[REVIEW] Pokémon Sword & Shield: Isle of Armor is een extra stap richting een grote open wereld

Games Mark Hofman 29 jun 2020

Het afgelopen weekend heb ik me kostelijk kunnen vermaken met Isle of Armor. Niet alleen de nieuwste uitbreiding voor Pokémon Sword & Shield, maar überhaupt de eerste DLC voor een Pokémon game ooit.

De vraag is alleen of Isle of Armor ook echt iets toevoegt aan de reguliere game. Is het zijn geld waard en haal jij er meer plezier uit? In deze review geef ik je het antwoord op die vragen.

Pokémon Sword & Shield: Isle of Armor

Ten eerste is het goed om duidelijk te maken wat Isle of Armor nu precies voor een uitbreiding is. Er zijn namelijk mensen die misschien een heel nieuw verhaallijn verwachten. En ondanks het feit dat je wel degelijk een quest volgt, is dat alles behalve hetgeen waar het om draait. De uitbreiding lijkt vooral gericht te zijn op een eiland dat de Wild Area uit Pokémon Sword & Shield een stuk vergroot. Je hebt niet alleen extra locaties waar jij los kan gaan, maar bent ook in de mogelijkheid om een flink aantal nieuwe Pokémon aan je Pokedex toe te voegen.

Ik ga er iets dieper op in.

Pokémon Isle of Armor
Master Mustard in actie (Afbeelding: The Pokémon Company)

Het verhaal van Isle of Armor

Het verhaal van de Isle of Armor is niet heel uitgebreid. Het dient praktisch gezien als een introductie van de nieuwe Wild Area en is dan ook binnen een paar uurtjes uit te spelen. Als het niet minder is. Het verhaal is best simpel:

Je arriveert op de Isle of Armor waar je uiteindelijk in een Dojo terecht komt. Daar krijg je een aantal uitdagingen voorgeschoteld, die je moet doorstaan om uiteindelijk een nieuwe legendarische Pokémon te bemachtigen. Het gaat om Kubfu dat praktisch gezien een combinatie is tussen een wasbeer en een ninja. Wanneer je klaar bent met de uitdagingen en het kleine stukje verhaal dat in de game zit, wordt je vrijgelaten in de Wild Area die je dus eerder al hebt kunnen ontdekken in het verhaal.

Uitbreiding van de Wild Area

De Isle of Armor uitbreiding is simpelweg een nieuwe Wild Area die jij kan ontdekken. Het vergroot de open wereld die Pokémon Sword & Shield je eerder al wisten te geven. En dat is iets waar ik uiterst enthousiast over ben.

Ik zal eerlijk bekennen dat ik redelijk gek ben gegaan in de standaardgame en me vervolgens toch wat uurtjes heb weten te vermaken, nadat ik het spel had uitgespeeld. Of het nu gaat om een pauze van je werk of aan het einde van een drukke dag: even de Wild Area in, Pokémon vangen en hier en daar mijn team versterken. Met de komst van de Isle of Armor is die gewoonte er weer ingeslopen. En dat is eigenlijk hoe je deze uitbreiding moet zien: als een nieuwe manier om de game weer even op te pakken en je Pokémon collectie verder uit te breiden.

Dat lukt overigens makkelijk. Isle of Armor is namelijk meer dan alleen een nieuw stukje Wild Area. Het brengt ook een lading nieuwe Pokémon met zich mee. Kleurrijke Slowpokes, Sharpedo’s die je als een malle achtervolgen of een Scythers die spontaan opduiken uit het gras: je kan met gemak 100 nieuwe Pokémons vangen in de game.

Pokémon Isle of Armor
Genoeg te beleven in de nieuwe Wild Area (Afbeelding: The Pokémon Company)

De kleine extra’tjes

Er zijn verder ook een flink aantal extra’tjes te vinden in de uitbreiding. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de Dojo uit te breiden wanneer je daar behoefte aan hebt. Je krijgt een aantal nieuwe haarstijlen, die je ten alle tijden toe kan passen in de kapsalon die jij met Watts in de Dojo hebt laten bouwen. Of het is mogelijk om een vending machine midden in de Dojo te zetten waardoor jij nooit zonder de juiste items komt te zitten.

Er zijn twee torens op de Isle of Armor. De ene toren is een Water-toren en de andere een Dark-toren. Je kiest een van de twee torens om de uitdaging, met je Korbfu, aan te gaan met andere strijders. Kies je voor de Water-toren, dan zal de Dark-toren voor altijd zijn deuren sluiten en visa versa. Het is een leuke extra uitdaging aangezien je alleen met je Korbfu naar binnen kan en deze minimaal level 70 moet zijn om de boel überhaupt te kunnen halen.

Ook zijn er 150 Digletts verstopt over het hele eiland en je raadt het al: die moet jij vinden. Een leuke extra toevoeging aan de game, die ook komt in de vorm van Pokémons die nu achter je aan wandelen.

Pokémon Isle of Armor
Gigantamax (Afbeelding: The Pokémon Company)

Pokémon Sword & Shield: Isle of Armor de moeite waard?

Ik denk dat het in bovenstaande alinea’s wel duidelijk is geworden. Isle of Armor is een prima uitbreiding van de Wild Area, die gepaard gaat met een aantal extra’s. De DLC kent een kleine verhaallijn, je hebt een aantal extra opdrachten die je moet doorstaan en er staat een heuse uitdaging op jou en Korbfu te wachten.

Maar verder is Isle of Armor een uitbreiding van de Wild Area waarin je de jacht inzet op Pokémons om je Pokedex te vullen en ervoor zorgt dat je een zo sterk mogelijk team hebt. Het is een goede reden om weer flink wat uurtjes in de game te stoppen en wat dat betreft kan ik deze uitbreiding alleen maar aanraden. Al is het alleen al vanwege het feit dat je een Bulbasaur of een Squirtle cadeau krijgt.