[REVIEW] Final Fantasy VIII Remastered: Zwart schaap krijgt tweede kans

Pop-Culture Jelle van Es 4 sep 2019

Final Fantasy VII is voor mij nog altijd de game waar ik de warmste herinneringen aan heb. Het is een game die er voor zorgde dat ik echt een fanatieke gamer ben geworden en heeft mijn liefde voor verhalende games gecreëerd. Na die game wilde ik gelijk meer. In eerste kwam ik uit bij Final Fantasy Tactics. Een game die heel anders was, maar op zijn eigen manier ook geniaal was. En daarna kwam Final Fantasy VIII.

En die game was zo enorm anders dan deel zeven, dat ik er echt even aan moest wennen. Alle systemen van de game waren zo anders dan zijn voorganger en die omschakeling was een uitdaging. Ik heb er lang over gedaan om me de systemen aan te leren, maar had altijd het verlangen dat het meer als Final Fantasy VII was. De Final Fantasy-reeks is één van mijn favoriete series, maar deel acht was er één om lastig in te komen. Inmiddels is het 2019 en kan ik met een frisse blik naar Final Fantasy VIII Remastered kijken en op die manier er iets meer van genieten. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Visueel is Final Fantasy VIII Remastered verbeterd

Waar bij de heruitgaves van Final Fantasy VII en IX eigenlijk niks is veranderd op het gebied van graphics, daar hebben de makers van Final Fantasy VIII Remastered daadwerkelijk hun best gedaan. De game is geschaald naar een Full HD-resolutie en de personages zijn een stuk scherper gemaakt. De achtergronden zijn echter hetzelfde, waardoor je met scherpe personages soms door wat wazige omgevingen loopt, maar je ziet in elk geval wel veel beter waar je bent. De cinematische scenes zijn overigens wel hetzelfde gebleven.

Final Fantasy VIII Remastered
Strakkere graphics (Bron: Square Enix)

Uitgebreid verhaal

Als je houdt van een game waar je je een tijdje mee kunt vermaken, dan is Final Fantasy VIII Remastered een titel voor jou. Dit is een game met een uitgebreid verhaal. Daarin kom je vele verschillende personages tegen en krijg je ook te maken met stukken die zich afspelen in een andere tijd. Hierdoor is het soms wel wat lastig te volgen. Maar qua lengte is dit een game om je vele uren zoet te houden.

Final Fantasy VIII Remastered
Laguna Loire (Bron: Square Enix)

Handige extra’s in Final Fantasy VIII Remastered

Misschien nog wel fijner dan de visuele upgrade is dat Final Fantasy VIII Remastered is voorzien van een aantal handige extra features. Dit is namelijk een game die best wel pittig is en waarbij je niet zomaar kunt gaan grinden om in levels te stijgen. Mochten dingen te moeilijk worden, dan kun je gebruik maken van de Battle Assist, waarmee gevechten een stuk makkelijker worden. Ben je klaar met alle random encounters? Dan kun je die op elk gewenst moment uit zetten. En tot slot is er een speed boost optie, waarmee de game drie keer zo snel loopt. Gevechten duren daardoor een stuk minder lang.

Triple Triad is leuke minigame

Final Fantasy-games hebben altijd minigames gekend en in deze game heb je Triple Triad. Het is een kaartspel waarbij je een bord hebt met negen vakjes. Daar plaats je om de beurt de kaarten op, waarbij elke kaart aan elke kant een bepaalde waarde heeft. Het is zaak om jouw waardes hoger te hebben dan die van de tegenstander om zodoende de kaart van de tegenstander naar jouw kleur te veranderen. Lukt het je de tegenstander te verslaan? Dan kun je één van de kaarten overnemen. Het is een spel dat er redelijk simpel uitziet, maar uiteindelijk veel diepgang kent en je uren kan bezig houden.

Triple Triad (Bron: Square Enix)

Squall blijft een irritant personage

Toch kent Final Fantasy VIII Remastered één duidelijk minpunt, wat simpelweg niet is weg te halen in een remaster. Squall Leonhart blijft één van de meest irritante personages ooit in een game. Hij is nogal iemand die niet van sociale contacten houdt en koud overkomt. Hij lijkt op een puber met een autisme spectrum stoornis. Iemand waar je eigenlijk niks mee kan en elke keer dat je conversaties hebt, zijn er van mijn kant gewoon irritaties. Dat is iets waar je dus even rekening mee moet maken.

Squall en Rinoa (Bron: Square Enix)

Final Fantasy VIII Remastered is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.