[REVIEW] GXT 488 Forze-B Gaming Headset voor de PlayStation 4

Games Jelle van Es 26 feb 2020

Op het gebied van gaming headsets is vandaag de dag de keuze reuze. Natuurlijk, wanneer je een PlayStation 4 koopt, dan zit daar standaard een klein koptelefoontje bij om het geluid van je game mee te beluisteren en te chatten. Maar als ik heel eerlijk ben, kun je die eigenlijk gelijk weggooien. Wanneer je meer dan 250 euro investeert in een spelcomputer, dan kun je voor een paar tientjes ook nog wel een headset halen. Trust heeft nu de GXT 488 Forze-B Gaming Headset voor de PlayStation 4 op de markt gebracht.

Deze headset geldt als een instapmodel. Verwacht geen headset die draadloos is, met een Dolby Surround Sound-achtig geluidsondersteuning of andere gekkigheden. Maar dat neemt niet weg dat de GXT 488 Forze-B Gaming Headset een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Ik heb hem een tijdje zelf getest en ook mijn zonen er mee aan de slag laten gaan. Mijn jongste was daarbij zeer enthousiast over de headset, waardoor het dus bij voorbaat een ideale headset is voor de kinderen die Fortnite spelen. Maar ook voor de volwassen gamer die gewoon wil chatten en het geluid van de game wilt horen, dan weet de headset op een aantal punten te scoren. Dit viel me tijdens het testen op.

De GXT 488 Forze-B zit comfortabel

De Trust GXT 488 Forze-B Gaming Headset voor de PlayStation 4 zit behoorlijk goed. De koptelefoon is makkelijk verstelbaar, waardoor hij voor elk maat hoofd past. Bovenop zit zacht schuimrubber en de oordoppen zijn groot. Het materiaal van de oordoppen verkoelt niet per se, waardoor het niet echt geschikt is om meer dan drie uur achter elkaar te spelen. Dan merk je dat de warmte van je oren niet weg kan. Maar voor kortere speelsessies voldoet het zeker. Daarnaast sluit de hoofdtelefoon je ook redelijk goed af voor omgevingsgeluid.

Goed geluid

Het geluid zelf is in orde. Het is stereogeluid, dus verwacht niet dat je in een shooter goed kunt horen waar vijanden zich precies bevinden. Maar wanneer je gewoon een Adventure of een RPG speelt, dan is het geluid dat de headset produceert goed. Met de in-line remote die op de kabel zit is het ook simpel om het volume aan te passen. Bij de meeste headsets zit deze in de koptelefoon zelf. Maar door de remote te gebruiken zie je veel duidelijker hoe hard je de headset hebt staan.

GXT 488 Forze-B Gaming Headset
Het geluid is behoorlijk goed (Afbeelding: Trust)

Microfoon werkt fijn

De microfoon van de GXT 488 Forze-B Gaming Headset is fijn. Hij is zeer flexibel en tegelijkertijd stevig. Op die manier is het mogelijk om hem zo te buigen dat hij goed voor je mond zit. Met de kleine plopkap die er op zit wordt het geluid redelijk gefilterd, waardoor jouw medespelers niet heel erg veel last hebben van eventuele achtergrondmuziek die je op hebt staan. Daarnaast kun je op de eerder genoemde in-line remote makkelijk je microfoon muten, wanneer je even niet wilt dat anderen je horen.

Chat er op los (Afbeelding: Trust)

Vriendelijke prijskaartje

Het meest interessante van de GXT 488 Forze-B Gaming Headset is echter het prijskaartje. Hij kost iets minder dan vijftig euro. Daarmee geldt het als een instapmodel en in dat segment doet de headset gewoon echt wat het moet doen. Hij werkt makkelijk, zit goed, produceert goed geluid en geeft de mogelijkheid om te chatten met andere spelers.

Goed betaalbaar (Afbeelding: Trust)

GXT 488 Forze-B mist mogelijkheid om audio- en chatvolume los aan te passen

Toch kent de GXT 488 Forze-B Gaming Headset voor de PlayStation 4 een duidelijk minpunt. De headset biedt niet de mogelijkheid om een verschil te maken tussen de audio van de chat en de game te maken. Als iemand dus heel erg zacht praat, dan is het dus niet mogelijk om dat geluid harder te zetten. Je zet dan al het geluid harder, dus ook het geluid dat de game produceert. En dat is wel jammer. Het is dus te hopen dat jouw medespelers in staat zijn om gewoon op een normaal volume zich verstaanbaar te maken.

GXT 488 Forze-B
Audio niet los aan te passen (Afbeelding: Trust)

De GXT 488 Forze-B Gaming Headset voor de PlayStation 4 is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.