan op een plek komt waar je nog niet eerder bent geweest, dan word je weer vrolijk van de hoeveelheid details die je tegenkomt.

Prachtige omgevingen (Bron: Square Enix)

Dragon Quest XI S is een groots en mooi avontuur

Daarnaast is het avontuur dat je beleeft in Dragon Quest XI S gewoon ijzersterk. Het begint allemaal redelijk onschuldig in een klein dorpje, maar al snel reis je over de hele wereld en maak je vrienden voor het leven. Dit is een game die je met gemak tientallen uren weet te vermaken. Naast het verhaal en gevechten zijn er ook nog verschillende zij-activiteiten om tijd in te steken. Als je het belangrijk vindt om veel uur met een game door te brengen, dan is dit de perfecte titel om in huis te halen.

Dragon Quest XI
Veel plekken om naar toe te gaan (Afbeelding: Square Enix)

Het gemak van even oppakken en wegleggen

Ook blijkt eens te meer dat de Nintendo Switch als platform gewoon perfect is. Dragon Quest XI S is een game die soms wat langdradig kan zijn. Het even wegleggen is op de Nintendo Switch dan net wat makkelijker, waardoor de game op lange termijn gewoon fijner is om te spelen. Ook kun je nu de game overal beleven. Ikzelf heb zodoende heel wat uren met de game in de trein doorgemaakt en dat is erg fijn.

Dragon Quest XI games
(Bron: Square Enix) (Afbeelding: Square Enix)

Dragon Quest XI S is technisch iets minder sterk

Toch is Dragon Quest XI S niet perfect. Zo heeft de game op drukke momenten een klein beetje last van framedrops. Het is zeker niet ernstig, maar het geeft wel aan dat de Nintendo Switch net wat minder krachtig is dan de PlayStation 4. Nu is Dragon Quest XI S niet een game die per se een stabiele en hoge framerate nodig heeft, maar het is wel iets om aan te kaarten.

Dragon Quest XI S is nu beschikbaar op de Nintendo Switch en is wat mij betreft echt dik de moeite waard. Mocht je twijfelen, dan kun je ook een uitgebreide demo downloaden waar je de eerste paar uur mee kunt doorbrengen. De voortgang wordt daarna meegenomen naar de volledige versie. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.