[REVIEW] GRID: prachtige Arcade-racer met toffe rewind-functie

Games Jelle van Es 10 okt 2019

De GRID-reeks gaat al een tijdje mee en stamt voor uit de TOCA-games die destijds op de grijze PlayStation verschenen. Zoals wel vaker met een serie waar een tijdje geen nieuw deel van is verschenen, besloot ontwikkelaar Codemasters om de serie een reboot te geven.

En zodoende heet de game dus GRID. Niks meer, niks minder. Het idee is nog altijd hetzelfde. Je neemt plaats in één van de verschillende soorten auto’s en scheurt daarmee rond. In de carrieremodus moet je daarbij in verschillende onderdelen excelleren om uiteindelijk in de finale race terecht te komen. Voordat je daar bent, ben je wel een paar uur verder. Dit zijn de punten die zijn opgevallen tijdens het racen.

GRID ziet er heerlijk uit

GRID is een game die er heerlijk uit kan zien. Ik heb de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro en daarbij zijn het met name de lichteffecten van de game die indruk maken. Daardoor heb je overigens wel wat momenten waarop het lastiger is om alles te zien omdat de zon in je ogen schijnt, maar over het algemeen maakt het indruk. Dat kan ik ook zeggen voor de races waarbij het regent. Vanuit een cockpitview is dit spectaculair om te aanschouwen. Daarnaast heb je ook een goed gevoel voor snelheid en zien de wagens er over het algemeen keurig uit.

Mooie lichteffecten (Bron: Codemasters)

Veel verschillende wagens

Over wagens gesproken, op dat gebied is er behoorlijk wat keuze. Het is zeker geen Forza Motorsport-achtige game, maar met bijna zeventig verschillende wagens is er genoeg om mee los te gaan. Daarbij helpt het dat ze vallen in verschillende classes. Een wagen die rondrijdt in de GT-klasse rijdt echt compleet anders dan wanneer je met een Stock-car aan de bak gaat. Het gaat niet zover door te zeggen dat elke wagen uniek rijdt, maar tussen de classes is er genoeg ruimte en is het leuk om te experimenteren.

Variatie in wagens (Bron: Codemasters)

Lekker arcade racen met rewind

Met GRID hebben we ook eindelijk weer een racegame te pakken met een goede arcadegevoel. Zo kent deze game bijvoorbeeld een ouderwetse rewind-functie, waardoor je gemaakte foutjes kunt goed maken. Hierdoor heb je dus niet de drang om complete races opnieuw te rijden omdat je in de laatste ronde een flinke crash maakt. Daarnaast kun je door je rijstijl ook experiencepunten verzamelen. Een beetje driften en op die manier een tegenstander schoon voorbij rijden kevert veek extra XP op, waarmee je in levels omhoog gaat en nieuwe content vrij speelt.

Arcadegevoel (Bron: Codemasters)

Nemesis-systeem is wat vreemd

GRID maakt gebruik van een nemesis-systeem, wat op papier tof klinkt. Wanneer je je misdraagt, dan zullen tegenstanders daarop reageren en zijn ze meer geneigd om jou een tikje te geven om zo jou in de bandenstapel te knallen. Een tegenstander wordt echter al heel erg snel een nemesis en ze hebben tegelijkertijd het geheugen van een goudvis. De volgende race is de haat en nijd als sneeuw voor de zon verdwenen en is alles vergeten. Ook kun je een nemesis uitwissen door voor de botsing even de rewind-functie te gebruiken om zo de desbetreffende botsing te voorkomen.

Pas op met botsen (Bron: Codemasters)

Niet heel veel circuits in GRID

Een ander nadeel aan GRID is dat er niet heel erg veel circuits zijn. Hoewel er varianten zijn op de circuits, zijn er uiteindelijk maar 13 verschillende locaties die je tegenkomt. Op die manier zul je regelmatig rijden over een circuit dat je al kent, maar dan met een andere type auto in de carrièremodus. Hierdoor is de spanning van een nieuwe baan eigenlijk al heel erg snel weg en begint de game al redelijk snel op werk te lijken en dat is toch jammer. De ontwikkelaar had er goed aan gedaan om net wat meer locaties in de game te verwerken.

(Bron: Codemasters)

Grid verschijnt op 11 oktober en is dan verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en de Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze uitgebreide overzichtspagina.