Milton Broen
Milton Broen Culture 19 okt 2015

Review ‘Beasts of No Nation’; eerste Netflix-film gaat prijzen winnen

De streamingsdienst Netflix is al enkele jaren bezig met het online uitzenden van kwaliteit-series en films van over de hele wereld. Het bedrijf heeft na enkele jaren genoeg geld verdiend om hun eigen series te bedenken en te financieren, welke over het algemeen goed in ontvangst worden genomen door het publiek en door recensenten. En waar ze ook prijzen mee winnen.

Denk aan de populaire series ‘House of Cards’ en ‘Orange Is the New Black’. Aangezien Netflix doorgroeit en er meer geld beschikbaar komt zijn er nieuwe doelen haalbaar. Zoals het maken van een eigen film en zodoende te gaan concurreren met bioscopen. Hun eerste geproduceerde film, ‘Beasts of No Nation’, is namelijk sinds afgelopen vrijdag op Netflix in ‘première’ gegaan.

Wij gingen er voor zitten en kunnen al één ding verklappen. Netflix heeft er met haar eigen productie voor gezorgd dat wij twee uur lang op het puntje van onze stoel zaten. Met tranen over onze wangen, omdat we ons door het krachtige acteerwerk in de heftige situaties konden verplaatsen.

Verhaallijn

We willen niet met spoilers schieten dus we beloven dat we niet te veel weggeven. ‘Beasts of No Nation’ draait onder andere om hoofdrolspeler Agu. Agu is een klein jongetje dat in een (ongenoemd) Afrikaans land is opgegroeid. Het land is verstrengeld in een burgeroorlog. Rebellen die vechten tegen de regering waardoor velen dropen en steden flink worden getroffen.

Toch zijn er enkele ‘safe zones’ waar er minder van de oorlog te merken is. Het dorp van Agu is zo’n plek. Als kind zijnde heeft hij nauwelijks tot geen last van de oorlog. Hier komt echter snel een einde aan als de rebellen steeds dichterbij komen en proberen het dorp te bezetten. Uit veiligheid worden alle vrouwen en kinderen geëvacueerd en naar de hoofdstad gebracht. Zo ook de familie van Agu.

Door alle stress, drukte en ruimtetekort blijft Agu achter bij zijn vader en broer die het huis blijven beschermen. Op het moment dat rebellen het dorp naderen probeert de regering de rebellen uit het dorp te verjagen. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Door een stomme vergissing, denkt het regeringsleger dat Agu, zijn vader, zijn broer en andere onschuldige dorpelingen spionnen van de rebellen zijn. Daardoor vindt er een executie plaats waar ook Agu, zijn broer en zijn vader bij zitten. Door de ophef weet Agu als enige te ontsnappen.

Agu verdwijnt de ‘bush’ in en probeert te verwerken wat hem zojuist is overkomen. Na een lange tijd huilend rond te dwalen loopt hij tegen een leger van rebellen op. Nadat hij flink met de dood wordt bedreigd ontmoet hij de Commander, de leider van het rebelse (kind)soldatenleger. Nadat de Commander besluit om Agu te sparen en deel wil laten uitmaken van zijn leger ondergaat Agu een heftige ontgroening voordat hij bij het leger wordt toegelaten.

Als ‘eindtoets’ krijgt Agu een kapmes in zijn handen gedrukt en krijgt hij de opdracht om een onschuldige man van het leven te beroven. Na lang piekeren besluit Agu toch de stap te maken, waardoor hij officieel wordt toegelaten bij de groep. Waarna je volledig wordt meegenomen in het onmenselijke leven van een kindsoldaat.

(Regisseur Cary Fukunaga toont zijn perfectie op de set)

Achtergrond

‘Beasts of No Nation’ laat duidelijk zien hoe kindsoldaten in korte tijd onmenselijk worden door de heftige gebeurtenissen die ze meemaken. Handig om te weten is dat de film, Beasts of No Nation, op het verhaal van het gelijknamige boek van Uzodinma Iweala is gebaseerd. De film is niet zozeer een actiefilm waarbij moord en doodslag de leidraad voert, maar meer een persoonlijk verhaal van een kind die door niet te voorkomen omstandigheden kindsoldaat wordt.

Moord en doodslag is hier zeker een onderdeel van, maar door een portret van één persoon weer te geven laat de film op deze manier een zware indruk achter. Daarnaast geeft de film de realiteit goed weer, want volgens Netflix zijn er wereldwijd nog steeds zo’n half miljoen kindsoldaten die op zulke manieren in legers terecht komen.

Regisseur Cary Fukunaga heeft dit duidelijk weten te vertalen naar een film die je confronteert met de werkelijkheid. Met producties als ‘True Detective’ en ‘Sin Nombre’ heeft Fukunaga de nodige ervaring opgedaan die hij allemaal kon gebruiken bij het maken van deze film.

Omdat Fukunaga voor flink wat onbekende acteurs en – actrices heeft gekozen was het wel een risico of het aan ging slaan bij het publiek. Ondanks dat het onbekende acteurs zijn is het acteerwerk echter steengoed. Abraham Attah, de acteur die Agu speelt, weet precies hoe hij emotie op publiek moet overbrengen. Daarnaast is de bekende acteur Idris Elba, die we van briljante serie ‘Luther’ kennen, ook volledig in zijn rol opgegaan als Commander.

Zijn geacteerde doch emotieloze gedrag is briljant en hoe hij zijn Britse accent voor de rol heeft weten te manipuleren, dat is van een hoog niveau. Geen wonder dat hij als de volgende James Bond wordt getipt. Al met al, een film die door het verhaal en de acteurs op een accurate manier de werkelijkheid verfilmt en zeker een blijvende indruk achterlaat.

Nu te bekijken op Netflix

Benieuwd naar ‘Beasts of No Nation’? Het indrukwekkende verhaal is elk moment van de dag via Netflix te streamen. En check hieronder onze eindconclusie.