[REVIEW] MotoGP 19: nieuw deel is goede stap vooruit

Games Jelle van Es 11 jun 2019

De laatste jaren heb ik heel wat motorracegames van ontwikkelaar Milestone gespeeld. Het zijn games die vaak qua gameplay in orde zijn, maar op andere vlakken tekort komen. Op een gegeven moment weet je wat je er van kunt verwachten. MotoGP 19 is wat dat betreft een welkome verrassing. Het is een motorracegame die daadwerkelijk goed in elkaar zit.

MotoGP 19 maakt gebruik van de licenties van dit jaar. Zodoende kun je dus aan de slag met alle coureurs, motoren en de circuits. Zodoende kun je dus heerlijk rondscheuren op het circuit van Assen. Ik heb vijf punten op een rij gezet die mij zijn opgevallen tijdens het spelen.

Uitgebreide carrièremodus in MotoGP 19

Bij de meeste games van Milestone heb je te maken met carrièremodi die erg kaal zijn. In MotoGP 19 heb je juist veel mogelijkheden. Als je wilt kun je het avontuur beginnen in de Rookies Cup, om daarna via de MotoGP 3 en 2 op te klimmen naar de hoofdklasse. Heb je geen zin in een lange rit? Dan kun je ook gewoon gelijk in de MotoGP beginnen en daar je kunsten tonen. Tijdens de verschillende raceweekenden krijg je bovendien verschillende opdrachten mee. Lukt het je die te voltooien? Dan krijg je de mogelijkheid om je motor te verbeteren, zodat je in de races daarop beter kunt strijden voor het podium.

MotoGP 19 oogt behoorlijk goed

Vorig jaar maakte de ontwikkelaar al de overstap naar de Unreal Engine 4, vanuit hun eigen brakke engine, en dat maakte al veel goed. Dit jaar zie je in MotoGP 19 dat de ontwikkelaar echt de engine onder de knie heeft. De motoren zien er uitstekend uit, de omgevingen zijn mooi en de menu’s zijn strak. Het enige minpunt is dat de laadtijden nog altijd een tikkie te lang zijn. Maar ook op dat punt zien we een verbetering ten op zichte van vorig jaar.

Uitstekend gevoel voor snelheid

Dan het racen zelf. Dat werkt gewoon erg goed en geeft me het echte MotoGP-gevoel. Nog meer dan bij een racegame als F1 ben je in MotoGP continu aan het vooruit denken en de bochten zo goed mogelijk aan te vallen. Wanneer je een bocht uitkomt, moet je je eigenlijk al weer positioneren voor de volgende. En de snelheid die je daar tussenin pakt, is gewoon goed. Zodoende is MotoGP 19 een game die je echt op het puntje van je stoel laat zitten.

MotoGP 19

Tegenstanders zijn pittig

Het helpt daarbij dat de tegenstanders je niet zomaar voorbij laten rijden. De game maakt gebruik van een systeem dat de ontwikkelaar zelf Artificial Neural Network Agent oftewel A.N.N.A. noemt. Het is een systeem dat er voor zorgt dat de tegenstanders leren van jouw rijgedrag, terwijl het tegelijkertijd ook in zijn basis tegenstanders zijn die pittig zijn om te verslaan. Het is dus zeker niet zo dat je in je eerste race gelijk naar het podium toe rijdt. De strijd om de zesde plek is er echter ook één die boeiend is.

Racegevoel moet je leren

Sowieso is MotoGP 19 een game waar je echt even wat tijd in moet steken. Zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad en met verschillende racehulpen aan is het een game waar je voor moet gaan zitten en langzaam moet leren van je fouten. Daardoor kan het aan het begin wel voor wat frustratie zorgen en daar moet je goed mee om kunnen gaan.

MotoGP 19 is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Heb je een PlayStation 4 in bezit? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk drie exemplaren weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze game. Geef daarbij ook je adresgegevens op, zodat we de game kunnen opsturen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.