Rutger Houweling
Rutger Houweling Gaming 24 feb 2015

Review: jagen op enge monsters in Evolve voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc

Niets kan zo ontspannend zijn als een potje gamen. Dit doen we dan ook regelmatig en zo nu en dan delen we dit met jullie. Zoals een review van GTA V en DriveClub voor de PS4. Maar onze allerbeste gamevrienden van Pixelcake hebben het beter voor elkaar. Deze game-fanaten spelen praktisch elke game en delen hun ervaringen in een te gek online magazine. Toen Jelle van Es, hoofdredacteur van Pixelcake, ons vroeg om die ervaringen ook met jullie te delen konden we uiteraard geen nee zeggen. Jullie kunnen dus in de nabije toekomst meer gamecontent verwachten. We beginnen bij een review van Evolve, de multiplayergame waarin je op jacht moet gaan naar monsters. Of als monster de jagers op moet peuzelen. De game is er voor de Xbox One, PlayStation 4 en de pc. Check it out!

Kat-en-muis-gevecht

Evolve is een game die is ontwikkeld door Turtle Rock Studios. Deze studio was in het verleden verantwoordelijk voor de enorm toffe titel Left 4 Dead. In die game was het de bedoeling om samen met drie andere spelers je een weg door een omgeving gevuld met zombies te schieten. In Evolve is het andermaal de bedoeling om samen te werken, maar deze keer neem je het op tegen een enorm monster. Een monster dat door een andere speler wordt bestuurd. Je hebt zodoende in de game de keuze om als monster of zogenaamde hunter aan de slag te gaan in een spannend kat-en-muis-gevecht.

Vier classes

Wanneer je als hunter gaat strijden, dan zijn er vier classes waar je je voorkeur aan kunt geven. De Assault-class is bedoeld om zoveel mogelijk schade aan het monster toe te brengen, de Support-class kan ook knallen, maar heeft ook de mogelijkheid om een medespeler van een schild te voorzien. De Trapper heeft de mogelijkheid om bij de strijd met het monster een tijdelijke valstrik op te roepen, zodat het snellere monster niet kan ontsnappen en tot slot heb je de Medic. Dit personage heeft als taak de andere spelers in leven te houden door ze te genezen. Elke class kent op dit moment drie verschillende personages, waarbij ieder figuur weer net wat anders speelt. Door goed te presteren met het ene personage, speel je de andere vrij.

Geen complete vrijheid

Je bent er echter niet altijd zeker van dat je met je favoriete personage speelt. Je geeft van te voren enkel je voorkeur aan, waarna de game bepaalt welke rol je daadwerkelijk gaat spelen wanneer je met andere spelers in een potje komt. Het is namelijk niet mogelijk om met vier Assault-class-spelers het strijdtoneel te betreden, dus het kan gebeuren dat je soms niet met het personage speelt dat je had gewild. Sterker nog, het kan ook goed voorkomen dat je in de rol van Monster wordt geduwd, terwijl je die als minst favoriet hebt aangeduid en dan moet je er mee aan de slag. Het potje voortijdig afsluiten betekent dat je een minuut lang geen nieuw spel mag zoeken en daarna weer een paar minuten bezig bent met het gekoppeld worden aan de juiste groep.

Het Monster

Het spelen met het Monster is overigens geen straf. Het is juist wel spannend, omdat je continu het gevoel hebt dat je achterna wordt gezeten. Aan het begin van het potje bevind je je in de zogenaamde Stage 1-fase en ben je kwetsbaar wanneer je het opneemt tegen de hunters. Het is dan ook de bedoeling dat je snel wat beesten die zich in de arena bevinden op te eten om daarmee sterker te worden en uiteindelijk in Stage 3 terecht te komen. Dan ben je in het voordeel en heb je de mogelijkheid om de Power Relay die zich in elke arena bevindt te slopen en als winnaar uit de strijd te komen. Tenzij je op dat moment de hunters nog niet hebt verslagen.

Jagers

Wanneer je aan de zijde van de hunters terecht komt, dan is het zaak om goed samen te werken. En dat is waar de schoen wringt. In onze ervaringen wordt er tot een bepaalde hoogte met elkaar rekening gehouden als je met wildvreemden speelt, maar je mist duidelijke aanwijzingen wanneer iemand het Monster ziet en hoe daar op wordt gereageerd. De kans is hierdoor relatief groot dat je verslagen wordt en dat levert enkel frustratie op. Wanneer je als hunter wilt gaan spelen en daar goed in wilt worden, dan is het zaak om de game echt met vrienden te spelen en elkaar te coachen. Dan is Evolve echt een toffe titel die je een tijd achter elkaar kunt spelen. In je eentje ben je er echter snel op uitgekeken.

Meer over de game weten?

Ga voor een uitgebreide review en de bijbehorende video review naar Pixelcake.