[REVIEW] The Division 2: Warlords of New York

Games Jelle van Es 11 mrt 2020

Begin 2019 verscheen de game The Division 2. Deze titel nam je mee naar het gebied van Washington DC, waar je er voor moest zorgen dat al het gespuis werd opgeruimd. Terwijl je dat deed, ging je in levels omhoog, verzamelde je loot en maakte je wellicht ook nog een paar online vrienden. Nadat de game een jaar lang diverse kleine updates en verbeteringen heeft gekregen, verschijnt met The Division 2: Warlords of New York de eerste grote uitbreiding.

In The Division 2: Warlords of New York laat je Washington DC even voor wat het is en reis je af naar New York. Deze keer bevind je je in het zuiden van Manhattan en ben je de rogue agent Aaron Keener op het spoor. Deze staat op het punt om de toch al chaotische situatie in de stad door de uitbraak van het virus nog gevaarlijker te maken. Hij wordt bijgestaan door nog eens vier elitesoldaten. Het is aan de speler om eerst die ‘hulpjes’ te verslaan voordat je oog in oog komt te staan met het echte gevaar. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

New York is top als locatie

Eén van de fijnste punten van The Division 2: Warlords of New York is de locatie van de game. Hoewel Washington DC zeker geen verkeerde locatie is, is New York toch net wat vetter. Je komt een groot aantal iconische plekken tegen en het is dan fantastisch om te zien hoe dat in de game is verwerkt. Het nodigt gewoon net iets meer uit om alles te gaan verkennen en te zien waar je zoal kunt komen. En het ziet er door de zomerse setting ook weer compleet anders uit dan in de eerste Division. Kortom, een stad waar je een tijd in kunt rondslenteren.

The Division 2: Warlords of New York
De straten van New York (Afbeelding: Ubisoft)

Missies en verhaal zijn van goed niveau

Het verhaal van de originele The Division 2 kwam bij niet heel erg binnen. Ik had het idee dat de ontwikkelaar te veel wilde vertellen in een te korte tijd. Met The Division 2: Warlords of New York voelt dat anders. Je hebt een hele duidelijke badguy en zijn vier hulpjes. Je krijgt veel mee van de maner waarop Keener opereert en de missies die je daarbij volgt, zijn duidelijk ingedeeld. Ja, tijdens een missie is het nog altijd een kwestie van een stukje lopen, shootout overleven en verder komen. Maar er is tegelijkertijd meer variatie in de baasgevechten en tussen de actie door wordt het verhaal duidelijk verteld. Op die manier is niet alleen de loot de drijfveer om door te gaan, maar ook het verhaal.

The Division 2: Warlords of New York
Diverse missies om mee los te gaan (Afbeelding: Ubisoft)

Gemakkelijk in te stappen

Ikzelf heb The Division 2 op de PlayStation 4 gespeeld. Voor de review kreeg ik echter een Xbox One-versie. Gelukkig word je bij het maken van jouw personage automatisch omhoog gestuwd naar level dertig. Op die manier is het makkelijk om als nieuwkomer er gelijk in te stappen. Je mist wellicht wel wat informatie en ervaring over hoe alles werkt, maar daar kom je uiteindelijk zelf achter. Mocht je dus The Division 2 volledig genegeerd hebben omdat je de locatie van Washington DC niks vond, dan kun je nu gelijk de bundel aanschaffen en met de upgrade je gelijk aansluiten bij vrienden die inmiddels level dertig zijn. Dat scheelt heel wat tijd en moeite.

Genoeg actie in de game (Afbeelding: Ubisoft)

Meer van hetzelfde

Toen ik The Division 2: Warlords een tijdje geleden bij de ontwikkelaar in Zweden speelde, had ik het gevoel dat de game anders aanvoelde. En wat betreft de missies is dat ook wel zo, omdat die gewoon van een hoger niveau zijn. Toch moet ik na een tijdje concluderen dat de uitbreiding ook vooral meer van hetzelfde is. Mocht je The Division 2 in zijn basis niet heel erg interessant vinden, dan gaat deze uitbreiding daar geen verandering in brengen.

Beetje herhaling van zetten (Afbeelding: Ubisoft)

Vraagtekens op de lange termijn

Bij een game als the Division 2 draait het er om dat je als gamer telkens terugkomt voor meer. Het is geen verhalende game met een duidelijk einde, maar een titel die er voor is gemaakt dat je telkens terugkomt. Eerlijk is eerlijk, het is fijn dat je met een grote uitbreiding gelijk wat content hebt en op de planning staan nog veel nieuwe updates. Toch is het zo dat ik me afvaag hoelang de cmmunity zich kan vermaken met The Division 2: Warlords. Aan het einde van The Division 2 was het duidelijk dat de game niet genoeg content had om de honger te stellen (ook al was het een stuk beter dan het eerste deel). En deze uitbreiding biedt in vergelijking met The Division 2 minder. Wat dat betreft is het als geheel een game die je een tijdje bezig houdt, maar waarbij je na een week of twee de game waarschijnlijk weer even in de kast legt.

Hoe lang gaat dit leuk zijn? (Afbeelding: Ubisoft)

The Division 2 Warlords is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.