[REVIEW] Overwatch: Nu ook op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 23 okt 2019

De Nintendo Switch is een spelcomputer die langzaam maar zeker ook gebruikt kan gaan worden voor gamers die de laatste jaren heel wat gemist hebben. Veel titels hebben een tweede of derde kans gekregen op de Nintendo Switch. Overwatch is de nieuwste game die er op is verschenen.

Overwatch is een game die zichzelf al helemaal bewezen heeft. Het is een titel waarbij je in teams van vijf het tegen elkaar opneemt. Daarbij heb je als speler de keuze uit een berg aan verschillende helden, waarbij elke held weer anders speelt. Door goed samen te spelen kun je dan de overwinning naar je toe trekken. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen bij het spelen van de Nintendo Switch-versie.

Werkt best wel goed

Eén van de punten waar ik van te voren bang voor was, was de beperking op het gebied van de techniek. De Nintendo Switch is immers een stuk minder krachtig. En eerlijk is eerlijk, de game ziet er minder goed uit en de framerate is een stuk lager, waardoor het in de directe vergelijking met de andere consoles gewoon de mindere versie is. Ondanks die beperking is de game nog altijd goed te spelen en heb ik nooit het gevoel gehad dat ik potjes niet goed kon spelen door de technische beperkingen.

Overwatch
De actie is goed

Overwatch blijft een fijne game

Het is inmiddels drie jaar geleden dat Overwatch is uitgekomen. En het knappe aan de game is dat het gewoon nog steeds boeiend is. Er zijn inmiddels veel verschillende helden en ook op het gebied van speelmodi is er genoeg keuze. Hierdoor voelt elk potje in de game toch net weer anders en ga je langer door.

Game blijft sterk (Bron: Blizzard)

Als nieuwkomer veel te doen

Het is helemaal een feest wanneer je de game nog niet eerder gespeeld hebt. Het zal een tijdje gaan duren voordat je een bepaalde held door hebt en snap hoe je jouw rol moet gaan vervullen. Maar het is tegelijkertijd ook erg leuk om iedereen te leren kennen en de verschillende maps te ontdekken. Wat dat betreft ben ik wel een klein beetje jaloers op de nieuwkomers, die alle nieuwigheden in één klap op zich af krijgen gevuurd. Bovendien is Overwatch een game die zich bewezen heeft om lang te boeien.

Overwatch
(Bron: Blizzard) (Afbeelding: Blizzard)

In-game chat zonder omweg

Bij de meeste Nintendo-games moet je door dertig brandende hoepels springen om online te chatten via voice-chat. Overwatch is daar (net als Fortnite overigens) een fijne uitzondering op. Wanneer je ene headset hebt die voice chat ondersteunt, dan kun je die gewoon gebruiken. Dat is ook wel handig, want dit is nog altijd een game waarbij het samenwerken in teamverband vaak de sleutel tot succes is. Gelukkig is het daarnaast ook mogelijk om via shortcuts kleine hints aan je medespelers te geven over wat jij van hen verwacht.

(Bron: Blizzard)

Overwatch past eigenlijk niet goed op de Nintendo Switch

Eén van de fijnste punten van de Nintendo Switch is dat je je games altijd en overal kunt spelen. Dat kan in theorie ook met Overwatch, maar omdat het een online shooter is, is het wel even zaak dat je goed internet hebt. Mijn Nintendo Switch ziet mijn smartphone niet als hotspot, waardoor ik in de trein min of meer veroordeeld ben aan het internet aldaar. En dat werkt gewoon niet zo heel erg lekker. Daardoor is Overwatch op de Nintendo Switch met name een game die je thuis speelt. Mocht je echter een PlayStation 4 of Xbox One in huis hebben, dan is de versie op die console simpelweg een stuk beter vanwege de hogere resolutie en framerate. Overwatch op de Nintendo Switch valt zodoende een klein beetje tussen het wal en het schip en is eigenlijk alleen de moeite waard als je geen andere console hebt of gewoon graag in bed of op de bank terwijl iemand anders de tv gebruikt de game te spelen.

(Bron: Blizzard)

Overwatch is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.