[REVIEW] Final Fantasy XIV Shadowbringers

Games Jelle van Es 18 jul 2019

Na Final Fantasy XIV Heavensward heb ik de MMORPG eigenlijk niet meer aangeraakt, waardoor Stormblood aan mij voorbij is gegaan. Het afgelopen jaar heb ik verschillende Final Fantasy XIV Fan Fest-evenementen bezocht over de hele wereld en had ik toch zin om Final Fantasy XIV Shadowbringers te gaan spelen.

Daarbij kun je in je account wat uitgaven doorvoeren, waardoor je in één keer kunt beginnen aan het verhaal en een personage hebt om mee los te gaan. Je mist wel iets van voorkennis en eerlijk is eerlijk: er komen personages voorbij waarvan de game acht dat je die kent, maar mij eigenlijk niets zeiden. Dat nam ik echter voorlief en heb de afgelopen tijd een uitstekende MMORPG kunnen beleven. Dit zijn de punten die daarbij zijn opgevallen.

Toffe wereld om in los te gaan

Eén van de eerste dingen die is opgevallen, is te vinden in het feit dat de wereld waarin Final Fantasy XIV Shadowbringers zich afspeelt er fantastisch uitziet. De game neemt je mee naar een alternatieve wereld genaamd de First. Het achtergrondverhaal is diep en valt goed in elkaar, maar is als nieuwkomer lastig te volgen. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd en ben in een wereld gedropt waar een soort engel-achtige vijanden het grote gevaar vormen en de nacht zo goed is verdwenen. Daarom moet je in de game ook de Warrior of Darkness worden, om het gevaar van het licht te bestrijden.

Final Fantasy XIV Shadowbringers

De omgevingen die je tegenkomt zijn stuk voor stuk prachtig en het voelt echt uniek aan. Telkens weer wilde ik een stukje verder gaan en te zien wat er daar te doen was.

Veel te ontdekken en quests in Final Fantasy XIV Shadowbringers

Qua content is Final Fantasy XIV Shadowbringers erg uitgebreid. Je begint voornamelijk met het hoofdverhaal, dat gevuld zit met interessante cinematics en boeiende gevechten, maar zult al snel merken dat er veel meer te doen is. Qua quests is de game flink gevuld en op het moment van schrijven heb ik gevoelsmatig nog maar het topje van de ijsberg gezien. Als ik alles zou moeten beleven, dan zou deze review waarschijnlijk pas over een half jaar uitkomen en is de meerwaarde nihil. Maar wat ik hem meegemaakt, dat straalt gewoon kwaliteit uit en zorgt er voor dat ik op de vrije momenten met plezier terugkeerde in de wereld van de game.

Final Fantasy XIV Shadowbringers
(Bron: Square Enix)

Fijne medespelers

Een ander punt aan Final Fantasy XIV Shadowbringers dat zo goed is, is de community. Je kunt het grootste gedeelte van de game alleen doorbrengen, maar het is zeer de moeite waard om je te storten op de verschillende dungeons die de game biedt. Al samenwerkend ga je dan aan de slag met boeiende gevechten, waarbij met name de eindbaasgevechten de moeite waard zijn. Lukt het je die te overwinnen, dan heb je de kans om nieuwe gear te scoren en zo beter te worden. Maar ook in de wereld kom je regelmatig op plekken waar je tijdelijk een bepaalde uitdaging krijgt en waar meerdere spelers op afkomen. Ook daar wordt automatisch goed samengewerkt en heb je het gevoel onderdeel te zijn van een prettige en fijne wereld.

Final Fantasy XIV Shadowbringers

Nieuwe jobs en races

Voor de fanatieke speler is er naast de nieuwe content in de vorm van quests en omgevingen ook de mogelijkheid om aan de slag te gaan met nieuwe jobs en races. Zo heb je qua jobs nu een Gun Breaker en een Dancer, die weer voor nieuwe tactieken en uitdagingen zorgen. En qua rassen heb je nu de Viera (voor vrouwelijke personages) en de Hrothgar (voor mannelijke personages). Kortom, ook voor de veteraan is er genoeg te doen.

Final Fantasy XIV Shadowbringers
(Bron: Square Enix)

Wachtrijen voor het spelen

Ik heb in het verleden heel wat MMORPG’s gespeeld en ben dus wel wat gewend. Toch had ik het idee dat het hebben van wachtrijen voordat je een online wereld kan joinen verleden tijd was. Maar rond de lancering van Final Fantasy XIV Shadowbringers heb ik regelmatig een berg aan spelers voor mijn neus gehad waar ik op moest wachten. Wanneer je iets van anderhalf uur de tijd hebt om even te gaan spelen, dan is het frustrerend dat je soms wel een minuut of tien moet wachten voordat je aan de slag kunt gaan.

Final Fantasy XIV Shadowbringers
(Bron: Square Enix)

Final Fantasy XIV Shadowbringers is nu beschikbaar voor de pc en PlayStation 4. Om de game te spelen heb je echter ook de voorgaande content nodig, die je onder andere in een pakket kunt kopen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.