[REVIEW] Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

Games Jelle van Es 24 sep 2019

De Japanse gamesindustrie had het behoorlijk moeilijk ten tijde van de PlayStation 3. Het was lastig voor hen om om te gaan met de nieuwe technieken en als gevolg daarvan waren de games in die periode vanuit Japan een stuk minder goed dan ten tijde van de PlayStation 2. Inmiddels is dat probleem met de PS4 opgelost. Er waren echter ook een paar fijne uitzonderingen op die regel. Eén daarvan is de game Ni No Kuni: Wrath of the White Witch. Sinds kort is deze klassieker opnieuw uitgebracht op de PlayStation 4 en de Nintendo Switch.

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is de opvallende samenwerking tussen ontwikkelaar Level 5 en Studio Ghibli. Het resultaat was een sprookjesachtige wereld zoals we die kennen van de Japanse animatiemaker. Daarin maken we kennis met de jongen Oliver, die aan het begin van de game een traumatische ervaring te verwerken krijgt. Doordat er tranen op zijn pop vallen, komt deze tot leven en kan hij reizen naar een magische wereld, waar een groots avontuur op hem staat te wachten. Dit zijn de punten die zijn opgevallen.

Visuele stijl blijft sterk

Ik heb Ni No Kuni: Wrath of the White Witch gespeeld op de PlayStation 4. Het gaat hierbij om een Remastered versie van de game, die voornamelijk een 4K-resolutie aan kan, zonder dat het er nou echt bizar mooier uit ziet. Toch blijft het een visueel spektakel. Met name de verschillende cinematische tussenfilmpjes zijn om je vingers er bij af te likken. Maar ook de gewone game is magisch mooi met heerlijke felle kleuren. Het is moeilijk om niet vrolijk te worden van het spelen van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch.

Ni No Kuni- Wrath of the White Witch
Ziet er heerlijk uit (Bron: Bandai Namco)

Boeiend vechtsysteem

Daarnaast kent de game een vechtsysteem dat interessant is om mee te spelen. Waar je in het tweede deel de vrijheid had om binnen een arena rond te lopen en klappen uit te delen, daar is Ni No Kuni: Wrath of the White Witch een game die gebruik maakt van een turn-based vechtsysteem. Centraal daarin staan de Familairs, een soort Pokémon-achtige wezens die je tegenkomt en voor jou gaan vechten. Elke Familair heeft zin eigen voor- en nadelen en het is aan jou om te kijken welke het beste bij jou past. Het is een leuk systeem en ik vond het dan ook fijn om heel wat gevechten voorgeschoteld te krijgen.

Vechtn met de Familairs (Bron: Bandai Namco)

Muziek is ijzersterk in Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch ziet er fantastisch uit, maar ook op het gebied van de audio-ervaring is het een heerlijke game. De algemene soundtrack is ijzersterk en overal waar je komt, geniet je van de muziek die op de achtergrond te vinden is. De componist heeft top werk afgeleverd en dat is ook niet heel gek als je bedenkt dat de Japanner Joe Hisaishi er verantwoordelijk voor is. Hij heeft op zijn cv onder andere de soundtrack van Spirited Away staan.

Je hoort het niet, maar de muziek in dit screenshot is geweldig (Bron: Bandai Namco)

Hier en daar wat langzaam

Wel is het zo dat Ni No Kuni: Wrath of the White Witch minpunten heeft. Eén daarvan is te vinden in het tempo van de game. Met name aan het begin gaat alles redelijk langzaam en word je als speler bij je hand gehouden en niet snel los gelaten. Als gevolg daarvan is het hier en daar even doorbijten voordat je echt kunt genieten van de mooiere dingen die later in de game voorbij komen. Geduld aan het begin is dus belangrijk, het wordt daarna echt beter.

(Bron: Bandai Namco)

Ietwat simpele overzetting

Wat daarnaast ook jammer is, is dat de ontwikkelaar eigenlijk niet heel erg veel moeite heeft gedaan in de port. Het is op de PlayStation 4 qua resolutie wat opgeschroefd, maar buiten dat zien we niks nieuws. Zodoende wordt er een game van zo’n acht jaar oud zonder al te veel poespas opnieuw uitgebracht. Dat is voor de nieuwkomers geen probleem, maar als fan van het eerste uur had ik toch graag wat extra’s gekregen.

(Bron: Bandai Namco)

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. Ben je in het bezit van het laatste platform? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk een Nintendo Switch-exemplaar van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected]. Geef daarbij aan dat je kans wilt maken op deze game. Laat daarbij ook je adresgegevens achter, zodat we de prijzen op kunnen sturen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.